Tester: 5 laddhybrider med maxad räckvidd

2020-12-26 06:00  

Laddhybriden blir allt mer populär på vägarna – och det är lätt att förstå varför. Ny Tekniks testreporter Felix Björklund har provkört fem laddbara bilar med vass räckvidd. Jobbpendling på el ska inte vara något problem här.

Toyota Rav4 PHEV. Foto: Felix Björklund

Toyota Rav4 Plug in Hybrid – ”Ett riktigt attraktivt paket”

Vi är många som har ställt frågan: Varför inga laddbara bilar, Toyota? Svaret har länge varit ett och samma. Toyota vill göra bilar som folk har råd med, det är ingen vits att göra en bil som inte släpper ut något – om ingen har råd att köpa den.

Och det är ju en vettig poäng, kanske tråkig – men förnuftig. Så i stället för elbilar och laddhybrider har japanerna satsat på elhybrider. Men i fjol tog de ett stort kliv framåt, med storsäljaren Rav4 i laddbar tappning.

Laddhybridversionen av Rav4 bevisar att när Toyota väl har bestämt sig kan de göra ett förbaskat bra jobb. Läs mer om Toyota Rav4 Plug in Hybrid här.

Snabbfakta: Toyota Rav4 Plug in Hybrid

Pris: från 499 900 kr

Drivlina: 2,5-liters bensinmotor + två elmaskiner

Batterikapacitet: 18,1 kWh

Officiell räckvidd: 75 km (WLTP)

Officiell förbrukning: 0,1 l/mil

Förbrukning vid test: 0,17 l/mil

BMW X5 Xdrive 45e. Foto: Felix Björklund

BMW X5 Xdrive 45e: ”Levererar bekväma långresor med bravur”

BMW:s laddbara X5:a har rejält med komfort och väl tilltagen elräckvidd. Den som inte klarar pendlingen på el i den här ska inte välja en laddhybrid.

Med batterier i bagaget kan även X5:an dra en lans för det utsläppsfria laget, skylta med en officiell förbrukning på 0,12 och fnysa åt ”törstiga” bilar som Toyota Yaris. Hur man använder fordonet är det som avgör miljönyttan. Läs mer om BMW X5 Xdrive 45e här.

Snabbfakta: BMW X5 Xdrive 45e

Pris: från 803 700 kr

Drivlina: 6-cylindrig bensinmotor + elmaskin

Batterikapacitet: 24 kWh

Räckvidd på el: upp till 87 km

Officiell förbrukning blandad körning: 0,12-0,19 l/mil 

Förbrukning under test: 0,26 l/mil

Mercedes A250e. Foto: Felix Björklund

Mercedes A250e – ”Attraktiv tack vare sin räckvidd”

Teknikspäckad, lyxig och med en elräckvidd på 72 kilometer. Mercedes laddhybridversion av A-klassen har många strängar på sin lyra – dock finns det brister som ger dissonans i helheten.

A-klassen är på många sätt imponerande. Och när Mercedes har lyckats med konststycket att baka ihop en rejäl räckvidd på el tillsammans med en hög kvalitet utan att kapa praktikalitet så blir den inte sämre.

Att erbjuda en laddhybrid i det här segmentet innebär även att man alltså kan få en ladd-Merca för under en halv miljon. Läs mer om Mercedes A250e här.

Snabbfakta: Mercedes A250e

Pris: från 399 900 kr

Drivlina: 1,3 liters bensinmotor + elmaskin

Räckvidd på el: 64-72 km

Förbrukning blandad körning: 0,11-0,14 liter/mil

Elförbrukning blandad körning: 1,74-1,92 kWh/mil

Polestar 1. Foto: Felix Björklund

Polestar 1 – ”Ingen hästsparkskänsla”

Det är en parantes i modellprogrammet men ett avstamp mot framtiden. Polestar 1 är en intressant blandning av komfortkryssare, sportvagn och elbil. Samt en laddhybrid med personlighet.

Polestar har haft som grundtanke att deras bil i stort ska gå att köra som en elbil. Det innebär att färden börjar med ren eldrift. Här är det bara de dubbla elmotorerna som driver på bakaxeln och med 34 kWh batteri med ombord så kan man glida runt utan att besvära bensinmotorn i upp till 15 mil. Elläget är även körbart upp till 160 km/h så det ska mycket till för att tvingas elda fossiler. Läs mer om Polestar 1 här.

Snabbfakta: Polestar 1

Pris: från 1 699 000 kr.

Drivlina: 2,0 fyrcylindrig bensinmotor samt två elmotorer.

Batterikapacitet: 34 kWh.

Räckvidd på el: 125 kilometer (preliminärt).

Elförbrukning: 255 Wh/km.

Blandad förbrukning: 0,07 liter/mil.

Audi A6 Avant 55 TFSIe snett framifrån. Foto: Felix Björklund

Audi A6 Avant 55 TFSIe – ”Hög standard”

Välbalanserad familjekombi med löfte om en utsläppsfri vardag. Audis laddhybridversion av A6 Avant har mycket att erbjuda och ett för tjänstebilister attraktivt förmånsvärde.

Det är nu två år sedan som Audi lanserade sin nya generation av A6. Det var ett behövligt och rejält kliv framåt. Sedan dess har modellutbudet begåvats med laddbara alternativ, och sedan sommaren kan man nu få bilen som laddbar herrgårdsvagn – en kombination som passar oss svenskar som handen i handsken. Läs mer om Audi A6 Avant 55 TFSIe här.

Snabbfakta: Audi A6 Avant 55 TFSIe

Pris: från 666 000 kr

Drivlina: Bensinmotor + elsmaskin

Batterikapacitet: 14,1 kWh

Räckvidd på el: 51 km

Officiell förbrukning: 0,19-0,21 l/mil

Förbrukning under test: 0,4 l/mil

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt