Saab: Energilagring blir allt viktigare för Gripen

2019-03-27 14:27  
Gripen E Meteor. Foto: Saab

Det nya stridsplanet Gripen E/F kan enkelt förses med nya funktioner. Men då kommer mer effekt att behövas. Därför följer Saab noga utvecklingen av nya och bättre batterier.

2018 innebar både toppar och dalar för försvarsmaterialtillverkaren Saab. Höjdpunkten var förstås kontraktet med det amerikanska luftförsvaret gällande skolflygplanet T-X, ett projekt som Saab ingår i tillsammans med den amerikanska tillverkaren Boeing. 351 plan ska levereras och hela kontraktet är värt omkring 81 miljarder kronor.

– Affären var en milstolpe och fick spridning i hela världen, mer än vi själva förstod att det skulle göra. Vi spelar nu i en annan liga, sa Jonas Hjelm, chef för affärsområdet Aeronautics på Saab, under det årliga Gripenseminariet som hölls på onsdagsmorgonen i Stockholm.

Här kan du se seminariet i efterhand

2018 var också året då Gripen E/F började flyga med extern last. Till exempel avfyrades roboten Iris-T för första gången från ett Gripen E och en extern bränsletank släpptes. Planet premiärflög även med radarjaktroboten Meteor.

Men året innehöll även besvikelser. Den största verkar gälla bristen på beställningar av den äldre generationen flygplan, kallad C/D (C är den enkelsitsiga varianten, D den dubbelsitsiga). Bulgarien valde F-16 i stället. Det gjorde även Kroatien, även om den affären har stött på komplikationer i efterhand.

– Vad det blir i stället är oklart, sa Jonas Hjelm.

Saabs fokus under 2019

Han påpekade att tålamod är nyckelordet och att affärerna inte bara handlar om bästa pris och bästa förmåga utan om "hela paketet".

2019 kommer Saab att fokusera på test och verifiering av sensorer och taktiska system för den nya generationen Gripen E/F. Serieproduktionen ska dras igång, med kapaciteten 24 plan om året. Hittills har två Gripen E varit luftburna. Innan halvårsskiftet kommer ytterligare ett ha blivit det.

När det kommer till nya affärer är det främst Schweiz och Finland som är i fokus. Finland söker 64 nya plan och Schweiz 30–40 stycken. Hittills har Saab 96 Gripen E/F i orderstocken. 64 av dem är enkelsitsiga E som ska levereras till det svenska försvaret. Resterande 32 ska till Brasilien, varav 28 är enkelsitsiga E och 8 är dubbelsitsiga F.

Läs mer: Saab erbjuder stridsflyg till Finland

Under årets seminarium gavs även en inblick i dagens och morgondagens teknik. Lisa Åbom, teknikchef för affärsområdet Aeronautics, berättade vilka trender som skymtar runt hörnet.

En av dem är den snabba utvecklingen som gör att nya funktioner behöver läggas till allt eftersom. Det är förhållandevis enkelt i E/F, som byggts helt annorlunda jämfört med C/D. Arkitekturen kan liknas vid en smartmobil där det är enkelt att installera nya appar (i Gripen exempelvis taktiska funktioner) utan att påverka de mer grundläggande telefonfunktionerna (i Gripen exempelvis de flyg- och säkerhetskritiska systemen). Taktiska funktioner kan handla om att samla in data från sensorer, behandla den och presentera den för piloten som ett beslutsstöd i strid.

”Behovet av batterier kommer öka”

Men dessa nya funktioner driver datorkraft, kostnader och effekt. Lisa Åbom påtalade att energihanteringssystem – där inte minst kylning ingår – får ökad betydelse.

– Utvecklingen av batteritekniken och att kunna lagra energin i planet blir allt viktigare, sa hon.

En fråga från publiken handlade om motorn kan generera tillräcklig med kraft för att avfyra så kallade directed-energy weapons. I det konceptet ingår laser, mikrovågor och partikelstrålar. Lisa Åbom svarade att kraften då kanske inte skulle räcka för att driva planet framåt och påtalade återigen behovet av energilagring.

Ny Teknik frågade vilken energilagringskapacitet Gripen E/F har i dag (utöver jetbränslet) och hur stort behovet kan tänkas bli i framtiden.

– Vi har batterier redan i dag men tror att behovet kommer att öka i framtiden. Vi lägger till ökad energilagringskapacitet för framtida behov av att driva nya funktioner, sa hon och påpekade att utvecklingen kring energidensitet i batterier går snabbt och att det handlar om att kunna lagra mer energi men med bibehållen vikt.

Johan Kristensson

Mer om: Saab Gripen Saab

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt