Test: Med 5g fungerar Xbox i molnet

2020-07-29 06:00  
Med 5g kan speljättarna spara dyrbara millisekunder Ny Tekniks test av 5g-spelstreaming lovar gott för framtiden. Foto: Peter Ottsjö

"För första gången har jag spelat Forza Horizon 4 på en uteservering i centrala Stockholm. Med 5g får man plats med en Xbox One i fickan", skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

I normala fall är en prestandatung racingtitel av Forzas kaliber något man konsumerar hemma framför teven, uppritat med hjälp av den Xbox One-konsol som står intill.

"Spelstreaming över 5g funkar galant"

Men på Hötorget där jag satt denna soliga junidag, omgiven av pandemitrotsande kafégäster, kom signalen från en mobilmast på ett hustak ett hundratal meter bort.

Läs mer: ”Nej, det finns ingen anledning att skaffa 5g än”

Utrustad med en Xiaomi Mi 10 Pro, en Xbox One-kontroll och – inte minst – ett 5g-abonnemang testade jag det som lär bli ett tidigt argument för att uppgradera till det nya mobilnätet: spelstreaming.

Det fungerade galant.

Nedlänk: Omkring 500 Mbit/sekund

Nätet orkade visserligen bara med att leverera en nedladdningshastighet på omkring 500 Mbit/sekund. Det är snigelfart med 5g-mått mätt, men mer än tillräckligt för att strömma krävande konsolspel från Microsofts moln.

Project Xcloud, som företagets satsning på spelstreaming än så länge kallas, har inte fått lika mycket uppmärksamhet som rivalen Google Stadia. Mest på grund av att Microsoft tagit det kloka beslutet att inte på förhand skrävla så mycket om hela saken. Men medan Google ägnat Stadias första halvår efter lanseringen i höstas åt att bota alla barnsjukdomar så har Project Xcloud tagit en försiktigare, mer långsiktig, approach. Alla är till exempel införstådda med att detta fortfarande är en betaversion, inte den färdiga varan.

Men i allt väsentligt är det som att ha en egen Xbox i molnet. Det är nästan bokstavligt talat så, eftersom Xcloud-hårdvaran som står uppradade i Microsofts serverhallar är datacenteranpassade versioner av instegsmodellen Xbox One S.

Därtill är gränssnittet bekant: det här är spelstreaming i Xbox Live-miljö och mina framsteg och achievements sparas automatiskt i molnet.

5g kan spara dyrbara millisekunder

Google, Sony, Nvidia, Microsoft och kanske även Amazon har alla börjat satsa på den nära framtid där dataspel spås få en egen motsvarighet till Spotify och Netflix. Men att strömma interaktiv underhållning är något helt annat än att strömma förinspelad video. Netflix kan spara dyrbara millisekunder med olika komprimeringstekniker och tillfällig lagring av information. Spelstreaming har inte den lyxen, eftersom det är en större utmaning att på förhand klura ut vilken bildruta som ska visas härnäst. Och det blir inte bättre av att det dessutom ska skickas signaler från en handkontroll.

Läs mer: Beammwave tror sig ha löst 5g-nätets antennproblem

Men 5g har en viktig roll att spela där. För utöver att de nya mobilnäten kan skyffla mer data så är svarstiderna lägre. När Ny Teknik testade 5g-näten i Stockholm fick vi genomgående svarstider på under 10 millisekunder, jämfört med mellan 15-30 ms över ett 4g-nät. Därtill hade 5g-näten mindre jitter, vilket också kan ge en stabilare återgivning.

"Klår streaming över ostadigt wifi"

Det vore fel att påstå att hela upplevelsen var silkeslen. Men den var som natt och dag jämfört med att köra Xcloud över 4g, och bättre än resultatet man får på ostadig wifi. Och detta på de allra första nya näten. Framöver kommer kvaliteten öka, inte minst när tekniker som network slicing slår igenom.

Läs mer: Telenor sågar konkurrenterna: ”Vilseledande kalla det 5g”

Utbudet på Project Xcloud är helt okej. Utöver Forza Horizon 4 finns Xbox-stapelvaror som Halo 5: Guardians, Killer Instinct och Crackdown 3. Allt som allt är det ett 50-tal titlar som är tillgängliga, många av dem kända indiespel som har några år på nacken.

Bästa argumentet för 5g-abonnemang

Men med tiden lär utbudet bli mycket större. Med tiden lär också de begränsningar som just nu omgärdar betaversionen avlägsnas. Det är i Sverige till exempel bara möjligt att testa Xcloud med en Android-telefon. För att det ska vara någorlunda behagligt måste man införskaffa en fästanordning med vilken man kopplar samman kontroll och telefon.

Dessutom lär Microsoft vad det lider byta ut Xbox One S-hårdvaran i datahallarna mot skinande nya Xbox Series X-maskiner.

Operatörerna har än så länge svårt att motivera varför deras kunder ska uppgradera till 5g. Men Project Xcloud är ett skäl så gott som något.

Peter Ottsjö

Mer om: Xbox Microsoft

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt