Premium

Nu stramar Norge åt subventioner för elbilar

Vårt grannland har fler styrmedel än Sverige i sin verktygslåda för att få fler elbilar i fordonsflottan. Nu blir subventionerna mindre generösa – men är fortsatt större än i Sverige. Svenska forskaren: ”Blir det väldigt dyrt per kilo koldioxid.”

Publicerad

Generösa subventioner har gjort Norge till den främsta elbilsmarknaden i världen sett till andel elbilar i fordonsflottan. Under 2021 stod elbilar för 64,5 procent av nyregistreringarna – och totalt utgör de nära 20 procent av landets 2,8 miljoner bilar, enligt Elbilen.

I Norge betalar man 25 procent i moms på diesel- och bensinbilar, medan elbilar har varit undantagna. Nu förväntas dock en del ändringar i regelverket. Enligt Om EV är det troligt att politkerna i sin nästa budget slopar momsbefrielsen för de dyraste elbilarna, över 600 000 norska kronor, NOK.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här