Svenska spelet om Syrien väcker starka känslor

2018-06-06 06:00  

Starbreeze har gjort ett vr-spel som använder rökmaskiner, värmelampor, surroundhögtalare och verkliga skådespelare för att ta folk till det krigshärjade Syrien.

Det börjar vardagligt. Så vardagligt det nu kan bli i en syrisk stad i dag. En hund som glatt springer efter den boll man kastat. Barn som leker runtomkring. Syrisk popmusik hörs i bakgrunden. Man befinner sig utanför en bilverkstad framför ett torg. Man sträcker sig efter oljefaten och bildäcken och känner texturerna av metall och gummi.

Det huggande ljudet från en helikopter som närmar sig. Och sedan explosionerna som får marken att skaka. Synfältet och näsborrarna fylls av rök. Medan man försöker orientera sig i det omedelbara kaoset skriker en pappa förtvivlat på hjälp. Hans dotter har fastnat under bråte och han behöver hjälp med att få loss henne.

Läs mer: Svenska spelbolaget satsar på nytt vr-center i Stockholm

För en del tar upplevelsen slut där. De tar av sig headsetet och vill inte fortsätta.

– Vi har haft FN-ambassadörer, senatorer och soldater som testat den. Tre av tio avbryter efter att bomberna briserat, de klarar inte av det. En del börjar gråta i headsetet, säger Mikael Nermark, vice vd på Starbreeze.

Det svenska spelbolaget har de senaste åren satsat stort på virtual reality. Tillsammans med Acer har de utvecklat Star VR, ett eget headset. Starbreeze har dessutom slagit upp portarna till Enterspace, ett vr-center i centrala Stockholm. Men idén till vr-upplevelsen Hero – som än så länge bara installerats vid filmfestivaler i USA – kom ursprungligen från en gammal pärla i Starbreezes arkiv: Josef Fares-spelet Brothers.

Läs mer: Tekniken i Starbreeze heta vr-satsning

– Med Josef frågade vi oss hur man gör ett emotionellt spel. Det var lite samma tankar här, men också att vi ville göra något innovativt, säger Mikael Nermark.

I Brothers spelar man som två bröder som måste hjälpa varandra för att överleva. Josef Fares är född i Libanon och flydde senare med familjen till Sverige. Det finns paralleller till Navid Khonsari, exiliranier och numera bosatt i USA. Khonsari grundade Ink Stories, den studio som gjort Hero tillsammans med Starbreeze. Ink Stories har tidigare utvecklat det kritikerrosade dokumentärspelet 1979 Revolution: Black Friday.

När pappan i Hero ropar på hjälp måste man först försöka avgöra var han befinner sig. Hittar man rätt möts man av en hand och en arm som sticker fram under bråten. Den greppar krampaktigt tag i en.

– Det är så verkligt att alla borde få testa det här för att få veta vad det handlar om. Man kan läsa om det i tidningen, men det här är verkligheten. Vi frågade oss hur man kan berätta en historia i vr och vi ville göra något fruktansvärt emotionellt, säger Mikael Nermark.

Läs mer: ”I dag är vr mer än en snackis”

Upplevelsen kräver en hel del fysisk rekvisita på en yta om tolv gånger tolv meter. Den har bara använts vid ett fåtal tillfällen, som vid de amerikanska filmfestivalerna Sundance och Tribeca. På Tribeca vann den pris i Storyscape-klassen som belönar berättelser som tagit hjälp av ny teknik. ”Den hjälper dig förstå vart virtual reality är på väg, men också, väldigt påtagligt, vart världen delvis är på väg”, lyder en del av motiveringen.

Utöver den rekvisita som användaren kan ta och känna på – som bollen man kastar till hunden – så används också rökmaskiner och värmelampor. För att man ska kunna hitta till den pappa som ropar på hjälp har Starbeeze tagit hjälp av 32 DTS:X-högtalare. DTS:X är en ljudkodek med vilket man kan placera ljud på specifika platser i ett rum. Jämfört med tidigare surroundtekniker kan man föreställa sig det som att ljudet existerar i en bubbla snarare än via en serie punkter på en plan yta.

Sist men inte minst används en verklig skådespelare att agera som barnet man måste rädda.

Ink Stories och Starbreeze berättar inte om skådespelaren på förhand. Däremot har de folk på plats som kan förbereda besökarna inför den virtuella resan till Syrien och som kan ta hand om dem efteråt. Navid Khonsari har sagt att åtta av tio personer känner sig skakade av upplevelsen.

Läs mer: Svensk teknik ska göra virtuella världar verkligare

Flera internationella och svenska mediebolag ägnar numera resurser åt vr-dokumentärer. På filmfestivaler har de börjat slåss om utrymmet. Men Hero – som upphovsmakarna kallar vr vérité efter det gamla begreppet cinéma vérité – är interaktivt. Det handlar inte om att bara förflyttas till en plats, utan också om att göra aktiva val. Det är mer ett spel än en film, även om Starbreeze och Ink Stories föredrar beskrivningen ”multisensorikt engagerande”.

När Tribecas filmfestival avslutades i slutet av april tackade Ink Stories, via Twitter, de besökare som testat Hero: ”Vi tar inspiration av er öppna hjärtan och ni gick därifrån med ett minne om vad som är verkligt i världen. Hoppet bor i oss alla.”

Det här är Starbreeze

Gör: Utvecklar egna dataspel. Bedriver också förläggarverksamhet och ger ut andra studiors spel. Har utvecklat vr-headsetet Star VR och är aktuella med invigningen av vr-centret Enterspace i Stockholm.

Ort: Numera Stockholm, men bolaget är grundat i Östhammar och ofta förknippat med Uppsala där de länge var verksamma.

Grundat: 1998.

Omsättning: 361 miljoner kronor (2017).

Antal anställda: 620 (2017).

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt