Premium

”Tar sig snabbtåget någonsin upp ur utredningsträsket?”

ANALYS. Fler alternativ, lägre topphastighet, dyrare ursrprungsalternativ. Trafikverkets nya utredning om höghastighetsbanor är en ingen munter läsning för den som hoppas på fart. Att bygga på pelare nämns mest i förbifarten, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Publicerad

Det är inte länge sedan det tycktes ofrånkomligt att den svenska höghastighetsbanan skulle byggas. Inför Sverigeförhandlingens presentation av sträckningar julen 2017 var förhoppningarna enorma, inte minst i de kommuner som slogs om stationslägen. 

Men sen hände något. Politiska partier började tveka inför kostnaderna. 2019 sa Moderaterna nej. Kritik från tunga företrädare som ifrågasatte nyttorna började dimpa ner. Beslutet hamnade i malpåsen – men tog sig senare in som ett löfte i Januariavtalet, som S och MP slöt med C och L för att kunna bilda regering.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här