Scanias besked: Satsar på batterier framför vätgas

2021-02-01 07:00  
Peter Forsberg, elektrifieringsansvarig inom en av Scanias avdelningar. Foto: Scania

Tillverkaren vill nu göra kunderna uppmärksamma på att man satsar helhjärtat på batteridrift. Redan 2025 ska tio procent av Scanias försäljning vara el-lastbilar. Vätgasen ses som en smal nischprodukt.

Många ifrågasatte om Elon Musks batteridrivna Tesla Semi verkligen skulle kunna fylla samma skor som en konventionell lastbil. Bland dem fanns Scanias chefsingenjör inom elektromobilitet. 

– Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips, sade Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik 2017

Kontrasten är stor nu när Scania nu går ut med att företaget satsar helhjärtat på batteridrift. 

– Det handlar framförallt om att batteriteknikutvecklingen ju har gått så våldsamt fort och bra. I Europa kommer det gå att köra 4,5 timme och ladda under den tid då du har din lagstadgade vila, för att sedan kunna köra resten av dagen. Om vi klarar av det så täcker vi i in de flesta kundapplikationerna, och vi ser att vi kommer att kunna erbjuda fordon med den kapaciteten om ett antal år, inte så långt fram i tiden, säger Peter Forsberg som är elektrifieringsansvarig inom en av Scanias avdelningar till Ny Teknik.

Läs mer: 2020: Året med svenska ellastbilar i fokus

Batterier kommer gradvis att ersätta biobränsle- och dieseldrivlinor i utbudet. 2025 ska elversioner utgöra tio procent av försäljningen och 2030 stå för hälften av lastbilarna. Scania överger inte vätgasen helt, men bränsleceller ses som en liten nischprodukt för de få ekipage som körs av flera chaufförer och därmed rullar utan uppehåll. Forsberg utesluter dock inte att batteriernas utveckling en dag kan göra vätgasen överflödig även för lastbilar som inte tar vilopauser. 

– Vi ser även att utvecklingen av standarden för laddgränssitt går mot allt högre kapaciteter, så ett antal år framåt kan man ju tänka sig att de här 45 minuterna inte längre behövs, utan man kommer att kunna få mer effekt och ladda ännu snabbare, säger Forsberg.

”Vätgas ett jättebra sätt att lagra energ”

Han konstaterar att det blir mycket mindre förluster när man går direkt från grön energi till batteri än omvägen via elektrolys till vätas och sedan till el igen. Ovanpå detta framställs den billigaste vätgasen av naturgas, vilket rimmar illa med Scanias målsättning att medverka till en klimatneutral transportbransch.   

– Vätgas är ju ett jättebra sätt att lagra energi över längre tid, och den industrin kommer att växa snabbt. Men vi tror kanske inte på en lika stark utveckling inom transportbranschen som en del av vår konkurrenter ser framför sig, säger Forsberg. 

Det viktiga nu är att tydligt signalera bolagets inriktning på batteridrift till kunderna. 

– Teknikutvecklingen har gått så bra att vi ser att det här är realistiskt – och det är här vi inser att vi måste ändra vår kommunikation. För normalt sett är ju vi såväl som våra konkurrenter väldigt hemliga, för att sedan plötsligt lansera en ny lastbil eller en ny motor. Det fungerar ju inte här. Vi måste se till så att kunderna förstår att det här är möjligt om ett antal år så att de också mentalt börjar förbereda sig för scenariot, säger han.

Läs mer: Volvo Trucks: ”Plattformstänket gör att vi kan röra oss snabbare”

Forsberg ser dock inte några revolutionerande genombrott på batterisidan under de närmaste tre åren. När det exempelvis kommer till fast elektrolyt tror han att den solid-state-typ som skulle kunna vara aktuell för Scania tidigast dyker upp i slutet av årtiondet. I dagsläget är det celler från Northvolt som gäller i lastbilarna. 

Batteridrift har sänkt tröskeln för nya spelare att komma in och utmana. En fördel för anrika tillverkare som Scania är seniorernas etablerade nätverk av verkstäder, vilket utgör en dyr utmaning för uppstartsföretag som vill ta åt sig marknadsandelar. Men hur behovet kommer att se ut är ännu oklart. 

– Det blir ju väldigt få rörliga delar jämfört med en dieseldrivlina, så man kan utgå från att service- och reparationsbehovet kommer att bli mindre. Vi har försökt räkna på det där, men att se exakt hur mycket mindre det blir är ju svårt att bedöma innan vi har kört bilar i större utsträckning i trafik, säger Peter Forsberg. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt