Nvidia: ”Volvo kommer att bli ett högteknologiskt företag”

2019-06-20 11:10  

Hundratals ingenjörer på Volvogruppen och Nvidia ska göra transportsektorn självkörande. "Något magiskt kommer att hända", säger Nvidias vd Jensen Huang.

Racet mot autonoma transportlösningar har accelererat till en halsbrytande hastighet under våren, och under tisdagen landade en ny bomb när chiptillverkaren Nvidia och Volvogruppen presenterade ett nytt omfattande samarbete. Tillsammans ska de ta göra fordon från hela Volvoflottan självkörande under det kommande decenniet.

Volvo har redan självkörande dumprar, en hyttlös dragbil och autonoma lastbilar i gruvor. Men när det gäller att ta sig från inhägnade områden till allmän väg blir det djupa samarbetet med det amerikanska företaget avgörande, säger Volvogruppens vd Martin Lundstedt i en intervju med Göteborgs-Posten.

– Med det här partnerskapet tar vi utvecklingen vidare till att vi ska kunna köra i mer slumpmässiga miljöer, exempelvis vägar. Miljöer där det finns stora kommersiella applikationer helt enkelt, säger Martin Lundstedt till GP.

Nu ökar Nvidia sin redan gedigna närvaro i Sverige, och öppnar ett nytt utvecklingskontor i Göteborg. Den amerikanska chiptillverkaren är för allmänheten mest känd för sina grafikkort i Geforce-serien, sådana sitter i de flesta speldatorer världen över.

Men samma hårdvara är också perfekt lämpad för ai-beräkningar, vilket har gjort Nvidia till en ledande spelare på den turboladdade marknaden - och artificiell intelligens är förstås grundbulten i autonoma fordon.

Läs mer: Så gick Einride från idé till världsledande på tre år

Tittar du under huven på Volvo Cars självkörande stadsjeepar sitter det Nvidia-chip där. Samma sak gäller för Einrides lastbilar och prototypbil Liv som Veoneer och Zenuity har byggt.

– Det händer mycket här i Sverige. Här finns startupföretag, riskkapitalister och forskare. Det har växt fram ett otroligt ekosystem kring självkörande fordon och ni har blivit en viktig marknad för Nvidia, säger företagets automationschef Rob Csongor som är på märkbart bra humör när Ny Teknik träffar honom kvällen efter tillkännagivandet.

Tillammans med höjdare och ingenjörer från Volvo-företagen och andra nyckelbolag inom den västsvenska fordonsbranschen har Nvidia anordnat galej i den gamla auktionshallen på Tredje Långgatan. Det är varmt och fullpackat när Nvidias grundare Jensen Huang kliver upp på scen i Göteborg.

Det är hans första Sverigebesök och efter att, som en sann amerikan i stan, ha hyllat föräldrapenningen och skämtat några gånger fler än rimligt om Abba, köttbullar och Ikea är det dags att prata affärer.

Läs mer: Så styr tyska biljättarna om mot självkörande fordon

– Att vara med och föra in artificiell intelligens och automation i den kommersiella transportsektorns framtid är väldigt spännande. På vägen tror jag också att något magiskt kommer att hända, Volvo Group kommer att bli ett högteknologiskt företag, säger Jensen Huang från scen.

Volvo kanske kommer att invända att de redan är högteknologiska, tackar som frågar, men samarbetet mellan de två företagen är unikt. Det är det första riktigt stora kontraktet som har skrivits på att automatisera kommersiella transporter i stor skala och inom många olika sektorer.

Den hyttlösa lastbilen Volvo Vera ligger förstås nära till hands när man börjar prata om Volvogruppens automationssatsningar, men den är bara en av många tillämpningar. Dumprar i gruvor, bussar i stadsmiljö och lastbilar på motorväg ska på sikt börja rulla mer och mer för egen maskin.

– Vi är övertygade om att allt som rör på sig förr eller senare kommer att automatiseras, och dagens nyhet är faktiskt det första större steget bortom passagerarbilarna, säger Rob Csongor.

Och automationen är nödvändig i det han kallar för Amazon-samhället. När all världens varor är ett klick bort på nätet ökar behovet av transporter lavinartat. Chaufförer blir ett bristyrke, och den mänskliga faktorn en hämning.

Läs mer: Här är spelnördarna som knäckte Moores lag

– Hemligheten bakom att lyckas i transportsektorn är effektivitet, och de flesta kommersiella fordon utnyttjas inte hela tiden. Autonoma fordon kan i princip köra 24 timmar om dagen, menar han.

Samarbetet med Volvogruppen presenteras som "fullkomligt". Chipjätten ska vara med från ax till limpa.

Från datacentren där data ska annoteras och ai-modellerna som styr bilen utvecklas vidare till simuleringar och tester ända till dess att de fysiska kretsarna monteras i fordonen och mjukvaran implementeras. Väl på vägen ska Nvidias system användas för att bland annat varseblivning, att behandla sensordata och att planera rutter och navigera.

Det är också starten för ett enormt gemensamt arbete som kommer att sysselsätta horder av ingenjörer på både Volvo-sidan och vid Nvidias huvudkontor i Santa Clara i Kalifornien.

– Att utveckla självkörande fordon kräver ett enormt samarbete. För att lyckas kommer det att involvera hundratals ingenjörer och andra anställda på båda sidor. Varje Volvo-lastbil har sin egen form, sin egen sensoruppsättning och algoritmerna måste justeras för varje ny plats. En kör i en gruva, en annan i skogen en tredje på motorvägen. Men Volvo har all kunskap som behövs om miljöerna och fordonen, och vi vet allt om beräkningarna. Tillsammans kan vi lösa alla problem, säger Rob Csongor.

Läs mer: Svenskarnas väg mot självkörande lastbilar

På scen har Jensen Huang klivit upp en sista gång för att hylla den svenska startupscenen. Antalet ai-startups per capita här är "off the charts", säger han glatt. Sedan halar han fram ett snapsglas och drar glatt igång allsång till "Helan går". Volvo-ingenjörerna på golvet skrålar med så glatt att det måste eka ut över uteserveringarna på gatan.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt