Premium

Robusthet avgjorde valet av teleskopisk rigg

Wallenius Marines segeldrivna fraktfartyg Oceanbird får fem vingsegel – som blir teleskopiska. Teknikvalet gjordes för att få ett robust fartyg.

Publicerad

När Wallenius Marine, KTH och SSPA nyligen presenterade den senaste utvecklingen inom projektet WPCC, Wind Powered Car Carrier stod det klart att idén om en fällbar rigg förkastats.

Fartyget, som fått namnet Oceanbird, konstrueras för att kunna frakta motsvarande 7 000 personbilar på de stora världshaven, till exempel över Atlanten. Tack vare att det huvudsakligen drivs av vindkraft kan utsläppen av växthusgaser sänkas med 90 procent jämfört med ett konventionellt fraktfartyg drivet av fossila bränslen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här