”Nya elbilsstudien bekräftar det vi redan vet”

2019-04-30 16:20  
Foto: TT och Jörgen Appelgren

Ännu en rapport om utsläpp från elbilar vs dieselbilar har landat. Är debatten därmed avslutad? Knappast, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Det Münchenbaserade ekonomiforskningsinstitutet Ifo publicerade nyligen en ny rapport som jämför utsläpp från bilar med olika drivlinor. Studien är baserad på de förhållanden som råder i den tyska elproduktionen som till drygt hälften sker med fossila bränslen.

Rapportförfattarnas slutsats är att elbilar knappast kommer att minska utsläppen av koldioxid i Tyskland de kommande åren. Efter att ha tagit hänsyn till utsläppen vid batteritillverkningen samt att elbilen laddas med tysk elmix kom de fram till att elbilen kan ha 11 till 28 procent högre utsläpp än en dieselbil.

Vi har sett ett antal liknande studier de senaste åren (här, här och här). Debatten brukar bli högljudd. Så även denna gång. Framför allt elbilssajter (till exempel Recharge och Electrek) för fram invändningar mot rapportförfattarnas antaganden. Bland annat:

  • Att elbilens livslängd har satts till endast 10 år eller 15 000 mil och att batterierna därefter anses förbrukade när de i själva verket kan hålla längre än så – och dessutom fungera som stationära energilager efter att de använts som elbilsbatteri.
  • Att den gamla körcykeln NEDC har använts i stället för den nya WLTP. NEDC har gett bensin- och dieselbilar lägre utsläpp än de ger upphov till i verkligheten.
  • Att hänsyn tas till produktion av elbilens batteri men inte till produktion av dieselmotorn och dieseln, det vill säga pumpning, raffinering och så vidare.

Vissa av invändningarna är fullt rimliga. Men det går att ha invändingar även om några av dem. Studien tar till exempel visst hänsyn till utsläppen från dieselproduktionen (från borrhål till tank) och lägger till 21 procent koldioxidutsläpp. Siffran är hämtad från EU-kommissionens Joint Reserch Centre. Dieselbilen som studeras får därmed ett utsläpp på 141 gram per kilometer i stället för 117.

Rapportförfattarna argumenterar för att gasmotorer som körs på naturgas i första steget, och biobränslen på längre sikt, är en bättre väg framåt än elbilar. De lyfter även fram bränslecellsbilar drivna av vätgas som en långsiktig lösning.

Precis som andra debattörer tycks de sikta in sig på det faktum att elbilar visar nollutsläpp på pappret när vi egentligen vet att de ger upphov till utsläpp i tidigare led.

Kommer just den här rapporten bli den som för alltid stänger debatten om vilket bränsle som är bäst för miljön? Knappast.

Den bekräftar snarare det som alla borde känna till vid det här laget: Elbilen kan inte ensam utradera våra koldioxidutsläpp. Det krävs att energiproduktionen i såväl landet där den körs som där batteriet tillverkas har låg andel fossilt inslag. Så ser det inte ut i stora delar av världen i dag.

Det gör det däremot i Sverige. Rapporten ger en hint om hur låga utsläpp man som svensk förare kan komma ner till i Sverige med ett batteri tillverkat i Northvolts planerade fabrik i Skellefteå, förutsatt att vi behåller vår elproduktion så gott som fossilfri.

En önskan skulle kunna vara att världen – eller åtminstone Europa – finner ett gemensamt sätt att utföra livscykelanalyser på. Men det lätt att inse komplexiteten i en sådan uppgift med tanke på hur komplicerad en bils värdekedja är.

I väntan på framtiden så får vi nog räkna med fler rapporter på samma tema. Och kan samtidigt konstatera att de flesta biltillverkare redan har hoppat på elektrifieringsspåret.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt