Sabres kompakta kylsystem möjliggör Mach 5 mot rymden

2019-04-09 08:42  

Den unika motorn ska lyfta rymdflygplanet till den övre atmosfären i Mach 5,4 – och sedan vidare ut i låg omloppsbana. Nu har Sabres viktiga kylsystem genomgått sitt elddop.

Sabre beskrivs som en revolutionär design – en blandning mellan en jetmotor och en raketmotor. Den är utvecklad av brittiska Reaction Engines Limited, med stöd från BAE Systems, Rolls-Royce och Boeing. Europeiska rymdmyndigheten (ESA) hoppas att reaktionsmotorn ska kunna lyfta Reaction Engines rymdflygplan Skylon till låg omloppsbana.

Från start och upp till den övre atmosfären använder motorn atmosfäriskt syre i sin förbränningscykel – men när flygplanet lämnar atmosfären kopplas en medhavd tank med flytande syre in i förbränningsprocessen.

Tanken är att Skylon ska färdas i Mach 5,4, alltså över fem gånger ljudets hastighet – men den teoretiska gränsen för motortypen anses vara Mach 25. Den stora utmaningen är dock den extrema värmeutvecklingen, och nyckeln till framgångarna är Reaction Engines effektiva förkylare. Systemet består av tätt sammanpackade tunna rör där gasen svalkas med kyld helium. 

Läs mer: Toyota bygger bränslecellsdriven husbil – för månen

Under tester vid Colorado Air and Space Port i USA sattes systemet på prov. Där simulerades motsvarande Mach 3,3 genom att man lät en motor från den gamla jaktbombaren F-4 Phantom blåsa sin jetstråle över förkylaren. Testet visade att tekniken kunde kyla en gasström på 420 grader på en tjugondels sekund och teamet anser att systemet torde klara Mach 5 utan problem. Det skulle innebära att man snabbt kan dumpa energin hos ett luftflöde på tusen grader. 

– Vi kan nu bevisa många av de påståenden som vi har gjort som företag, och backa upp detta med högkvalitativa data. I det senaste experimentet överförde vi i princip ögonblickligen 1,5 megawatt värmeenergi – vilket motsvarar värmeenergin från tusen hem, säger Mark Thomas, vd för Reaction Engines, Limited till BBC.

Hemma i England förbereder företaget nu tester av själva motorn, de förväntas gå av stapeln nästa år. Motortypen skulle även kunna ge oss flygplan som tar sig runt jorden inom loppet av några timmar. Och Mark Thomas konstaterar att själva kylsystemet har ett ännu bredare applikationsområde bortom höghastighetsflyg. Stora delar av flygindustrin kan ha användning för ett mycket ultralätt och kompakt system som kan plocka värme ur motorer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt