Teknikjättar ska ta gruvbrytningen till 2 000 meter under jord

2018-06-27 17:01  

Fem tunga svenska teknikbolag går ihop för att utveckla ny teknik för framtidens gruvbrytning. Syftet är att brytningen ska ske djupare än i dag, bli koldioxidfri samt mer digitaliserad och autonom.

LKAB bryter i dag järnmalm på 1 165 meters djup under markytan i Kiruna och 1 250 meter i Malmberget. Men liksom många andra gruvbolag siktar LKAB på att bryta djupare, till 2 000 meters djup eller mer.

För att det ska vara möjligt krävs stora investeringar. Större än någon annan industrisatsning, enligt gruvjätten självt, som dock inte vill specificera någon siffra.

Läs mer: Svenskt samarbete ska elektrifiera bergtäkten

För att klara teknikskiftet inför djupare brytning och minska sin klimatpåverkan har LKAB tagit initiativ till samarbetet med fyra övriga teknikbolag: ABB, Epiroc, Combitech och Volvo. Tillsammans vill de sätta en ny världsstandard för hållbar gruvdrift på stora djup.

Samarbetet tillkännagavs på en pressträff i Stockholm, i visningsgruvan som ägs av Atlas Copcos nya dotterbolag Epiroc, under onsdagen.

Inom samarbetsprojektet ska en virtuell gruva tas fram för att testa och utvärdera ny teknik. Därefter kommer verkliga produkter att testas i en avskild del av Kirunagruvan.

Det är framför allt nya styrsystem, ny gruvutrustning och effektiva ledningssystem som samarbetsaktörerna anser krävs för att gruvindustrin ska kunna svara upp mot framtidens krav på en hållbar verksamhet.

Läs mer: Koordinerad automation med 5g-nät

"Ypperlig möjlighet att utveckla nästa nivå"

En stor del av arbetet kommer att handla om att få autonoma maskiner och fordon att samarbeta med maskiner från andra leverantörer. Men även själva brytningsmetoden i gruvan ska ses över.

– När vi går väsentligt djupare än i dag ökar utmaningarna med bergstabilitet. Det kan du hantera med den area och volym du plockar ut och var du lägger dina anläggningar. Ju närmare en malmkropp du ligger desto större spänningar utsätts du för. Men om du flyttar längre bort från malmkroppen får du transportproblem, säger Jan Moström, vd och koncernchef för LKAB.

Därför blir testgruvan en viktig plats för att undersöka olika lösningar. En fråga som kommer att stå i fokus blir möjligheten till uppskalning.

– I skivrasbrytning bryter man ett segment åt gången. Men om du kan öka höjden på det segmentet får du mer malm i varje salva du skjuter. Men då måste du kunna borra och ladda längre hål, säger Åsa Sundqvist, ansvarig för teknik- och processutveckling på LKAB.

Läs mer: Boliden elektrifierar gruvtruckar – med kontaktledningar

Kraft- och automationsjätten ABB kommer bland annat att arbeta med elnätet i och kring gruvan och sina automatiska styrsystem.

– Nu har vi en ypperlig möjlighet i det här projektet att tillsammans med partner som Combitech, LKAB och andra utveckla nästa nivå av automationssystem som sätter människan i centrum och klarar ännu mer. Testbädden ger en möjlighet att verkligen spänna bågen, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

"Färre människor än i dag per ton"

Atlas Copco och dotterbolaget Epiroc har redan flera gruvmaskiner som är eldrivna och delvis autonoma. I det nya samarbetet ser Helena Hedblom, Epirocs affärsområdeschef för gruva och infrastruktur, mest fram emot att kunna testa digitala plattformar.

– Mer avancerade trafikledningssystem kommer att krävas för att kunna optimera en helt automatiserad flotta. Autonoma delmoment fungerar, det vet vi. Nu handlar det om att koppla ihop allt, säger hon.

 

Men trots allt tal om autonom gruvbrytning siktar inte LKAB på att verksamheten i framtiden ska ske utan människor på de stora djupen.

– Nej, jag har svårt att se att vi kan skapa en produktion som är helt autonom. Men det kommer att vara färre människor än i dag per ton, säger Jan Moström.

Testbädden kostar miljardbelopp

Testbädden, som omfattar den virtuella gruvan och testgruvan i Kiruna, kallas Sustainable Underground Mining, SUM.

Eventuellt kommer även transportlösningar att testas i Malmbergsgruvan.

Totalt kostar testbädden ”miljardbelopp”, enligt LKAB.

Testbädden ska drivas från 2018 till 2022. Därefter är LKAB:s plan att beslut ska fattas för framtida brytning på större djup.

2030 siktar bolaget på att teknikutvecklingen i testbädden ska ha lett till en ny världsstandard för brytning på stora djup.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt