Uniti nära konkurs – vad hände med superhajpade elbilstartupen? 

2021-12-06 13:45  

Elbilshoppet Uniti står vid ruinens brant. Nu sätter man hoppet till ytterligare en insamlingskampanj och nya kinesiska ägare. "Fortfarande många som tror på oss", säger vd:n Lewis Horne – som befinner sig på en jordenrunt-segling.

(Artikeln är uppdaterad)

Turerna kring Uniti har varit många. Startupbolaget grundades i Lund 2016, och har som mål att bygga ett litet eldrivet stadsfordon.

Vill revolutionera bilbranschen 

Från första stund utmålade Uniti sig som en uppstickare och utmanare som vill vända upp och ner på den traditionsbundna fordonsindustrin. ”Vårt team består inte av bilmänniskor”, sa Lewis Horne, Unitis vd och grundare, i en intervju med Ny Teknik 2016.

Lewis Horne, vd för Uniti. Foto: Johan Nilsson/TT

Det lilla svenska elfordonet Uniti blev snabbt en succé – i alla fall sett till hur mycket pengar som bolaget snabbt lyckades ta in via flera kampanjer för gräsrotsfinansering. 

Förseningar – och pengabrist

Nu, drygt fem år senare, ser det mörkt ut för det svenska elbilshoppet. Skuldtyngda Uniti genomförde en rekonstruktion 2020, och bildade då ett nytt bolag, Uniti Automotive, tillsammans med Theodoros Zannakis och Thomas Walsh i företaget Anodox i Västra Frölunda,vilket P4 Kristianstad var först att rapportera. Löftet då var börja leverera bilar i början av 2021.

Så blev det inte. I ett inlägg på Linkedin publicerat den 5 december skriver Lewis Horne att Uniti nu är mycket nära konkurs.

Lewis Horne tillsammans med delar av teamet bakom Uniti. Foto: Press

För att kunna rädda bolaget ber Horne därför om motsvarande drygt 5,2 miljoner kronor i en ny investering. Och det är kort om tid – pengarna måste komma in på mindre än en vecka.

– Jag hoppas att vi överlever. Bilindustrin är en svår bransch, även för dem som redan har mycket kapital. Jag har misslyckats med en hel del genom åren, men jag är skyldig att försöka en gång till för personalens och aktieägarnas skull. Jag känner också att vi har en bra strategi framåt, säger Lewis Horne till Ny Teknik.

Hoppas på nya kinesiska ägare

Det senaste året har varit turbulent för Uniti. Efter rekonkonstruktionen tvingades bolaget bland annat att säga upp personal för att skära ner kostnaderna.

Behovet av nytt kapital har fortsatt att vara ett stort problem.

– En nyckelfaktor som har gjort det svårt för oss är att krävs sådana enorma mängder kapital till att bygga upp en helt ny bilfabrik. Det har gjort investerarna oroliga, vilket jag förstår. Riskerna är helt enkelt för höga, och i synnerhet med den typen av produkt vi vill bygga, säger Lewis Horne.

Under 2021 tändes hoppet åter igen efter att Unti hittat en ny aktör som var beredd att hjälpa bolaget på fötter igen.

För Ny Teknik berättar Lewis Horne att Uniti just nu förhandlar om ett sammangående med ett kinesiskt bolag. Horne vill inte avslöja namnet på företaget, men säger att bolaget redan har en omfattande produktionskedja för elfordon i hemlandet. Planen är att Uniti intialt ska hjälpa det kinesiska bolaget att lansera sina elfordon på den europeiska marknaden.

– De har en stor leverantörskedja, men saknar saknar tillgång till europeisk distribution, design och ett varumärke som är gångbart här. Vi å andra sidan har misslyckats med att leverera, men har en god förståelse för den europeiska marknaden, säger Unitis vd.

"Behåller en viss frihet"

Upplägget innebär att det kinesiska bolaget tar över 51 procent av aktierna i Uniti vid sammangåendet, vilket skulle ge dem en majoritetsandel och kontroll över styrelsen. Men det är inget som oroar Lewis Horne.

– Min känsla är att vi kommer att behålla ett visst mått av frihet kring hur bolaget ska skötas även efter sammangåendet.

En utlovad brygginvestering från det kinesiska bolaget skulle ha landat hos Uniti i november, men den har försenats på grund av begränsningar av kapitalflöden ut ur Kina, berättar Lewis Horne.

Arbetet med Uniti One fortskrider, men startupbolaget är i ständigt behov av nytt kapital. Foto: Press

För att hålla bolaget över ytan i väntan på betalning vädjar Unitis vd om mer pengar från allmänheten. 

– Att gå från en skraltig startup med ambitiösa planer, till att bli en etablerad biltillverkare visade sig vara superutmanande, i synnerhet när pandemin började breda ut sig, säger Lewis Horne, som berättar vidare att covid-19 bland annat gjort det svårt att få bilkomponenterna från Kina som behövdes för att starta produktionen av Uniti One.

Kan inte betala ut lön

Av Linkedininlägget framgår att Uniti inte har kunnat betala ut löner på flera månader. Enligt Lewis Horne har befintliga aktieägare lovat att gå in med motsvarande runt två miljoner kronor.

– Personalen mår bra efter omständigheterna. De är vana och har varit med om det här förut. It´s part of the game som en startup. Jag är också glad över stödet vi har fått sedan jag postade inlägget. Det finns fortfarande många som tror på oss, säger Lewis Horne till Ny Teknik.

Vad händer nu?

– Får vi in pengarna vi ber om kan vi hålla oss flytande till åtminstone juni i nästa år. I dagsläget är det för tidigt att säga något om när produktionen av vår första bil kan dra igång. Jag har lovat för mycket utan att kunna leverera på det tidigare. Allt tar mycket längre tid än man tror. Men jag är en obotolig optimist.

Vad säger ni till dem som förbeställde en bil för flera år sedan?
– Det har alltid varit möjligt att få en återbetalning, och vi har gjort många återbetalningar genom åren. Nu behöver vi få ut bilen först innan vi kan börja ta in förbokningar igen, säger Lewis Horne.

Försöker rädda Uniti – från en båt

Samtidigt som Uniti är mitt upp i en ny svår kris befinner sig vd:n Lewis Horne på en världsomsegling, rapporterar sajten Dagens PS.

Båten som Horne seglar med lämnade en svensk småbåtshamn den 1 september, villket framgår av ett Instagramkonto.

I en kommentar till Dagens PS bekräftas seglatsen av Lewis Horne, som inte ser några problem med att den genomförs just nu.

"Det fungerar bra än så länge. Jag har bra internet och vi jobbar hemifrån. Detta stöds av teamet och ordföranden", kommenterar Horne båtturen.

I en sluten Uniti-grupp på Facebook backas vd:n upp av en styrelsemedlem:

"Vad är problemet? Svenska regeringen ber om att personal ska jobba hemifrån under dessa tider. Har det någon betydelse om det är ett hus, lägenhet, husvagn, stuga eller båt?"

 

Tidsline: Unitis uppgång – och fall? 

2015: Uniti börjar som ett innovationsprojekt vid Lunds universitet. Australiensaren Lewis Horne drömmer om att förbättra världen med en liten, lätt billig elbil som ska erbjuda en lösning på ”stadstrafikens ohållbara trängsel och avgasutsläpp”. 
 

2016: Bolaget Uniti bildas, och projektet får snabbt mycket uppmärksamhet. I slutet av året hade gräsrotsfinansiärer köpt aktier för nästan 10 miljoner kronor via sajten Funded by me. 
 

2017: I början av december presenteras den första prototypen av Uniti One. Då var planen att börja serietillverka den lilla bilen 2019. Bland Unitis samarbetspartners märks Nvidia, Siemens, Eon och Mediamarkt. Vid det här den tidpunkten har 1 000 personer förbeställt bilen. 
 

2018: Uniti beslutar att flytta hela sin kommande tillverkning från Landskrona till Storbritannien. Kassaflödet är ansträngt, och Uniti släpar efter med både skatter och avgifter, skriver di.se. 
 

2019: I början av året slår Uniti nytt svenskt rekord i crowdfunding. Via brittiska sajten Crowdcube samlar bolaget in 15 miljoner kronor.  
 

2019:  I slutet av året blir frågorna om Uniti allt fler. Det egna kapitalet är förbrukat och bolaget befinner sig i ”akut kris”. 
 

2020: Efter en företagsrekonstruktion bildas ett nytt bolag, Uniti Automotive, tillsammans med en ny partner. Förhoppningen är att leverera de första Unitibilarna till marknaden i början av 2021. 

2021
: Inga bilar levererade. Enligt Uniti har produktionsstarten försenats på grund av covid-19-pandemin. I ett linkedininlägg vädjar vd:n Lewis Horne till allmänheten om att rädda bolaget. 

Fakta: Här är Uniti One

Den lilla elbilen Uniti One är främst tänkt för stadskörning, och utvecklades med fokus på hållbarhet och beteendeförändring hos urbana, välbärgade medelklassfamiljer. 

2017 presenterades en tvåsitsig modell, med förarsätet placerat framför ett passagerarsäte. Fyr- och femsitsiga modeller planeras längre fram, enligt Uniti. 

Bilen har ett batteri på 22 kWh, som ska ge en räckvidd på 300 km. En del av batteriet blir löstagbart och mobilt vilket ska kunna tillföra 30 kilometers räckvidd. Det kommer att väga 14 kilo.  

I ett första skede lovar Uniti bara ett antal avancerade förarstödsfunktioner (adas) men ambitionen är att utrusta bilen med all den teknik som behövs för att möjliggöra mer avancerade självkörande funktioner. 

Från början var det sagt att styrning skulle göras med en specialutvecklad joystick. På senare bilder har den ersatts med en klassisk ratt. Bilen kommer också att få en heads up-display, det vill säga viss information, som vägvisning, kan projiceras på framrutan. Infotainmentsystemet bygger på Android Auto, Googles operativsystem för bilar.

Vid lanseringen uppger Uniti att bilen kommer att kosta mellan 145 000 kronor och 199 000 kronor beroende på utrustningsnivå. 

Kalle Wiklund

Mer om: Elfordon Uniti

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt