Sydkorea storsatsar på bränsleceller

2020-07-20 16:03  
Sydkorea har sjösatt en massiv satsning på bränslecellsfordon. Till 2025 är målet att ha 200 000 vätgasdrivna bilar på vägarna i landet. Foto: Xinhua/TT

Ett "grönt" stimulanspaket på motsvarande 855 miljarder kronor ska hjälpa Sydkorea att återhämta sig från coronapandemin. Paketet rymmer bland annat en storsatsning på teknik för vätgas och bränsleceller.

I förra veckan presenterade Sydkorea ett sexårigt stödpaket på 114,1 miljarder won, motsvarande 855 miljarder kronor, som ska hjälpa landet att skapa 1,9 miljoner nya jobb till 2025 och kickstarta ekonomin i kölvattnet av coronautrottet.

Det nya stimulanspaketet ska också hjälpa Sydkorea att minska beroendet av fossila bränslen. För skynda på omställningen har motsvarande 549 miljoner kronor från stödpaketet öronmärkts för utvecklingen av el- och bränslecellsdrivna fordon.

Planerar för snabb omställning

Sydkorea har en minst sagt ambitiös omställningsplan. I slutet av 2019 rullade 91 000 elbilar och 5 000 vätgasdrivna fordon i landet. Men redan till 2025 dessa siffror ha ökat till 1,13 miljoner eldrivna och 200 000 vätgasdrivna bilar, rapporterar Reuters.

Enligt den nationella planen ”Hydrogen Economy Roadmap of Korea” har Sydkorea dessutom satt som mål att kunna producera 6,2 miljoner bränslecellsbilar år 2040. Av dessa ska 2,9 miljoner vara avsedda för den inhemska marknaden, medan resten ska exporteras.

Vid samma tidpunkt, 2040, vill landet också ha 40 000 bussar och 80 000 vätgasdrivna bussar och taxibilar, skriver sajten Fuel Cell Works.

För att klara detta stortsatsar Sydkorea nu på en utbyggnad av produktionsanläggningar för vätgas. Ett företag som gynnas av Sydkoreas vätgassatsning är svenska Powercell, som utvecklar och säljer bränslecellstackar.

Vätgasdrivna lastbilar pilottestas

I juni i år fick Powercell, grundat 2008 som avknoppning från Volvokoncernen, en order värd 3,5 miljarder kronor på bränslecellsstackar och bränslecellssystem från sydkoreanska Bumhan Industries.

I maj sjösatte Sydkorea ett tvåårigt pilotprogram där bränslecellsteknik för lastbilar ska testas. Under projektets gång ska fem stycken lastbilar på tio ton köra gods mellan två logistikcenter i provinserna Norra Chungcheong och Gyeonggi.

Sydkoreas nya stimulanspaket innefattar även satsningar på 5g-teknik och ny digital infrastruktur som bland annat ska underlätta fjärrundervisning och distansarbete.

I början av juli presenterade EU-kommissionen en satsning på 430 miljoner euro på grön vätgas som inte framställs ur naturgas. Målet är att skapa en produktion där vätgasen framställs med förnybara källor som vind och solkraft som ger ifrån sig vatten, i stället för klimatförändrande växthusgaser

Svensk vätgas-strategi på gång

Nyligen meddelade även regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige att organisationen kommer att ta fram en svensk vätgasstrategi. Arbetet med strategin planeras att dra igång till hösten.

– Vi har nu slagit fast målet om att lägga fram en strategi. Därefter kan regeringen välja att anta den som sin egen strategi, sa Svante Axelsson, samordnare på Fossilfritt Sverige, till Ny Teknik i början av juli.

Exakt vad den kommer att innehålla återstår att se. Den blir ett komplement till de hittills 21 färdplaner för fossilfrihet som har tagits fram tillsammans med olika branscher.

– Strategin kan bli i form av en tidsaxel. Vilka åtgärder behöver genomföras av vilka aktörer och när? Vad säger biltillverkarna, lastbilstillverkarna, regeringen? Behöver vi forcera utbyggnaden av vätgasmackar eller bör industrin ha företräde till vätgasen? Det blir en handlingsplan om hur vi ska komma igång med vätgasutvecklingen, berättar Svante Axelsson.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt