Nya försök att ersätta oljeprodukt i asfalt

2021-08-23 06:00  

Kan lignin ersätta fossilbaserat bitumen på vägarna och därmed minska klimatpåverkan? Nu läggs asfalt med skogsråvara i på flera håll i landet.

Bitumen är kolväten som framställs ur petroleum. Materialet används bland annat används som bindemedel i asfalt.

I vanlig asfalt brukar halten av det fossilbaserade bindemedlet ligga mellan 4 och 6 viktprocent. Men det kan vara möjligt att åtminstone delvis ersätta bitumen med lignin, ett bindemedel som i naturen håller samman fibrerna i trä. Detta skulle i så fall kunna minska asfaltens klimatavtryck.

Det här är något som kemiföretaget Sekab och beläggningsföretaget Peab Asfalt tittar närmare på. Samarbetet har i förra veckan resulterat i en drygt 200 meter lång provsträcka asfalt som innehåller två ton lignin, i blöt form, i Örnsköldsvik. 

Läs mer: Här är självläkande betongen som ”äter” koldioxid

Målet är att kunna byta ut minst 50 procent av det bitumen som finns i asfalten mot lignin, som i det här fallet har sågspån från gran som råvara. Men bolagen börjar försöken i lite mindre skala, genom att ersätta runt 10–15 procent av bitumenet.

– Vi tror det är rätt sätt att jobba på, att prova, analysera resultaten och jobba sig uppåt, säger Monica Normark, teknisk chef på Sekab, till Ny Teknik.

100 meter lång provsträcka i Sundsvall

Sommaren 2020 la Peab Asfalt för första gången asfalt med Sekabs lignin på en 100 meter lång trafikerad vägsträcka i Sundsvall. Då gick det åt ungefär lika mycket lignin i blöt form som i Örnsköldsvik, alltså två ton.

En fördel med att leverera ligninet i blöt form och inte gå via torkning är att det kostar mindre energi, förklarar Monica Normark.

I labbförsök har användningen av det svavelfria ligninet också visat på bättre beständighet och ökat motstånd mot belastningsskador hos asfalten jämfört med referensen. Man har också räknat in att biomassa binds in i asfalten, vilket därmed ska bidra till en positiv effekt för klimatet. 

Förhoppningen är att den nya asfalten ska kunna visa på lika goda resultat på vägarna. 

–  Det är spännande att vi kan ersätta det ändliga kolet från fossila källor med kol från skogen, men också att vi hittills har sett att beständigheten är bättre. Det är alltså inte bara så att blandningen klarar sig bra mot en referens. Asfalten behöver dock ligga några år till innan vi kan säga något säkert om de verkliga resultaten, säger Monica Normark.

Läs mer: Först i Sverige – bygger helt hus med 3d-printer för betong

Det ligger ”otroligt mycket” forskning bakom den nya asfaltsblandningen, säger hon. Men det är minst lika viktigt att testa på riktig väg. För Sekabs del är det här också ett led i satsningen på ett nytt bioraffinaderi för att producera lignin baserad på barrved. 

Vill bygga nytt bioraffinaderi

Målet är att konvertera 337 000 ton av råvaran till 78 000 ton bioetanol och 51 000 ton ligninolja per år, vid full kapacitet. Enligt Sekab skulle en sådan anläggning kunna bidra till att ta bort 176 000 ton koldioxid per år. Men bolaget vill först undersöka hur logistikkedjan ser ut och om det kan finnas ett robust affärsupplägg.

–  Vi ser att vårt lignin kommer att räcka länge, och att det kan vara en del av tillverkningen av återvunnen asfalt. Men då behöver EU också titta närmare på rådande standarder, så att de hänger med och så man kan göra den här typen av satsningar. Det gäller att titta på helheten i klimatomställningen, och vara öppen för att det kan behövas en mix av mer hållbara komponenter i asfalt, där en sådan komponent skulle kunna komma från skogen, säger Monica Normark.

Om vi ska bygga mer i trä i Sverige kommer också sågspån att finnas som en restprodukt, poängterar hon. Och den vill Sekab använda till att göra nya produkter. 

– Vi har minst fem produkter som vi kan tillverka av den här råvaran: biogas, lignin, ligninolja, etanol och biokoldioxid, berättar Monica Normark.

Läs mer: Vill använda betongelement från rivningskåkar i nya hus

Hon ser att lignin skulle kunna användas till mer i asfalt, som fyllnadsmedel eller som additiv. Bitumen används också när man lägger tak, så lignin skulle eventuellt åtminstone delvis kunna ersätta tjockoljan även där.

NCC och Rise testar också lignin i asfalt

Det här är inte det enda exemplet på lignin som testas i asfalt i Sverige.  Även NCC och forskningsinstitutet Rise samarbetar i ett sådant projekt, med syfte att minska utsläppen av växthusgaser och beroendet av fossila produkter. De utgår från lignin utvunnet av svartlut, en restprodukt från pappersmassaindustrin och projektet väntas pågå under totalt sex år. 

I Nederländerna har det pågått storskaliga försök kring att använda lignin i asfalt i flera år. 

Peab Asfalt har tidigare i år också använt sex ton av Sekabs lignin i blöt form på en cirka 300 meter lång vägsträcka vid Loka Brunn i Bergslagen. Vägsträckan trafikeras bland annat av tunga transporter.

Samarbetar inom EU-finansierat forskningsprojekt

Sekab och Peab Asfalt samarbetar inom ramen för det EU-finansierade forskningsprojektet Rewofuel, med målet att minska klimatpåverkan i asfaltsproduktionen.

Totalt elva företag från åtta länder ingår i Rewofuel. Syftet med projektet är att utveckla nya biobaserade produkter av restprodukter från skogsbruk. Biobränsle till flyget är ett annat sådant exempel.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt