Nu kommer ”sakernas ai” – svenska företaget ligger bakom

2020-09-22 06:00  

Svenska Sentian AI använder den senaste ai-tekniken för att optimera drift hos industriföretag. ”Den som ställer om nu har fortfarande chansen att hänga med”.

Sentians löfte till sina kunder är att göra dem till äkta industri 4.0-bolag. Det sker med hjälp av det Malmö-bolaget kallar aiot: artifcial intelligence of things.

– Vi är absolut ”cutting edge” och det är där vi vill ligga som företag. Vi ska vara först med ut med ny teknik och ge våra kunder ett övertag, säger grundaren och vd:n Martin Rugfelt.

Stora ord och moderiktig teknikjargong var dock inte det som gav Sentian en plats på Ny Tekniks 33-listan häromveckan. Det fyra år gamla bolaget förtjänade i stället sin plats tack vare sin konkreta lösning.

Begreppet på allas läppar i process- och tillverkningsindustrin de senaste åren har varit ”predictive maintenance”, som kan översättas till förebyggande underhåll. Med sensorer och uppkopplade maskiner kan dyra oplanerade driftstopp minskas.

Läs mer: 33-listan 2020 – här är Sveriges bästa teknikstartups

Det är visserligen bra, anser Martin Rugfelt, men inte tillräckligt.

– Tittar man på kontroll- och styrsystem i automationsstacken så har de en bas som ofta är 50-60 år gammal. De är reaktiva i stället för proaktiva. Prestanda offras till förmån för en riktigt robust process som ska undvika att systemen går ner. Det som företagen borde ha är ett modernt ai-baserat system som är dynamiskt och ickelinjärt, som reagerar snabbare och tänker framåt.

Ai upptäcker små men betydande variationer

Sentians teknik går i stället ut på att kombinera förebyggande underhåll med optimal drift. Driftstopp är trots allt sällsynta och det finns i regel gott om outnyttjat utrymme att öka prestandan på maskinerna.

Små men betydande variationer i tillverkningsprocessen kan vara nästan omöjliga att korrigera med traditionella metoder, men kan identifieras och åtgärdas med hjälp av modern artificiell intelligens. Det är det som är ”artificial intelligence of things”.

Martin Rugfelt berättar om en av Sentians kunder, tyska företaget Jumo, som gör sensorer med extremt hög precision för industriella tillämpningar. Produktionskejdan är lång och komplex, med många helt automatiserade inslag.

– I den här processen har de en liten men viktig variation i produktionslinan eftersom de optimala inställningarna hela tiden ändrar sig. Tidigare hade de en enklare algoritm som skulle göra rätt inställningar i produktionskedjan för att få rätt kvalitetsgrad. Men trots att de hade duktigt folk så fanns det utrymme att hantera variationen bättre. När vi implementerat vår lösning hos dem så ökade kvaliteten med 20 procent.

Vad är det som orsakar variationerna?

– Variationer uppstår i alla industrier. Det kan vara luftfuktighet, temperatur, variationer i material. Hos Jumo var det allt från substrat till olika steg i processkedjan som gav olika effekter på de här små kretsarna. Med vår lösning gick det att förstå vad som hänt i tidigare steg i processen och göra kontinuerliga anpassningar som var mer korrekta än de lyckats göra själva.

Metoden demokratiserar industri 4.0-resan

Ändå är det inte bara detta Rugfelt syftar på när han säger att Sentian ligger i teknikens absoluta framkant. Sentian använder nämligen också en teknik som kallas ”model based reinforcement learning”.

”Reinforcement learning” är väldigt förenklat en ai-metod där algoritmen får positiv förstärkning när den uppnår det önskade målet.

Men begreppet att hålla reda på här är ”model based”. Vad det betyder är att algoritmen får träna i en modellbaserad värld. I praktiken kan det ha stor betydelse för företag som inte har så mycket data, eller som har ostrukturerad data.

Fram till nu har artificiell intelligens trivts som allra bäst när den fått träna på stora och ordnade dataset. I grund och botten kan den här tekniken demokratisera industri 4.0-resan.

– Den gör en modell av världen och sedan testar den scenarion. Vilket gör att den är mycket mer effektiv när den ska agera i sin riktiga miljö. Det är väldigt kraftfullt för den här typen av applikationer. Vi ligger såpass långt fram att det nästan inte finns något annat bolag i världen som har gjort produkt av den här tekniken säger Martin Rugfelt.

Han sålde sitt tidigare bolag till Ebay

Sentian grundades 2016 och två år senare hade företaget en omsättning på 13 miljoner kronor. Martin Rugfelts anseende började dock inte på noll: han var marknadschef på ai-bolaget Expertmaker, som såldes till Ebay för fyra år sedan.

Inte för att branschen han och Sentian gett sig in i är enkel att charma. Det krävs en hel del övertalning för att få traditionstyngda bolag att satsa på en liten svensk startup, när stora jättar som ABB och Siemens lockar med sitt utbud.

– För oss krävs det mer insäljningstid och vi jobbar mycket med att bygga marknaden nu, säger Martin Rugfelt.

Det finns ett närmast oräkneligt antal bolag ni skulle kunna vända er till. Hur gör ni för att välja ut tänkbara kunder?

– Det är framförallt en fråga om människor och företagskultur. Vilka är det som vill ligga i framkant? Som har en innovationsstrategi? Där har vi våra kunder. Sådana med en hård konkurrens som behöver ett övertag. Därpå kan vi vända oss till ”early followers”.

Under sommaren har Sentian fått fyra nya kundförfrågningar, inlett samarbete med Rise och med iot-bolaget Device Insight (vars ägare är det mer välkända Kuka) och fattat två avtal med partners som de ska sälja gemensamt med.

– Partnerskapen ger oss trovärdighet och tillgång till marknaden.

Sverige är ett litet land på en kontinent inklämd mellan USA och Kina – de två länderna som slaget om ai-herravälde sägs stå mellan. Men Martin Rugfelt är inte bekymrad över Sentians konkurrenskraft. Däremot är han övertygad om att företagets potentiella kunder måste ställa om ögonaböj.

– Vi menar ju att industrin måste ha teknik som vår för att hänga med i utvecklingen. Den som ställer om nu har fortfarande chansen att hänga med.

Sentian AI

Gör: Produkter och tjänster inom industriell ai, baserat på maskininlärning och optimeringsteknik.

Grundare: Martin Rugfelt.

Ort: Malmö.

Startår: 2016.

Anställda: 20.

Nettoomsättning: 12 miljoner kronor (2019).

Riskkapital totalt:: 0 kronor.

Huvudägare: Martin Rugfelt.

År på 33-listan: 2020.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt