Nu stramar Norge åt subventioner för elbilar

2022-01-31 13:33  

Vårt grannland har fler styrmedel än Sverige i sin verktygslåda för att få fler elbilar i fordonsflottan. Nu blir subventionerna mindre generösa – men är fortsatt större än i Sverige. Svenska forskaren: ”Blir det väldigt dyrt per kilo koldioxid.”

Generösa subventioner har gjort Norge till den främsta elbilsmarknaden i världen sett till andel elbilar i fordonsflottan. Under 2021 stod elbilar för 64,5 procent av nyregistreringarna – och totalt utgör de nära 20 procent av landets 2,8 miljoner bilar, enligt Elbilen.

I Norge betalar man 25 procent i moms på diesel- och bensinbilar, medan elbilar har varit undantagna. Nu förväntas dock en del ändringar i regelverket. Enligt Om EV är det troligt att politkerna i sin nästa budget slopar momsbefrielsen för de dyraste elbilarna, över 600 000 norska kronor, NOK.

Här är andra förändringar:

• Den 1 mars blir elbilarna av med subventionen på landets trafiksäkerhetsavgift, och ägarna får betala fullt pris om cirka 3 000 NOK per år. Förmånsvärdet på företagsägda bilar var tidigare 40 procent lägre än inköpspriset – under 2022 ändras det till 20 procent under bilens inköpspris.

• Elbilarna ska omfattas av Norges omregistreringsavgift vid ägarbyte. För en konventionell mellanklassbil som är under tre år gammal ligger avgiften på cirka 6 700 NOK. Men elbilarna betalar bara 25 procent av ordinarie kostnad.

• De rena elbilarna slipper Norges avgift för nyregistrering och import, som kan ligga på flera hundra tusen kronor. Men laddhybriderna kommer inte undan. Avgiften fastställs bland annat med utgångspunkt från vikt – där har laddhybrider rabattsats med 23 procent, vilket nu sänks till 15 procent.

• Avgiften har också reglerats efter bilens räckvidd på el, och sammantaget har en laddhybrid kunnat få en rabatt på upp till 50 000 NOK. Nu höjs kravet från 50 till 100 km på el, och därmed faller många laddhybrider utanför ramverket.

"Måste ladda varje natt"

Det höjda kravet på räckvidd är bra, säger Frances Sprei, som forskar vid Chalmers om hållbar mobilitet med fokus på elfordon.

– Det tycker jag är bra. Det finns forskning som pekar på att laddhybrider som ska subventioneras bör ha en längre räckvidd på el. Vid 70-80 km börjar batterierna att täcka en större del av körningen, men då måste man se till att de laddas i princip varje natt, säger Frances Sprei till Ny Teknik.

Frances Sprei har utvecklat det här i en tidigare artikel i Ny Teknik: Lång räckvidd på el är avgörande för laddhybridens klimatnytta

Det förekommer kritik mot att staten ger ekonomiskt stöd till en grupp konsumenter som har höga inkomster. Men enligt Frances Sprei visar forskning från Kalifornien att de tidiga elbilsköparna gjorde valet utan subventioner – de har sedan följts av en grupp som inte har fullt lika höga inkomster, där subventionen blir mer viktig.

– När vi nu ser att elbilspriserna inte längre är lika höga så börjar vi komma in i inkomstgrupper som är lite mer priskänsliga, och där kan den här bonusen faktiskt vara avgörande för att man har råd att köpa elbilen. Sedan kan man ju också få en effekt på andrahandsmarknaden, säger hon.

Finns det något som vi kan lära oss av Norges strategi? Frances Sprei konstaterar att vårt grannland har fler styrmedel i verktygslådan än vad Sverige har.

– Det man möjligtvis skulle kunna fundera på är ju att man i Norge inte bara har subventionerat i uppköpsfasen, utan även vid användningen av elbilar, säger hon.

"Väldigt dyrt per kilo koldioxid"

Ett exempel är den så kallade bompeng som tas ut i en lång rad norska städer. Elbilar kan inte tvingas att betala mer än 50 procent av kostnaden – och på vissa statliga vägar med avgifter har elbilar sluppit att betala. Men när ny bompeng införs på vägarna så gäller halva kostnaden.

I Norge använder många färjor i sitt resande. Där har elbilarnas avgift varit gratis eller som minst subventionerad med 50 procent. Rabatterna vid parkering är på avtagande men Oslo och Bergen subventionerar fortsatt vissa parkeringar för elbilar med 80 respektive 50 procent. Och sedan förra året krävs samåkning för att få rulla med elbilen i vissa av Oslos kollektivtrafikkörfält.

Hur effektiv miljöåtgärd är de norska subventionerna sett till minskade koldioxidutsläpp per krona?

– Som man har designat subventionerna i Sverige är tanken med vårt bonus malus-system att det ska vara budgetneutralt, där en större andel bilar som betalar malus ska finansiera bonusen. Och då är det verkligen en bra idé för att få till det skiftet. Om Sverige skulle ha samma storleksordning på subventionerna som Norge vore det kanske inte den bästa investeringen för att få ner koldioxidutsläppen – då blir det väldigt dyrt per kilo koldioxid, säger Frances Sprei.

Läs mer: ”Alla har inte råd att att elektrifiera som Norge”

John Edgren

Mer om: Elbilar Norge

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt