Premium

Så ska vätgas ta en större del i Trelleborgs utveckling

Tanken är att grön vätgas ska driva kommunens fordon – såväl som bostäder. Magnus Sahlin, vd för Trelleborgs Energi, vill se en storskalig lokal vätgasproduktion.

Publicerad

Trelleborg blev den första staden i den så kallade vätgaskorridoren. Pengarna i det EU-finansierade projektet Nordic Hydrogen Corridor ska räcka till tankstationer i åtta städer, och den första vätgasmacken i Trelleborg ska vara på plats under nästa år.

Planen är dock att grön vätgas ska användas för stadsutvecklingen i stort. Trelleborg har onekligen lite speciella förutsättningar, med norra Europas största ro-ro-hamn där det årligen passerar 750 000 fordon. Och enligt prognosen kommer den siffran år 2025 att vara uppe i det dubbla, 1,5 miljoner fordon. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här