Test: 7 kompakta elbilar – så klarar de konkurrensen

2020-06-10 06:00  

Stora, biffiga och bränsleslukande? Nä, nu fokuserar vi på nätta, smidiga och eldrivna. Ny Tekniks testreporter Felix Björklund har provkört 7 kompakta elbilar som du bara måste kolla in.

Någon modell är ett billigt insteg i elbilsvärlden, någon har dubblat räckvidden och någon behåller känslan – men bjuder även på några frågetecken. Felix Björklund har provkört 7 kompakta elbilar – ta del av hans recensioner nedan.

Foto: Felix Björklund

Honda E – ”Erbjuder något helt nytt”

Hondas elbil E kommer fullspäckad med teknik, men på bekostnad av räckvidd. Och det är ett charmigt och intressant alternativ som riktar sig till dem som värdesätter känsla framför förnuft. Frågan är: Är du en av dem? Läs mer om Honda E här.

Snabbfakta: Honda E

  • Pris: Från 370 200 kr
  • Förmånsvärde: ca 2 000-2 100 kr
  • Räckvidd WLTP: 222 kilometer
  • Batterikapacitet: 35,5 kWh

Mini Cooper SE. Foto: Felix Björklund

Mini Cooper SE – ”Inga problem med övergången till el”

Cooper SE är elbilen som ska hålla varumärket Mini i främsta ledet. Elektrifieringen har inte har förstört Mini-känslan – men det finns fortfarande frågetecken. Läs mer om Mini Cooper SE här.

Snabbfakta: Mini Cooper SE

  • Pris: Från 359 100 kr
  • Förbrukning: 1,5 – 1,32 kWh/mil
  • Batterikapacitet: 32,6 kWh
  • Räckvidd: 216-234 km

Renault Zoe. Foto: Felix Björklund

Renault Zoe – räcker långa räckvidden för att övertyga?

Renault Zoe är en storsäljare i elbilssegmentet. I sin nya tappning har den fått både större batteri och snabbladdningskompetens. Frågan är om det räcker 2020. Läs mer om Renault Zoe här.

Snabbfakta: Renault Zoe

  • Pris: från 386 990 kr (306 990 kr vid batterihyra) 
  • Batterikapacitet: 52 kWh
  • Snabbladdningskapacitet: 50 kW
  • Räckvidd WLTP: 385 km

Skoda Citigo e iV. Foto: Felix Björklund

Skoda Citigo e iV – ”Står med en fot i graven”

Ett billigt insteg i elbilsvärlden – men en parentes i modellpaletten. Skoda Citigo e IV är en sparsmakad pendlarbil för dem med elsug. Dock får hugade spekulanter vara snabba – produktionen är snart slut. Läs mer om Skoda Citigo e iV här.

Snabbfakta: Skoda Citigo e iV

  • Pris: från 268 900 kr.
  • Motor: Permanent synkronmotor.
  • Batterikapacitet: 32,2 kWh netto (36,8 brutto).
  • Räckvidd: 265 km WLTP.

Volkswagen E-up, fronten. Foto: Volkswagen

Volkswagen E-up – ”Ökat räckvidden med 70 procent”

Nu har den tyska tillverkaren uppgraderat E-up, och även om det utseendemässigt inte har hänt mycket så är det en enorm skillnad mot den tidigare versionen. Dubbel batterikapacitet och 70 procents längre räckvidd på el till en lägre prislapp. Läs mer om VW E-up här.

Snabbfakta: Volkswagen E-up

  • Pris: från 273 600 kr.
  • Motor: Permanent synkronmotor.
  • Batterikapacitet: 32,2 kWh netto (36,8 brutto).
  • Räckvidd: 260 km WLTP.

Foto: Felix Björklund

Hyundai Ioniq Electric – ”Kommer att få det tufft”

Finputsad och med längre räckvidd. Hyundais insteg i elbilens värld har nu uppdaterats. Och i dagsläget är Ioniq electric ett bra alternativ – men frågan är hur den står sig när konkurrensen hårdnar. Läs mer om Hyundai Ioniq Electric här.

Snabbfakta: Hyundai Ioniq Electric

  • Pris: från 389 900 kr
  • Motor: Elmaskin 
  • Batterikapacitet: 38,3 kWh
  • Räckvidd 311 km

Peugeot e-2008 på vägen. Foto: Peugeot

Peugeot e-2008 – ”Snål räckvidd räddas av snabbladdning” (crossover)

En ovanligt vanlig elbil. E-2008 är ett bevis på Peugeots pragmatiska inställning till elektrifiering. Och för de som inte bryr sig om vad som finns under huven är det en mjuk övergång från oljeberoendet. Läs mer om Peugeot e-2008 här.

Snabbfakta: Peugeot e-2008

  • Pris: från 399 900 kr
  • Motor: Elmaskin
  • Batterikapacitet: 50 kWh
  • Räckvidd: 320 km
  • Maximal effekt: 136 hk

Ytterligare ett alternativ som snart lanseras i den här klassen är Volkswagen ID.3. I sommar kommer den börja rulla på Europas gator. ID.3 är spjutspetsen i tillverkarens elektrifieringssatsning. Läs mer om den här.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt