Största problemet för självkörande sopmaskinen: elscootrar

2021-05-10 07:00  

Den självkörande och eldrivna sopmaskinen kommer från Finland. Roboten rengör gatan på ett annorlunda sätt än dagens konventionella fordon.

Trombia Free är tänkt att ersätta dieseldrivna fordon som i dag håller gatorna rena. Den autonoma, eldrivna sopmaskinen från det finska företaget Trombia använder lidar och gps för sin navigation utomhus. Nyligen avslutades ett två veckor långt pilottest i Helsingfors, i regi av Jätkäsaari Mobility Lab. Varje kväll städade sopmaskinen gator kvälls- och nattetid. 

– Där fick vi testa maskinen i den mest utmanande typen av miljö, på gatan bland bilar. Oron var att folk inte skulle veta hur de borde förhålla sig till en autonom sopmaskin, men det var inga problem. För till skillnad mot vad Elon Musk utvecklar kör vi väldigt långsamt, och människor är redan vana vid sopmaskiner som rör sig på gatorna och vet att de behöver ges utrymme, säger Antti Nikkanen, vd för Trombia. 

Innan maskinen börjar jobba kartläggs omgivningen och man lär enheten hur den ska köra och sopa – antingen via en dator eller med radiostyrning. Antti berättar att en stora utmaningen är elscootrar som ligger slängda på gatan, eftersom de befinner sig i gränslandet för vad maskinen skulle kunna plocka upp.

Ska lära sig känna igen en igelkott

Däremot är levande ting inga problem, så länge de rör på sig. Trombia vidareutvecklar algoritmen för att soparen även ska kunna identifiera exempelvis en igelkott som inte rör på sig. Men med utgångspunkt från pilottestet anser vd:n att maskinen är redo.

– Den kan röra sig utan någon fara för trafiken och den gör ett utmärkt arbete med sopningen, Men på grund av regelverket  krävs det flera år innan den får köra på gatan. Vi har samma begränsningar som autonoma bilar runt om i världen, så vi behöver förhålla oss till det regelverket. Men däremot kan vi väldigt snabbt komma ut på marknaden när det handlar om stängda och privatägda, kommersiella områden. Där kan regelverket sättas av av företagen själva, säger han.

Flygplatser och industrier potentiella kunder

I Sverige ser vd:n exempelvis Swedavia som en potentiell kund, samt hamnar och industriella anläggningar. 

Planen är att inleda serietillverkningen i Kuopio under den första halvan av 2022.

Läs mer: Storbritannien kan snart tillåta viss självkörning på motorväg

Traditionella maskiner för gatusopning sprutar vatten på vägbanan som sedan sugs upp av ett munstycke, men Trombia har en sopteknik som i stället använder luft. Medan de konventionella maskinerna har ett munstycke som ligger på 40 cm till 80 cm har intaget i Trombia Free en bredd på 2,2 meter. Det innebär att maskin kan rulla i 4-5 km/h att jämföra med 0,5 km/h för en konventionell sopmaskin.

– Eftersom de använder den här tekniken så måste de köra väldigt långsamt, och det går åt väldigt mycket energi i form av diesel. Deras sugmotor använder i snitt 100 kW. Vi har utvecklat en helt annorlunda teknik där gatan rengörs helt torr, säger vd:n.

Antti Nikkanen, vd för Trombia. Foto: Trombia

Trombia Free blåser ner luft som tar bort det fina dammet. Sedan samlas det tunga materialet upp mekanisk med en borste – som även lyfter med sig det fina dammet. Inne i containers sitter en cyklon, som Antti liknar vid en dammsugare. I behållaren renas luften som sedan återanvänds på gatan.

Tung sandsopning i 3-4 timmar

Sedan tidigare använder Trombia sin teknik i sopmaskiner avsedda för montering på hjullastare eller traktorer. Bland konkurrenterna på den autonoma sidan finns kinesisk teknik, men där handlar det om robotsystem som kan appliceras på maskiner snarare än självkörande sopmaskiner.

– De är mer plattformsutvecklare, så vi är ganska unika med en autonom allväderslösning. Men jag tror att det kommer att komma många sopmaskiner från en rad tillverkare de närmaste åren. Den stora skillnaden är att vi ligger i det mer kraftfulla segmentet som exempelvis att ta hand om sandsopning på våren, säger Antti Nikkanen.

Pilotprodukten har ett batteri på 45 kWh, vilket räcker till en arbetstid på 6-8 timmar nonstop. Men vid tung sandsopning ligger arbetstiden snarare på 3-4 timmar. Trombia kommer också att erbjuda ett dubbelt batteripack på 90 kWh. Vd:n räknar med att priset kommer att ligga på omkring 200 000-300 000 euro, vilket är i paritet med vad motsvarande konventionell dieseldriven sopmaskin kostar.

John Edgren

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt