Rapport sågar e-bränslen – anser att eldrift är överlägset

2022-06-27 13:49  
Bilden visar Audis ”E-benzin” som man tagit fram tillsammans med Global Bioenergies. E-bränslet är 100 oktanigt och produceras från förnybara råmaterial istället för olja. Foto: Audi

Ett bränsle med stort potential, men som är svårt att realisera. I en ny studie lyfts det fram att e-bränslen har osäker miljöeffekten samt att elbilar alltid är bättre.

En bra livlina enligt vissa i bilbranschen, en återvändsgränd med tveksamt miljöresultat enligt andra. Syntetiska så kallade e-bränslen är något som har debatteras mycket. När EU nu går vidare med att införa ett totalstopp mot förbränningsmotorer är just dessa något som kommit än mer på tapeten.

Men några som menar att man borde avskriva e-bränslet helt är tankesmedjan Transport & Environment. De har tittat på vilka livscykelutsläpp bilar kan ha år 2030 och utifrån detta drar de slutsatsen att det inte är värt mödan.

För enligt deras analys kommer en bil som körs på en blandning av e-bränslen och bensin enbart att minska utsläppen med fem procent jämfört med konventionella bränslen. Det kan jämföra med ett batteridrivet fordon som kört på genomsnittlig EU-elmix förväntas ha 78 procent längre utsläpp.

Läs mer: Analys: Nya EU-regler kan sänka laddhybriden

Enligt organisationen är resultaten talande och borde få EU:s miljöministrar att tänka om kring E-bränslen. Som exempel lyfter T&E fram att en VW ID3 kommer fem gånger längre på samma mängd förnybar energi som en VW Golf som körs på e-bränsle.

– I en tid då Europa snabbt behöver öka sin kapacitet av förnybar energi för att minska gas- och oljeimporten har vi inte råd att investera ytterligare stora mängder energi på denna ineffektiva och slösaktigt dyra lösning. Syntetiska bränslen ska användas för att lösa de sektorer där direkt elektrifiering inte är lönsamt såsom flygtrafik eller sjöfart, säger Stef Cornelis på Transport&Environment, i ett uttalande.

Välkomnar utfasning av diesel- och bensinfordon

Den 28 juni kommer EU att ta det slutgiltiga beslutet huruvida försäljningen av bilar med förbränningsmotorer ska förbjudas 2035, men inför det beslutet har flera organisationer och företag opponerat sig. Bland annat har tyska bilist-organisationen ADAC uttryckt farhågor att vanliga konsumenter kommer drabbas hårt.

Men på Transport&Environment ser man det inte så.

– Det faktum att VW-koncernen och Mercedes-Benz välkomnar en utfasning av alla diesel- och bensinfordon i Europa visar att fordonsindustrin är redo att byta till helt eldrivna fordon. De förväntar sig att politikerna äntligen skapar tydlighet och investeringstrygghet. Tyskland bör därför komma överens med de andra EU-länderna om att fasa ut förbränningsmotorer till 2035, säger Stef Cornelis.

Enligt Stef Cornelis är elbilen överlägsen i de flesta avseenden och organisationen har genomfört labbtester som visar att även syntetiska bränslen har giftiga utsläpp. Därtill, även om bilar kördes på rent e-bränsle, producerat med förnybar el – skulle elbilen vara ett bättre alternativ. Skillnaden uppges även vara stor. På grund av förluster i bränsleproduktionen samt att förbränningsmotorn är ineffektiv är utsläppen från en elbil 53 procent lägre.

Och som det inte vore nog, organisationen pekar även på att bränsleindustrin själva kommit fram till att mängden e-bränsle man kan producera enbart skulle täcka tre procent av det europeiska bränslebehovet 2035.

Felix Björklund

Mer om: Bränsle

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt