Sju spännande elbilsnyheter 2021

2020-12-28 16:00  

Från koreansk plattformsframtid till amerikansk uppstickarlyx. Efter nyår kommer vi få se mången intressant lansering i elbilssegmentet. Här listar vi några av de mest spännande.

Artikeln är uppdaterad

Det var sagt att 2020 skulle bli ett stort elbilsår. Många tillverkare hade laddat bössan med nyheter som bara skulle skjutas ut. Men så kom covid-19 och det hela kom av sig. Flera märken väntade till efter sommaren i förhoppning om att pandemin skulle lägga sig, men förgäves. 

Dock så innebär det att 2021 verkligen kommer att bli fullproppat, detta då många tillverkare utlovat massvis med elbilar till innan 2022 – så det är bråda dagar helt enkelt.

Men vad kommer vi då att få se ute på marknaden? Här nedan har vi listat sju spännande nyheter som rullar ut efter nyår.

Audi RS E-tron GT

Audi RS E-tron GT. Foto: Audi

Pris: från 138 000 euro (i Tyskland)

Batterikapacitet: 93,4 brutto (83,7 netto)

Räckvidd: inte officiellt

Maxeffekt: 475 kW/646 hästkrafter (med boost)

Acceleration 0–100 km/h: under 3,5 sekunder

Snabbladdningskapacitet: 270 kW

Systermodell till Porsche Taycan och en modell som är första exemplet på den nya typen av ”RS”. E-tron GT är en bil för de som vill ha sportig GT med klassiska Audistyrkor, men kryddad med Porsche-teknik.

Vi pratar om samma upplägg med dubbla elmotorer, en tvåstegad växellåda samt rejält med batterier som sitter i Taycan. Och enligt Audi är det den mest kraftfulla modell de någonsin byggt.

BMW IX

BMW IX Foto: BMW

Pris: inte officiellt

Batterikapacitet: 100 kWh

Räckvidd: 600 km

Maxeffekt: 370 kW/500 hästkrafter

Acceleration 0–100 km/h: under 5 sekunder

Snabbladdningskapacitet: över 200 kW

BMW:s nya generation elbil gick länge under namnet Inext – och när bilen presenterades tidigare i höstas fick den sitt nya produktionsnamn. Här pratar vi om en crossover med rejäl kraft och lång räckvidd. En annan nyhet som modellen kommer med är något BMW kallar för ”Shy-tech” – teknik som till skillnad från hi-tech inte ska synas.

En annan intressant sak är att elmaskinen är av en så kallad ESM-typ, det står för Electrically Excited Synchronous Machine och fördelarna är att den ska ha högre verkningsgrad än vanliga permanentmagnetmotorer. Därtill så ska det inte behövas sällsynta jordartsmetaller för att framställa den.

Hyundai 5

Konceptbilen Hyundai 45, som ligger till grund för Hyundai 5. Foto: Hyundai
 

Batterikapacitet: inte officiellt

Räckvidd: inte officiellt, plattformen ska klara 500 km

Maxeffekt: Inte officiellt, plattformen ska klara ”strax under 600 hästkrafter”

Acceleration 0–100 km/h: inte officiellt, plattformen ska klara 3,5 sekunder  

Snabbladdningskapacitet: Inte officiellt, plattformen klarar 350 kW

När Hyundai Motor Group tidigare i höstas visade upp sin nya elbilsplattform E-GMP var de oblyga med att hävda att den är ”bäst i klassen”. Och på pappret ser det imponerande ut. Den ska klara både 800- och 400 volts elarkitektur, kunna husera dubbla elmotorer med effekt på upp till 600 hästkrafter och batterier nog för att leverera räckvidder på 50 mil.

Därtill så ska den stödja snabbladdning i upp till 350 kW och koncernen kommer bygga allsköns modeller på den – från C- till E-segmentet och från sportbilar till suvar. Först ut blir Hyundai 5 som grundar sig på konceptet 45.

Mercedes EQS

Mercedes-Benz EQS i konceptversion Foto: Mercedes-Benz
 

Batterikapacitet: 100 kW

Räckvidd: över 70 mil

Maxeffekt: 350 kW/470 hästkrafter

Acceleration 0–100 km/h: ca 4,5 sekunder

Snabbladdningskapacitet: 350 kW

Mercedes har redan elbilar ute på vägarna, men det som gör EQS extra intressant är att det blir den första Mercan som byggs på en dedikerad elbilsplattform. Bilen visades upp i konceptform 2019 och två saker man var väldigt tydlig med då var dels räckvidd på 70 mil och dels att det skulle gå att snabbladda 80 procent på under 20 minuter.

Nu har bilen setts rulla ute på vägarna i sina slutgiltiga test och EQS kommer som spjutspetsen i Mercedes offensiv som en av sex nya elbilar. 

Lucid Air (Dream Edition)

Lucid Air Foto: Lucid Motors
 

Batterikapacitet: 113 kWh

Räckvidd: 809 km

Maxeffekt: 805 kW/1 095 hästkrafter

Acceleration 0–96 km/h: 2,5 sekunder 

Snabbladdningskapacitet: 300 kW

Det var inte särskilt förtäckt att Lucid hade Tesla i siktet när man presenterade Air efter sommaren. Specifikationerna var uppskruvade så att de övertrumfade Model S på i stort sett allt.  Vi pratar om över 80 mils räckvidd, sanslösa accelerations- och laddtider. Därtill så ska modellen även klara av dubbelriktad laddning/energiöveföring. 

Uppstickaren har lovat att de ska börja leverera bilar under ”början av 2021” och man har redan börjat fylla orderböckerna med europeiska beställningar.

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E Foto: Ford Mustang

Pris: från 574 900 kr

Batterikapacitet: 75- eller 99 kWh

Räckvidd: 440–610 km beroende på version

Maxeffekt: 198 kW/269 hästkrafter, 216 kW/294 hästkrafter, 258 kW/351 hästkrafter

Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder som bäst 

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Det har egentligen inte varit något fel på Fords elektrifieringsplaner, däremot kan man säga att det har haltat lite i realiseringen av dessa. Hybrid-Mondeon kan ju inte sägas vara en hit, och när man väl hade en produkt, Ford Kuga PHEV – så var man tvungen att återkalla den efter att fel upptäckts.

Men nu så kommer den riktiga elbilen. Ford har valt att döpa den till Mustang Mach-E för att renommésnylta på sin kända sportbil – trots att det är rätt långt mellan denna och den ikoniska tvådörrarsbilen. Kan man dock svälja det så framstår Mach-E som en riktigt spännande modell. Bra räckvidd och ett inte allt för högt pris.

Lite senare kommer även prestandaversionen GT. Då pratar vi om snabbare accelerationer (3,7 sekunder) och än mer effekt (465 hk).  

Nissan Ariya

Nissan Ariya. Foto: Koji Sasahara
 

Batterikapacitet: 63- alternativet 87 kWh 

Räckvidd: 360 till 500 km

Maxeffekt: 160 kW, 178 kW, 205 kW, 225 kW, 290 kW

Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder, 7,6 sekunder, 5,9 sekunder, 5,7 sekunder, 5,1 sekunder

Snabbladdningskapacitet: 130 kW

Det var på Tokyosalongen 2019 som Nissan visade upp sitt nästa steg i elektrifieringen. Lite udda med tanke på att den nya bilen kommer ett helt decennium efter det att man lanserade Leaf. Med Ariya tar man dock stora kliv framåt. Dels så lanseras bilen med flera olika drivlinealternativ. Eller faktiskt mångsidigt nog med fem olika effekter och alternativen på fram- eller fyrhjulsdrift samt två olika batteristorlekar. Viktigt är även att bilen får CCS-laddstandarden och modellen med det större batteriet får ombordaladdare som stödjer 22 kW.

En annan sak är att Nissan slagit sina påsar ihop med Amazon och Ariya släpps med den amerikanska jättens röstassistent Alexa ombord.

 

Andra intressanta elbilslanseringar som kommer 2021:

– VW ID.4/Skoda Enyaq/Cupra El-born/ Audi Q4 E-tron

– Dacia Spring Electric

– BMW i4

– Mercedes EQA/EQB 

– Citroën E-C4

– Lotus Evija

– Porsche Taycan Cross Turismo

 

Kommentar: I en tidigare version var det fel bild för Nissan Ariya.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar AUDI

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt