Teslas teknik sex år före konkurrenterna

2020-02-21 13:18  
Ligger Tesla en hel teknikgeneration före konkurrenterna? Foto: David Zalubowski

Upptäckten lär få konkurrenterna att skruva på sig. För enligt en ny rapport från Nikkei Asian Review ligger Tesla en hel teknikgeneration före den övriga bilindustrin. ”Vi kan inte göra det här”, säger en japansk bilingenjör till tidningen.

Det går inte att säga annat än att Tesla har vänt upp och ner på bilindustrin. Dels i form av vad Model S, X och 3 har gjort för elbilsutvecklingen men även vad de åstadkommit när det kommer till fjärruppdateringar, mjukvara och autonom teknik.

Och det verkar som att de traditionella biltillverkarna har svårt att hålla jämna steg med den amerikanska uppstickarens innovationstakt.

Japanska Nikkei Asian Review har plockat isär en Tesla Model 3 och analyserat tekniken i bilen. I den analysen har de landat i att även om bilen i sig är imponerande så är det den så kallade Hardware 3, processor för bland annat självkörande egenskaper, som är det främsta vapnet.

Läs mer: Här är hårdvaran i Teslas nya superdator

Själva enheten som lanserades våren 2019, och som Ny Teknik skrev om då. Den består av två ai-chip som Tesla har utvecklat själv (tidigare var det Nvidia som stod för dem). Enheten är själva nyckeln till hur fordon ska klara av de enorma dataströmmarna som självkörande teknik för med sig.

Enligt industriexperter som tidningen har pratat med är det även teknik som branschen kommer ha tidigast 2025. Eller som en ingenjör från en av de stora japanska biltillverkarna uttryckte det: "Vi kan inte göra det här."

Så vad innebär det att Tesla redan 2019 har avancerad teknik som fortfarande ligger framtiden för de traditionella tillverkarna? Det får stora konsekvenser, menar Nikkei Asian Review.

Varför? Giganter som Volkswagengruppen och Toyota kan ju påskynda utvecklingen och lägga sina enorma utvecklingsbudgetar på att komma ikapp, men det är inte där problemet ligger. I varje fall inte enligt tidningens källor.

Det stora problemet är att biltillverkarna dras med leverantörskedjor som de har byggt upp under årtionden. Här sitter märkena fast dels i omfattande kontrakt och dels i en beroendesituation.

Läs mer: Oväntat hack: Eltejp lurar Teslan att accelerera

I Nikkeis genomgång av Model 3 såg de att de flesta komponenter inte kommer från tredjepartstillverkare. De flesta har Tesla-logga vilket tyder på att företaget har en nära perfekt kontroll över utvecklingen av i stort sett alla nyckelkomponenter i bilen.

Det här skiljer sig enormt från om du plockar isär en Volvo eller BMW. Underleverantörer förser dem med tusentals komponenter och de här företagen står i vissa fall för majoriteten av förädlingsvärdet i hela produktionen. Även när det kommer till den tekniska expertisen är underleverantörer en viktig grundpelare för många biltillverkare.

Det här gör att Tesla inte begränsas av sina leverantörer i samma utsträckning.

Och Teslas kontroll över hårdvaran gör att de kan ligga långt fram inom mjukvaruutvecklingen. Där är fjärruppdatering ett bra exempel. I stort sett ingen konkurrent har en lika långtgående funktion ute i massproduktion än.

Troligtvis är det här ingen nyhet för biljättarna. I början av året sade VW-chefen Herbert Diess att de behövde slakta ett antal heliga kor samt att de behöver göra något drastiskt för att inte gå samma öde som Nokia till mötes.

Felix Björklund

Mer om: Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt