Ökar integriteten på webben när Google slutar spåra?

2021-03-16 07:42  

Nästa år tar Google bort tredjepartscookies från webbläsaren Chrome och slutar sälja annonser baserade på webbhistoriken. Även om det ökar den personlig integriteten så är det en katt-och-råtta-lek med annonsörer, webbsurfare och Google i huvudrollerna.

Det menar webbexperten Per Axbom som är egenföretagare med fokus på digital strategi.

– Ingen kommer sluta leta efter sätt att spåra, samla information och rikta budskap. Så frågan är om detta främst är ett sätt för Alphabet att få lite positiv publicitet under pågående anti-trust-utredning samtidigt som de i stort ändå behåller makten över annonsmarknaden, säger Per Axbom.

Läs mer: Svenska organisationer spårar besökare på känsliga webbplatser

Han säger att Androidtelefoner fortfarande kommer att ha ett unikt spårnings-id. Även för Youtube används idag fler tekniker än cookies för att spåra besökare.

Som Ny Teknik nyligen berättade spårar bland annat Google webbplatsbesökare även på potentiellt känsliga webbplatser såsom Bris, Roks och IOGT.

Foto: Pexels

En webbplats som inte aktivt spårar besökare är Anonyma alkoholisters. Deras webbplats skickar inga data någonstans, men däremot kan personer som har besökt aa.se senare få se Googleannonser baserat på sitt besök på webbplatsen. Det är just sådan typ av spårning som inte kommer att vara möjlig när Google nästa år sopar bort kakorna från webbläsaren.

– Det är helt klart ett steg i rätt riktning. Flera opinionsundersökningar visar att just persondatakopplad reklam är det man upplever som mest inkräktande när det gäller den personliga integriteten online. Kan Google skifta hur marknaden jobbar med reklam och persondata är det en spännande utveckling för en bransch som delvis fastnat i synen på persondata som det enda sättet att skapa relevant riktad reklam, säger Jacob Dexe, forskare på forskningsinstitutet Rise.

Läs mer: Skarp kritik mot Googles kakfria framtid

Han flaggar dock för att alla detaljer inte ännu är utmejslade och att vi lär få se förändringar innan Googles alla planer sätts i verket.

– Det kvarstår ju frågor om huruvida Google därmed kommer sluta samla in informationen man tidigare baserat reklamen på eller om man även väljer att minska datainsamlingen. Det senare skulle hjälpa integriteten online ännu mer, säger Jacob Dexe.

Så förändrar Google spelplanen

Med start 2022 kommer alla som använder Googles webbläsare Chrome att hamna i det som företaget kallar för "integritetslådan" (privacy sandbox) och Google kommer inte göra några egna nya varianter på dataspårningen utan i stället använda sin egna "låda" som redskap för annonsörer. Tanken är inte att sluta kartlägga utan att kunna kartlägga på ett sätt som kategoriserar in personer i olika grupper som företag kan rikta erbjudanden till.

Anders Frick

Mer om: Google

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt