Teknikchefen om lösningarna som gör Lucid Air överlägsen

2020-09-10 13:46  

På papperet ser elbilens prestanda ut att representera ett stort teknikkliv. Här berättar Lucid Motors teknikchef Eric Bach om hur Air kan slå alla konkurrenter.

Biltillverkaren från Kalifornien lade onekligen ribban högt innan avtäckningen av elbilen Air, som ägde rum natten till torsdagen, svensk tid. Enligt Lucid Motors ger batteripacket på 113 kWh modellen en räckvidd på 832 km – och med 300 kW snabbladdning ska man kunna få motsvarande 482 km på 20 minuter.

Hur kommer det sig då att en uppstickare kan köra om konkurrenterna med en så god marginal?

Ny Teknik ställde frågan till Eric Bach som är VP hardware engineering, teknikchef, på Lucid Motors.

– En av de avgörande sakerna är att vi inte har vidareutvecklat existerande lösningar eller tittat på konkurrenternas teknik. Vi gick tillbaka till ritbordet och tittade på vilka fysiklagar som reglerade vad vi kunde göra, säger Eric Bach.

”Uppfunnit en ultraeffektiv drivlina”

Många elbilsproducenter har valt att köpa in motorn från underleverantörer, för att slippa innovera och bygga upp en egen expertis samt spara pengar. Men Bach konstaterar att de stora tillverkarna traditionellt sett alltid har stått för sin egen motorutveckling – och att det är viktigt för en tillverkare av elfordon också.

– De eldrivlinor som finns att köpa är inte bra. De är svaga och dyra. Vi har i stället uppfunnit en ultraeffektiv drivlina med mycket kraft och som är billig att tillverka. Vi satte ihop ett globalt expertteam, gick till ritbordet och uppfann en helt ny drivlina. Vi siktade på att motorn skulle vara effektiv och kraften kom som en bonus – det var inte drivkraten, säger han.

Foto: Lucid Motors

Det är Lucids mest kraftfulla motor både sett till vikt och storlek.

– Drivenheten med elmotor, växellåda och växelriktare väger allt som allt 73 kilo. Det kan jämföras med Porsche Taycan som levererar mindre kraft men där samma enhet väger 175 kilo – mer än dubbelt så mycket. Det är ganska stort att åstadkomma. Taycan behöver två växlar för att få mer kraft ur enheten, vilket är en kompromiss för att motorn inte klarar av att leverera det vridmoment som man vill ha över hela rpm-skalan, säger Eric Bach.

Läs mer: Nya elbilen laddar tre mil per minut

Han berättar om två nya teknikgrepp som har förbättrat verkningsgraden i de små motorerna. Teamet upptäckte att kiselkarbid gör förlusterna mindre vid skiftet från likström till växelström. En annan viktig faktor är kylningen av elektromagneterna.

– När kopparspolen i elektromagneter blir het så ökar motståndet och då får man en kraftförlust. För att undvika det här så behöver man kyla ner kopparn, och vi har en egen kylteknik. I stället för den typiska vattenkylningen, som sker i en aluminiuminneslutning, har vi en oljebaserad kylning som sker inne i motorn. Det håller motståndet lågt och det är därför som vi förlorar så lite kraft. Om man gör hål i motorhöljet så kan det magnetiska flödet försämras, men vi har hittat områden där detta inte påverkas, säger han.

”En Taycan-ägare måste ladda dubbelt så ofta”

De dubbla motorerna utvecklar tillsammans över tusen hästkrafter, och kraften tillsammans med fyrhjulsdriften gör att sedanen kan avverka en quarter mile (402 meter, längden på en dragracingstrip) mindre än tio sekunder.

– Om du ser på vår quarter mile, där vi slog de andra med tiden 9,9 sekunder, så var vår toppfart 231 km/h medan Taycan nådde 218 km/h. 231 km/h är på superbil-nivå, och det visar hur kraftfull vår enhet är. Den är samtidigt supereffektiv på de låga varv som du behöver när du kör runt i stan. Då sparar du energi, och i slutänden får du också en längre räckvidd. Lucid Air är en ultraeffektiv bil i hela kraftspektrumet. Även på Autobahn är vår bil mer effektiv än alla andra, med den längsta räckvidden av alla. Andra bilar måste ladda mer ofta än vår bil – en Taycan-ägare måste göra det dubbelt så ofta. En Lucid Air tar sig dubbelt så långt som en Taycan. Det är en viktig "game changer".

Erik Bach berättar att det är svårt att hitta den rätta balansen mellan prestanda och komfort. Men även om Lucid Air slår både Porsche Taycan och Tesla Model S så är modellen inte tänkt att vara en sportbil, utan en lyxsedan som är mer lik en Mercedes S-klass eller en Audi A7.

Läs mer: Ladda elbilen på motorväg i 130 km/h – och sex andra laddtekniker

Lucid samarbetar med tre tillverkare: LG Chem, Samsung och Sony Murata, där den senare förser Lucid med battericeller för Formel-E. LG Chem står för batterierna i Air, men inte heller där har Lucid plockat färdiga enheter från hyllan.

– Vi har en lång historia av att arbeta med batteriteknik, och vi har jobbat i 13 år med våra partners, bland andra LG Chem. Vi hittade en bra balans mellan en snabbladdande och robust kemi med en bra energidensitet. Vi har den snabbast laddande elbilen på marknaden, säger han.

Bach tror på försprång

Krafttoppen på 300 kW uppnås dock i början av laddprocessen. När Ny Teknik frågar om mängden kobolt i batterierna ger Bach svaret att den är låg och ligger i linje med andra batteritillverkare.

Teknikchefen är övertygad om att Lucid Motors fortsatt behåller ett försprång gentemot konkurrenterna.

– När bilen kommer ut så kommer de att plocka isär den och säga, "aha, det var så de gjorde", men då är vi på väg mot nästa projekt. Vi vet redan hur vi ska ta oss till nästa nivå. En annan viktig sak är att vår teknik inte kommer från rymden utan den är väldigt jordnära, överkomlig i pris och skalbar. Den kan enkelt tillverkas i stora volymer, säger Eric Bach.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt