Nytt världsrekord i energieffektivitet – igen

2019-06-20 09:58  

Vid studenttävlingen Delsbo Electric slogs återigen ett nytt världsrekord i energieffektivitet. Dessutom visades en ny maglevteknik upp.

Tävlingen går ut på att bygga ett så energieffektivt batteridrivet rälsfordon som möjligt och anordnades i slutet av maj.

Årets vinst gick återigen till Högskolan i Dalarna. Fordonet Eximus IV avverkade de 3 360 meterna på Dellebanan med sex passagerare (medelvikt 50 kilo) med förbrukningen 0,603 wattimmar (Wh) per personkilometer. Det kommer att innebära ett nytt officiellt världsrekord när det har registrerats, enligt projekt- och tävlingsledaren Lars Gustavsson.

Den tidigare rekordhållaren var 2018 års bil från Dalarnas högskola, logiskt nog döpt till Eximus III.

En Tesla drar 170 Wh/km

Som jämförelse, om än en grovt trubbig sådan, drar en Tesla Model 3 kring 170 Wh per kilometer. Med fler personer i bilen sjunker siffran om den översätts till förbrukning per personkilometer.

Läs mer: Den vilda jakten på watten – igen!

Rekordet sattes efter att tävlingen avslutats (se resultatlista längst ner). I försöket inom tävlan uppnåddes samma resultat som fjolårets världsrekord, 0,63 Wh/personkilometer.

En tekniskt intressant lösning stod Chalmers för. Deras fordon Levitas har utrustats med maglevteknik som lyfter den ett par millimeter ovan rälsen. Till skillnad från de maglevtåg som finns i drift i världen fungerar Chalmers variant alltså även på vanlig räls.

Intressant maglevteknik - men inget resultat

Chalmerslaget transporterade dock inte de föreskrivna 1-6 passagerarna hela tävlingsträckan och fick därmed inte något resultat. Laget belönades i stället med utmärkelsen HHK Innovation Award.

– Det här laget har skapat en maskin som har potential att helt förändra sättet vi reser på. Chalmers har byggt ett billigt och fungerande magnetiskt svävande tåg med ett imponerande kontrollsystem. Studenterna har till och med handlindat flera av de magnetiska spolarna för att hålla nere kostnaderna. Det här fordonet förtjänar uppmärksamhet från hela världen – det här är stort, säger Paul Bogatir från medarrangören HHK, ett samarbetsorgan för hydraulikindustrin kring Hudiksvall, i ett uttalande.

 

Uppdaterad version: I en tidigare version angavs fel orsak till varför Chalmerslaget inte fick något resultat.

Resultat 2019

1:a plats

Lag: Eximus IV

Skola: Högskolan Dalarna

Resultat (Wh/personkm): 0,63

2:a plats

Lag: Acus V

Skola: Luleå tekniska universitet

Resultat (Wh/personkm): 1,14

3:e plats

Lag: Rail S.N.A.I.L. V.3

Skola: Linköpings universitet

Resultat (Wh/personkm): 1,27

4:e plats

Lag: ECO Delsbo Truncus

Skola: Linköpings universitet

Resultat (Wh/personkm): 3.64

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt