Provkörning: Renault Zoe – räcker långa räckvidden för att övertyga?

2020-01-07 06:00  

I sin nya tappning har Renault Zoe fått både större batteri och snabbladdningskompetens. Frågan är om det räcker 2020.

Renault Zoe är en storsäljare i elbilssegmentet, men den har haft en hel del begränsningar. Nu har franska tillverkaren uppdaterat sitt erbjudande rent tekniskt.

Så vad har då hänt? Jo, det största är att batterikapaciteten har utökats. Och eftersom tekniken tagit så stora kliv framåt har man kunnat göra detta utan att ta mer plats i anspråk.

Därtill har Renault sett till att begåva Zoe med snabbladdningsalternativ. Förvisso är det här något som kräver ett tillvalskryss, men nu finns i varje fall möjligheten.

Med detta tillval (kostar 9 990 kr) ska man kunna ladda 50 kW, vilket ger 15 mils räckvidd på en halvtimme. Väljer man växelström så går detta att ladda i upp till 22 kW, vilket sticker ut som en styrka. Det här saknar de flesta andra elbilar.

Stora nyheten: Längre räckvidd

Räckvidd är den stora rubriken i uppdateringen. Tack vare en kapacitet på 52 kWh så kan batteriet nu leverera upp till 386 kilometer (tidigare cirka 300 km). Systemet har fått värmepump för att begränsa räckviddseffekterna som AC och uppvärmning ger.

Renault är även ärliga och säger att föraren under vintertid inte kan räkna med mer än 250 km räckvidd.

Vidare har modellen fått en ny elinfrastruktur vilket tillåter moderna sensorbaserade assistentsystem. 

Renault Zoe på insidan

Interiört har det hänt en hel del. För även om man kan kalla Zoe för en instegs-elbil har designteamet lyckats maskera känslan av budget.

I förarsätet känns bilen mer mogen än vad man kan tro. Testbilen hade ett ljusgrått tyg på instrumentbräda och dörrsidor som höjer känslan av kvalitet. 

Den digitala instrumenteringen i kombination med skärmen i mittkonsolen ger ett modernt intryck och detta balanseras upp av vred för klimatkontrollen. Välavvägt. Där finns också induktionsladdare för mobiler.

Men Renault Zoe är en liten modell. Det är inte särskilt rymligt i baksätet och till och med barn kan ha det trångt. 

Renault Zoe på vägen

Nytt för Zoe är läget B. Det står för bromskraftsåtervinning och ska göra att du som förare inte behöver använda bromspedalen lika mycket. Tekniken är inte ny, och avsikten är att bilen ska vara effektivare i stadskörning.

Men jag vet inte om jag tycker Renault har lyckats så bra med det här. Regenereringen är väldigt liten, och jämfört med exempelvis Nissan Leafs e-pedal är den rent av löjligt liten. Det här tillåter ingen enpedals-körning.

Om man i stället tittar på vad Hyundai, Kia och Audi har att erbjuda, där det går att ställa bromskraften i flera lägen med rattpaddlar, är det här inte alls lika bra. 

Och det här är ett aber jag har under körningen. Att hoppa mellan en Hyundai Ioniq och Zoe är en intressant resa. Den koreanska bilen må vara träig interiörmässigt, men den erbjuder en mer komplett körupplevelse.

Zoe som å andra sidan framstår som en pigg bil i förarsätet, är i stället ganska oraffinerad. Ingen av dem är sportig, men i Ioniq kan du ställa bromsregenereringen mycket bättre och till och med bromsa ner bilen till noll genom paddlarna.

Läs mer: Ny Teknik Insight: Här är alla våra provkörningar av el- och hybridbilar

Med det sagt så är Zoe angenämt rapp i acceleration. I stadskörningen så är den nätt och tack vare ganska hög sätesställning är det lätt att få en uppfattning om bilens mått och hörn.

För vissa kan den fasta sätespositionen vara störande, och är du lång kan det bli lite krampaktigt vid längre turer. 

För dem som gillar när det svänger är Zoe inte en slinger-mästare. Chassit är inte avstämt för detta och i avvägningen är det en mjukare, mer komfortabel inställning som har valts. Och detta är väl utfört.

En sak som uppdateringen medför är en bättre ljudisoliering. Och kvalitetshöjningen som det ger är icke att förringa. I låga farter är det bara det syntetiska motorljudet (avstängningsbart) som stör, i mellanregistret är det visst väg/däcksbuller som tränger in och i motorvägshastighet är det mest vinandet vid ytterbackspeglarna som stör. 

Förbrukningen under testet hamnade på 1,68 kWh/mil. Faktiskt en bra bit under de 1,78 kWh/mil som är den officiella förbrukningen. Detta uppnåddes utan att vara medvetet snålvarg. Så på den här punkten levererar verkligen Renault, vilket är hedersamt.

Summerat: Det finns billigare konkurrenter

Så vad innebär uppdateringen? Jo, att Renault Zoe intar en intressant plats i elbilarnas näringskedja. Storleksmässigt hamnar den bland de minsta och är då jämförbar med VW-koncernens trio VW E-up/Skoda Citigo iV e/Seat Mii Electric.

Men prismässigt kostar den över 100 000 kronor mer än dessa.

I vår kommer det dessutom flera nya alternativ i form av Opel Corsa e/Peugeot e-208, Honda E, Mini Electric och även Mazda MX30.

Samtliga av dessa utmanar inte i räckviddsracet – men erbjuder annat i stället. Så Zoes trumfkort i segmentet blir räckvidd, om det räcker hela vägen kommer att bli intressant att se.

Renault Zoe R135

Pris: från 386 990 kr  (306 990 kr vid batterihyra) 

Pris på testbil: 406 780 krMotor: 100 kW/135 hk

Vridmoment: 245 Nm

Topphastighet: 140 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 9

Batterikapacitet: 52 kWh

Snabbladdningskapacitet: 50 kW

Ombordladdare: 22 kW

Räckvidd WLTP: 385 km 

Officiell förbrukning: 1,78 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,68 /kWh/mil

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt