Sonys nya iot-tjänst spårar godstransporter med smarta sensorer

2018-10-16 06:00  

Försenat gods kostar företag stora summor. Sony i Lund vill ge speditörerna bättre koll med hjälp av en dosa fylld med sensorer.

Alla som beställt en vara på internet har upplevt någon form av godshanteringssystem. Med hjälp av fraktnumret får man veta när ens paket nått distributionscentralen eller det lokala uthämtningsstället.

De stora jättarna som Schenker, DHL och Postnord löser oftast detta med streckkoder som läses av under paketets väg från lager till kund.

När mottagaren är ett företag i stället för konsument haltar dock utvecklingen, menar Sony. Anledningen är att transporterna ofta görs av mindre fristående speditörer under stenhård ekonomisk press.

Anders Sandwång, affärsutvecklare på Sony Mobiles affärsområde IoT Business Group i Lund, berättar att kravet från tillverkarna är transparens och spårbarhet i hela transportkedjan men att den genomsnittlige speditören har svårt att leva upp till det.

– Tekniska lösningar som fleet management har funnits länge men ger inte den spårbarhet som krävs. Branschen är fragmenterad och det enda den konkurrerar med är pris, säger han.

Iot-tjänsten består av tre delar

I samarbete med bland andra speditören Begoma har Sony därför tagit fram ett förslag på lösning som kallas för Mobiam. Tjänsten vänder sig primärt mot fristående speditörer som vill erbjuda något mer än ett bra pris i den stenhårda konkurrensen.

– Vi matchade varandra bra. De vill veta hur de ska förbättra sina egna interna processer – om de lovar att hämta upp ett gods vid en viss tidpunkt vill de kunna mäta det, säger Anders Sandwång.

Så hur funkar Mobiam? Tjänsten består av tre delar. Först och främst krävs ett stycke hårdvara som placeras tillsammans med godset under hela transporten. Dosan mäter omkring 10x10 centimeter och är knappa centimetern tjock.

– Angående storleken har vi frågat dem som ska använda den vilken storlek som är praktisk. Den får inte vara för tjock men heller inte kunna böjas. Batteriet måste vara tillräckligt stort och antennprestandan tillräcklig. Dessutom vill vi att den ska kunna fraktas med vanlig post eftersom det ofta är så den returneras, säger Anders Sandwång.

Läs mer: Svensk mångmiljonsatsning ska ge fossilfria godstransporter

I dosan finns ett antal sensorer som mäter olika saker. I dagsläget endast temperatur och vibrationer. Fler möjligheter finns dock, exempelvis luftfuktighet.

– Fast vi vill inte bygga produkt med 800 olika funktioner där kunden bara använder tre, säger han.

Dosan kopplar upp sig med hjälp av ett modem som använder sig av kommunikationsstandarderna LTE Cat M1 och Cat NB1. Dessa är särskilt anpassade för att hantera små men många samtidiga dataströmmar från uppkopplade prylar. Under uppbyggnadsfasen av dessa nät kommer Mobiam även att använda sig av 2G.

Position, vibrationer och temperatur lagras i tjänstens andra del som består av en molntjänst. Där finns också all annan information om godset, exempelvis vart det ska fraktas.

Den tredje delen är ett användargränssnitt där speditören och transportköparen kan se vart godset befinner sig på en karta, vilken temperatur det håller och så vidare.

Användaren kan själv ställa in hur ofta exempelvis positionen ska skickas upp till molntjänsten. Dosans batteritid är cirka sex veckor om temperatur och position loggas en gång i kvarten och sänds upp till molntjänsten en gång i timmen.

Beräkningar sker i molnet

Det är också i molnet ett antal beräkningar sker, exempelvis vilken förväntad ankomsttid godset har. Om den avtalade tiden inte ser ut att hållas kan speditören få en varning och kan då meddela transportköparen.

– Precis som när du har avtalat en tid med hantverkare hemma vill du så snabbt som möjligt få veta om något har gått fel och tiden inte kan hållas. Chauffören kommer inte sitta och tänka på det. Men har man ett system som gör det möjligt att meddela kunden i tid kan höga kostnader undvikas, säger Anders Sandwång.

Tjänsten har testats i samarbete med flera olika speditörer och tillverkare i omkring ett års tid. Lisa Lessing, kommunikationsansvarig för IoT Business Group Europe, betonar att Mobiam ännu inte är en helt färdig produkt utan befinner sig i konceptfasen.

– Lanseringen är planerad till första kvartalet nästa år, säger hon.

Läs mer: Så ska ai förutse Postnords förseningar

Hon poängterar att de är ödmjuka inför att de har mycket att lära när de ger sig in i en ny bransch, vilket transporter är för dem. Därför har arbetet med olika partners blivit viktigt.

Det senaste decenniet har företaget i Lund genomgått en enorm förändring i och med skilsmässan från Ericsson och flytten av Sony Mobiles huvudkontor till Tokyo.

Anders Sandwång konstaterar att de har lärt sig en viktig läxa från mobilsegmentet. Han håller upp den lilla gula positioneringdosan och säger att de hade kunnat skapa något mycket "flashigare" egentligen – men att det hade varit kontraproduktivt.

– Detta är vad kunden vill ha, säger han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt