Snart kör lastbilar autonomt på E4:an

2021-02-03 17:05  

Inom kort kan du möta självkörande lastbilar på E4:an. Detta då Transportstyrelsen har beviljat Scania testlicens på sträckan Södertälje-Jönköping.

Autonom teknik är ett område som kommer att revolutionera hela transport- och fordonsbranschen. Och ett företag som vill vara långt framme i segmentet är Scania, som inom kort kommer att trafikera E4:an med lastbilar som ska klara av att köra själv.

Den Södertäljebaserade tillverkaren har beviljat stilstånd av Transportstyrelsen för att testa sina fordon mellan högkvarteret och Jönköping. Själva testerna sker i samarbete med Tusimple, ett företag som i flera år har kört tester både i Kina och USA.

Lastbilarna som körs är tänkta att gå i nyttotrafik hos Scania Transportlaboratorium och vara lastade med gods för tillverkarens produktion. Testerna omfattar teknik som ska vara nivå 4 på SAE:s femgradiga skala för självkörande fordon. Det innebär att lastbilarna ska klara sig helt själva i trafiken under vissa givna förutsättningar.

Förare bakom ratten i varje lastbil

Dock kommer det av säkerhetsskäl att sitta en förare bakom ratten, och dessutom ackompanjeras hen av en provningsingenjör.

– I både USA och Kina pågår redan test av lastbilar enligt Nivå 4 på allmän väg, men Scania är såvitt jag känner till först i Europa med att testa tekniken på motorväg och med nyttolast, säger Hans Nordin, som ansvarar för projektet Hub2hub.

Men Scania planerar inte att nöja sig med Jönköping. Planen är att redan senare i år kunna utvidga testerna och köra hela vägen till Helsingborg – och sedan ut i världen.

– Under de kommande åren räknar vi med att kunna testa tekniken i andra europeiska länder och i Kina säger Hans Nordin.

Projektetnamnet kommer av att det är just transport mellan två ”hubbar”, vilket Scania ser som det första steget på väg mot autonoma transporter. Alltså att lastbilarna rullar på motorväg mellan omlastningscentraler. Detta för att vart det lider även ”arbeta sig nedåt” och klara av mindre vägar och svårare trafik.

– Vi har kommit så långt i utvecklingen av självkörande fordon att tekniken kan vara mogen att marknadsintroduceras redan inom fem år när det gäller denna typ av transporter. Däremot dröjer det längre tid innan autonoma fordon för körning på vägar med dubbelriktad trafik och i tätortsmiljöer blir verklighet, säger Hans Nordin.

Felix Björklund

Mer om: Scania Lastbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt