Oculus Quest är det enda vr-headset du behöver

2019-09-27 06:00  

Säga vad man vill om Facebook, men Oculus Quest visar att de är bäst i världen på virtual reality, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Vad tänker du på om jag säger Snapdragon 835? Kanske på två år gamla systemkretsar till Android-enheter? Gjorda på så gott som antika 10-nanometerchip? Mobiltelefoner vi redan börjat fnysa åt?

Allt det där är förstås korrekt, men själv tänker jag mest på Darth Vader. Jag har hamnat öga mot öga med den mörke lorden, så nära att jag skulle kunna trycka in knapparna på hans bröstplatta. Mötet äger rum i virtual reality-spelet Vader Immortal och det är ganska omtumlande. Inte bara för att jag står framför ett av populärkulturens värsta monster, ett två meter långt paket av muskler och metall uppritad i 1:1-skala. Utan också för att Star Wars universum kan omsluta mig endast bestyckad med gårdagens mobilteknik.

Läs mer: ”Pokémon Go är en försmak av morgondagens värld”

För bara några år sedan krävde en vr-upplevelse i stil med Vader Immortal mer än ett vr-headset. En extern dator var ett måste, gärna med ett maffigt grafikkort. Sensorer skulle monteras på väggarna, och tjocka sladdar satt som navelsträngar mellan enheten på huvudet och laptopen en bit bort.

Med Oculus Quest – ett nytt headset från Facebook-ägda företaget Oculus – är det nästan inget mankemang alls. Hämta en app till mobilen (som du bara använder vid första tillfället) och registrera ett konto. Spänn fast headsetet runt huvudet med kardborreband och greppa tag i kontrollerna. Rita upp din spelyta på golvet. Alltsammans tar inte mer än en kvart.

Läs mer: Analys: Valves vr-headset är maffigt – men alldeles för dyrt

Oculus Quest är utrustad med en så kallad passthrough-kamera som låter användaren se sin verkliga omgivning genom ett grynigt svartvitt filter. Den är aktiverad så länge användaren befinner sig utanför en spelyta. Jag har öppen planlösning med gott om utrymme mellan kök och vardagsrum och där har jag placerat min magiska portal till virtuella världar.

Quest-enheten håller reda på upp till fem spelytor. Så varje gång jag med enheten på huvudet ställer mig innanför detta lilla geostaket om ungefär två gånger två meter så byts återgivningen från passthrough-kameran mot en virtuell miljö. Du kan se hur det fungerar i videon nedan.

Snapdragon-kretsen gör förresten mycket mer än att rita upp Darth Vader. Den möjliggör också spårning av var i rummet användaren och spelkontrollerna befinner sig. Quest har tracking i sex frihetsgrader, vilket betyder att man kan röra sig fritt. Den funktionaliteten saknar många andra trådlösa vr-headset.

Trackingen sker med hjälp av fyra kameror på Quest-enheten, som håller utkik efter infrarött ljus som sänds ut från de ringformade partierna på handkontrollerna. Det fungerar sensationellt bra. Även med gott om ljusinsläpp i hemmet har spårningen som när som vid ett fåtal tillfällen levererat precision på den nivå som man får med externa och stationära sensorer.

Går att titta på Netflix

Att sitta still är förstås ett alternativ för de upplevelser som inte kräver någon förflyttning. Befinner man sig utanför en spelyta frågar Quest om man vill rita upp en ny eller använda enheten stationärt. Att parkerad i vardagsrumssoffan titta på exempelvis Netflix på virtuell bioduk fungerar fint, även om det finns roligare saker att ägna sin tid åt.

För det första blir man vid längre sittningar påmind om att man har 571 gram teknik på huvudet. Gamla Oculus Rift vägde mindre, men som vi har konstaterat har Oculus baxat in all nödvändig hårdvara i Quest, inklusive specialbyggd kylning för Snapdragon-processorn.

För det andra störs man av det ljus som slinker in vid partiet runt näsan. Inget av detta är dock särskilt påtagligt när man skivar frukt med svärd i Fruit Ninja, morsar på gulliga robotar i First Contact eller spelar bordtennis i Racket Fury. Då är ens sinnen så upptagna med annat.

Oculus Quest är utrustad med oledskärmar med en upplösning på 1440x1600 pixlar per öga och en bilduppdateringsfrekvens på 72 hertz. Det är kompetent prestanda bredvid betydligt dyrare varianter. Till och med ett beräkningstungt spel som Robo Recall ser helt okej ut på Quest, även om det inte ritas upp med samma detaljrikedom som den version som körs på en pc.

Nätdörrseffekt

Samtidigt går det inte att förneka att nätdörrseffekten – där man kan urskilja mörka partier mellan pixlarna – är ganska påfallande. Därtill används låst så kallad fovea-styrd rendering vilket innebär att bilden i det perifera synfältet är suddig. Fovea-styrd rendering kan avlasta en grafikprocessor men fungerar bäst om den körs tillsammans med ögonspårning. Då kan bilden blixtsnabbt renderas högupplöst där användarens ögon fokuserar. I fallet med Quest är den fovea-styrda renderingen alltså låst (och därmed krasst sett inte fovea-styrd, men Oculus envisas med begreppet ”fixed foveated rendering”) vilket innebär att jag ganska enkelt kan urskilja utsmetade partier i vr-miljöerna bara genom att snegla med ögonen.

En viktig sak att tänka på är att Oculus Quest har ett mekaniskt bildreglage på enhetens undersida. Att justera skärmarna så att de passar användarens pupillavstånd är direkt avgörande för att få bästa möjliga visuella återgivning.

Utöver de titlar vi redan nämnt – Vader Immortal, Robo Recall, Fruit Ninja, First Contact och Racket Fury – finns en hel hoper vr-klassiker lanserade på Quest. Beat Saber till exempel. Och Moss, och Superhot VR. Det gäller dock också att hålla koll på alla de spel som inte släpps till Quest för att Snapdragon-kretsen helt enkelt inte kan hantera dem.

Läs mer: Därför gör svenskarna spel till kontroversiella Magic Leap

Från och med november kommer det att finnas en möjlighet att kringgå den här begränsningen. Ungefär när det här skrivs har Facebook nämligen annonserat att Oculus Quest ska kunna kopplas samman med en gamingdator via en vanlig usb-c-kabel. Vill man vara säker på att få bästa prestandan ska Oculus också lansera en fiberoptisk kabel för ändamålet. I praktiken innebär det här att det andra headsetet i Oculus-familjen – Rift S – blir mer eller mindre överflödigt.

Det var en av flera nyheter under årets upplaga av konferensen Oculus Connect. En annan – som tydligt demonstrerar hur Quest får fler funktioner över tid – är att användaren ska kunna interagera med vr-miljöerna med hjälp av bara händer och fingrar. Denna hand- och fingerspårning ska lanseras under 2020.

Virtual reality är fortfarande lite för dyrt, headseten fortfarande lite för otympliga, tekniken fortfarande lite för klen. Men Oculus Quest är åtminstone ett stort steg på vägen mot den framtid där vi slänger nycklarna till den verkliga världen och flyttar in i vr för gott.

Oculus Quest

Vad: Vr-headset. Två kontroller medföljer, som vardera drivs av ett AA-batteri. Usb-c-laddsladd. Även en distansbit för den som bär glasögon ingår.

Pris: 5490 kronor i vissa svenska butiker. Ett betydligt högre pris än på exempelvis Amazon, där Oculus Quest kostar 399 dollar, vilket motsvarar ungefär 3900 kronor.

Lagring: 64 gb eller 128 gb.

Minne: 4 gb.

Batteri: 3648 mAh. I praktiken räcker batteriet i ett par timmar och det är fullt tillräckligt med tanke på att de flesta vr-omgångar kan räknas i minuter och inte i timmar.

Ljud: Positionsljud är inbyggt i headsetet, men vill man inte störa sin omgivning kan man koppla in vanliga hörlurar via en eller två 3,5 millimeteranslutningar belägna på var sida på headsetet.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt