Traktorn ger inga utsläpp – drivs med flytande ammoniak

2022-06-15 14:34  
Amogys John Deere-traktor konverterad till ammoniakdrift Foto: Bryan Banducci

Den har bränslecell och tankas med ammoniak. John Deere-traktorn är konverterad av den amerikanska startupen Amogy som menar att ammoniak är lösningen på en stor framtidsutmaning.

Ammoniak brukar lyftas fram som en tänkbar lösning för att minska utsläppen från tyngre transporter och fordon. Främst på grund av att energitätheten är betydligt högre än vad den är för vätgas och batterier, vilket innebär längre drifttid eller räckvidd. Ammoniak är också lättare att lagra och transportera än vätgas.

Det amerikanska startupbolaget Amogy, grundat 2020, har nu demonstrerat en traktor från John Deere som konverterats för att kunna drivas av ammoniak.

Ammonia-to-power

Ammoniaken lagras flytande i en tank bak på traktorn. Den leds in i en krackermodul som bryter ner ammoniakmolyklerna (NH3). Det framgår inte till vad, men till Clean Technica ger Amogys vd Seonghoon Woo ett svar som tyder på att det handlar om vätgas. Krackermodulen är i alla fall integrerad i en ”hybridbränslecell”. Tekniken kallas för Ammonia-to-power men Amogy beskriver inte närmre hur hybridbränslecellen faktiskt fungerar eller hur den driver traktorn.

Systemet har en effekt om 100 kW och ger inte upphov till några skadliga utsläpp. Under demonstrationen i slutet av maj vid Stony Brook-universitetet i delstaten New York i USA körde den i ”flera perioder med tankning emellan”. Enligt Amogy kan en traktor köras i flera timmar på en tankning. Det uppges vara lika lätt att tanka flytande ammoniak som diesel eller bensin.

Att driva traktorn med förnybar ammoniak uppges vara dubbelt så dyrt jämfört med diesel, enligt Amogy, som dock tror på kostnadsparitet kring 2035 (förutsatt att ammoniaken är tillverkad av förnybar vätgas).

Läs mer: När blir elmaskiner vanligare än dieselmuller?

Det saknas många prestandadetaljer kring systemet. Bland annat vilken verkningsgrad det har. Först måste ju ammoniaken tillverkas, vilket vanligen sker med Haber-Boschprocessen som hämtar kväve ur luften och slår ihop det med tillförd vätgas. Därefter ska ammoniakmolekylerna slås sönder igen i traktorns krackermodul, vilket också kräver energi. Slutligen ska vätgasen omvandlas till el en bränslecell, vilket brukar innebära att en tredjedel av energin går förlorad, för att därefter bli till rörelse i en elmotor.

Fler ammoniakdrivna traktorer

Enligt Seonghoon Woo är detta första gången en utsläppsfri ammoniakdriven traktor demonstreras. Det finns dock exempel på en utsläppande ammoniakdriven traktor, presenterad på en konferens 2015. Men i det fallet användes ammoniaken som bränsle i en modifierad förbränningsmotor, uppblandad med vätgas.

Norges tekniska universitet (NTNU) driver också projektet Activate med målet att visa upp ett ammoniak- och biodieseldrivet lantbruksfordon 2023, drivet av en förbränningsmotor.

Johan Kristensson

Mer om: Traktor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt