Premium

”Nya elbilsstudien bekräftar det vi redan vet”

Ännu en rapport om utsläpp från elbilar vs dieselbilar har landat. Är debatten därmed avslutad? Knappast, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Publicerad

Det Münchenbaserade ekonomiforskningsinstitutet Ifo publicerade nyligen en ny rapport som jämför utsläpp från bilar med olika drivlinor. Studien är baserad på de förhållanden som råder i den tyska elproduktionen som till drygt hälften sker med fossila bränslen.

Rapportförfattarnas slutsats är att elbilar knappast kommer att minska utsläppen av koldioxid i Tyskland de kommande åren. Efter att ha tagit hänsyn till utsläppen vid batteritillverkningen samt att elbilen laddas med tysk elmix kom de fram till att elbilen kan ha 11 till 28 procent högre utsläpp än en dieselbil.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här