Superdatorn från Nvidia ska göra Volvos bilar säkrare

2018-10-10 12:00  

Nästa generation bilar från Volvo Cars ska få bättre autopilot och säkerhetssystem tack vare ett nytt samarbete med chipjätten Nvidia. Även Autoliv-avknoppningen Veoneer inleder samarbete med chipjätten.

När nästa generation Volvo-bilar rullar ut från Torslandaverken i börajn av 2020-talet kommer Nvidias kraftfulla datorsystem Drive AGX Xavier sitta under huven på många av dem.

Datorn har kapacitet att göra bilar helt självkörande upp till nivå 4 på SAE-skalan, men i Volvos produktionsbilar kommer systemet framförallt att användas för att öka säkerheten och göra Volvos autopilot (Pilot Assist) bättre vilket innebär en självkörande bil på nivå 2.

Läs mer: Volvos teknik sågas efter sämst testresultat

Samarbetet presenterades på Nvidias årliga konferens i München där bolagets vd och grundare Jensen Huang höll en keynote.

– En självkörande bil på nivå 2 ska kunna ta sig överallt du vill komma. Den ska kunna köra i alla situationer så länge det finns en mänsklig förare som är beredd att ta över, sa Jensen Huang från scen.

Nvidia menar att Volvo-bilarna kommer att hamna på nivå ”2+” på den självkörande skalan. Tack vare den ökade beräkningskraften kan mer sensordata inhämtas och behandlas och därmed finslipa autopiloten. De nya Volvo-bilarna kommer också att kunna se sin omgivning i 360 grader runt bilen.

”För att lyckas lansera autonoma bilar krävs enorma mängder beräkningskraft och ständiga framsteg inom artificiell intelligens. Vårt avtal med Nvidia är en viktig del i det pusslet och hjälper oss att introducera helt självkörande Volvo-bilar till våra kunder på ett säkert sätt”, säger Volvos vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Ett annat framsteg är att Drive AGX är en dator som är byggd för att uppdateras över nätet, på samma vis som till exempel Teslas bilar kan få nya funktioner via uppdateringar. Det betyder att Volvo får en ny möjlighet att uppgradera bilarna efter att de lämnat produktionslinan.

Kan vara Nvidias genombrott

Avtalet med Volvo måste beskrivas som ett genombrott för Nvidia. En lång rad bilföretag använder redan Nvidias datorsystem i sina försök med självkörande bilar, men det här är första gången som AGX-systemet kommer att sättas i serietillverkade bilar.

– Det här avtalet handlar inte om någon flotta av robottaxibilar som är långt bort i framtiden. Det här är massproducerade bilar. Visst, Volvo är ett lyxmärke, men det här gäller hela nästa generation Volvo-bilar, och de tillverkar billigare bilar också, säger Danny Shapiro som är chef för Nvidias satsning på autonoma fordon på ett pressmöte inför konferensen.

Exakt vilka Volvo-modeller som kommer att använda systemet och när den första kommer att släppas vill varken Volvo eller Nvidia säga utan nöjer sig med att det handlar om bilar som bygger på den nya plattformen SPA2 som börjar tillverkas ”i början av nästa årtionde”.

Flera samarbeten

Samtidigt tillkännagavs ett samarbete med Autolivs avknoppning Veoneer om att producera ett färdigt datorsystem för helt självkörande bilar (SAE nivå 4) med hjälp av Nvidias datorsystem. Datorn ska ha säljstart 2021 och kallas Zeus. Den använder Nvidias hårdvara och mjukvara från Zenuity, ett bolag som samägs av Volvo Cars och Autoliv.

”Vi har utvecklat Zeus för att skapa säkra mobilitetslösningar och det är ett viktigt steg mot att bygga autonoma fordon till 2021”, säger Veoneers vd Jan Carlson i ett pressmeddelande.

Nvidia har sedan tidigare ett samarbete med Volvo Cars kring helt självkörande bilar. De prototypbilar som Volvo testkör i Göteborg sedan ett par år tillbaka använder olika versioner av Nvidias Drive-system.

Nvidia Drive AGX

Drive AGX är ett modulärt datorsystem vilket betyder att biltillverkarna köper en grundenhet och sedan kan välja att bygga ut den med ytterligare komponenter för att matcha sina krav.

Datorn har en beräkningskapacitet på över 30 biljoner (10^12) beräkningar i sekunden och innehåller sex olika processortyper som samverkar för att kunna använda de avancerade algoritmer som krävs för att göra bilar mer eller mindre självkörande med hjälp av data från bilens sensorer och molntjänster.

En mer kraftfull variant av AGX som kallas Pegasus kan driva helt förarlösa bilar (SAE nivå 5) och har en beräkningskapacitet på 320 biljoner (10^12) beräkningar i sekunden.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt