Så tog Ericssonveteranen sin drönaridé till marknaden

2021-06-17 10:51  

Ericssonveteranen Fredrik Flyrin fick upp intresset för drönare och fick hjälp att internt utveckla en drönarbaserad telekomtjänst som nu används av både Telia och Vodafone.

Utvecklingen skedde först inom ramen för entreprenörssatsningen Ericsson Garage och därefter i Ericsson One – en innovationsaccelerator som är bolagets senaste satsning på intraprenörskap.

Men vi backar först bandet till 2015, då telekomkoncernen lanserade Ericsson Garage – en utpost för uppfinningsrika medarbetare som vill testa och utveckla sina idéer till något som i framtiden skulle kunna ingå i bolagets affärsverksamhet. Det första garaget öppnades i Kista – och Ny Teknik var första tidning på besök. Sedan dess har det öppnats - och ibland senare även stängts - garage på ett tiotal andra ställen i världen, såsom Göteborg, Lund, Peking och Silicon Valley. 

Läs mer: Ericsson öppnar garage för radikala idéer

Idén till garaget föddes inom innovationsprogrammet på Ericssons forskningsavdelning och går ut på att låta medarbetare utveckla sina affärsidéer under startupliknande former. En stor del i satsningen har varit att medarbetaren rent fysiskt flyttar från sin vanliga arbetsplats till garaget – samtidigt som den ordinarie lönen rullar in som vanligt.

I Ericsson Garage modifierade Fredrik Flyrin drönaren med hjälp av 3d-skrivare Foto: Per Erséus

Resultatet har varierat och ett antal av garagen har senare stängts – samtidigt som bolaget har styrt upp verksamheten i en ny accelerator, med namnet Ericsson One.

Koncernen investerar i alla projekt

Också på Ericsson One får medarbetarna utveckla sina idéer till affärssatsningar som på sikt kan ingå i bolagets produktportfölj, men den stora skillnaden mot Ericsson Garage är att bolaget i acceleratorn investerar pengar i alla projekt som antas. Dessutom har Ericsson One en ännu tydligare satsning på att projekten ska leda till produkter på marknaden.

Ericsson Garage finns även i Lund Foto: Björn Ekelund

I övrigt fungerar Ericsson One på liknande sätt som etablerade acceleratorer på exempelvis teknikparker – men med skillnaden att den enbart är för internt bruk. Ingen medarbetare utanför Ericsson kan vara med i acceleratorn och inga externa finansiärer i form av riskkapitalister eller affärsänglar kopplas in –  i alla fall inte än så länge. I stället är det arbetssättet och stabiliteten som företrädarna hoppas ska attrahera.

Läs mer: Iot-system för jordbruket tar plats i Ericssons inkubator

– Idén bakom Ericsson One är att storbolagets muskler möter entreprenörskapsvärldens metoder, idéer och filosofier för att skapa nya affärsmöjligheter, säger Louise Hultén, som har titeln Innovation enabler på Ericsson One.

Ericssons årliga forsknings- och utvecklingskostnader är nästan 40 miljarder kronor och bolaget hamnar ofta i topp i Ny Tekniks årliga FoU-ligan. Enligt Louise Hultén är det dock en affärshemlighet hur mycket som bolaget investerar i just Ericsson One.

Flera garage har lagts ner

Ericsson Garage drivs däremot lokalt i form av gräsrotsinnovationshubbar där medarbetare kan prova små som stora idéer – med varierad framgång. I samband med att Ericsson One startade så lades garagen i Kista, Silicon Valley och Peking ner samtidigt som personalen flyttades till Ericsson One. I Göteborg lever garaget dock i högsta grad kvar.

Läs mer: Ericsson öppnar inkubator i Silicon Valley

– Ericsson Garage i Göteborg har de senaste fyra och ett halvt åren resulterat i ett 25-tal projekt som vi alltid genomför med externa samarbetspartners. Vissa idéer har vi dödat direkt medan andra har gått vidare för att kommersialiseras. En del har till slut landat som tillägg till Ericssons existerande affärsenhet, säger Jonas Wilhelmsson, som representerar Ericsson Garage i Göteborg.

Foto: Max Hjalmarsson

Fredrik Flyrin arbetade tidigare med tjänsteutveckling av mjukvarusystem på Ericsson, men blev för några år sedan intresserad av drönare. Hans drönarprojekt började som en enkel idé i Ericsson Garage, utvecklades vidare i Ericsson One och är nu på väg att bli en kommersiell produkt med namnet Ericsson Drone Mobility.

Läs mer: Ericsson startar öppet labb: ”Testa gränserna för 5g-uppkopplingar”

Det handlar om en lösning som i realtid strömmar film från en drönare över telekomnätet till flera mottagare. Detta kan vara praktiskt vid exempelvis inspektion av infrastruktur såsom järnvägsräls, kraftledningar, byggarbetsplatser, kärnkraftverk och större fabriksområden. 

– Drönare är en jättestor affärsmöjlighet för Ericsson. Globalt visar marknadsundersökningar att det kan bli en mångmiljardindustri, och när man i framtiden måste kunna flyga bortom synhåll så passar denna lösning bra in. Det är där som telekomnätet kommer till sin rätt, säger Fredrik Flyrin.

Läs mer: Här är teknikföretagen som satsar mest på FoU

Genom Ericssons entreprenörssatsningar har han fått hjälp att utveckla både affärsidé och drönarhårdvara genom att 3d-printa fjäderstöd, montera på kameror och omborddatorer. Redan idag finns bland annat Telia och Vodafone på kundlistan för projektet.

Får tillgång till Ericssons experter

– Den stora skillnaden i att driva projekt på Ericsson One jämfört med ett vanligt startupföretag är att jag får tillgång till Ericssons experter i allt från legal till trade och de hjälper mig med svåra bitarna som jag som tekniknörd inte kan. Det är en trygghet att ha hela den stora organisationen bakom mig och för mig personligen innebär det samtidigt mindre risk – det är hängslen och livrem; jag får min vanliga lön som vanligt, säger Fredrik Flyrin.

Läs mer: Blivande ingenjörer drömmer om eget företag

Genom åren har Ericsson investerat många miljoner kronor på entreprenörskaps- och innovationssatsningar som Ericsson Garage, Ericsson One och liknande initiativ. Enbart inom Ericsson One har verksamheten gått från ett fåtal anställda till ett globalt team på nästan 50 medarbetare.

Förra året blev något av ett rekordår – över 1000 idéer skickades in till Ericsson One, vilket ledde till ett 50-tal aktiva projekt. Sedan starten 2018 har totalt över 2000 idéer kommit in. Det handlar om allt från att använda mobila nätverk som sensorer och titta på trafikflöden för att minska utsläppen eller skala ner nätverken i samband med publikfyllda evenemang på stora arenor.

Ett konkret projekt är Ericsson Digital Humans, som handlar om att skapa fotorealistiska 3d-modeller av människor. Ett annat är Every Place has a Story som går ut på att använda ar och vr, förstärkt och virtuell verklighet, för att upptäcka och ta del av historiska evenemang.

Båda projekt är fortfarande i tidiga faser och kanske aldrig kommer att kommersialiseras, men ett projekt som har nått produktkatalogen är Ericsson Industry Connect. Det är ett färdigt paket som inkluderar basstationer, styrenheter och mjukvara för den som kickstarta en industriell satsning på iot, sakernas internet.

Här kan du se ett reportage från EFN Ekonomikanalen om Ericsson Garage och Ericsson One:

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt