Nu börjar hantverkare köra eldrivet – starkt uppåt för eldrivna lättlastare

2022-04-11 06:00  

Försäljningen av elektriska lätta lastbilar har tredubblats på ett år, om än från låga nivåer. ”En tydlig skillnad mot hur attityden var för några år sedan.”

Det är första veckan i april, och återförsäljaren Bilias hela årstilldelning av eldrivna Mercedes-Benz transportbilar är redan såld. Det uppger Mats Larsson, Bilia.

– Folk börjar inse att eldrivet är vägen vi måste gå, och nu när elbilarna rullat några år så ser man att det funkar. Det är en tydlig skillnad mot hur attityden var för några år sedan, säger Mats Larsson, när Ny Teknik träffar honom på Ecomexpo, Skandinaviens första mässa för kommersiella elfordon, som ägde rum i förra veckan.

Mercedes-Benz erbjuder i dagsläget fyra batterielektriska lättlastare. Störst är E-Sprinter, som kan fås med flak eller skåpvolym upp till elva kubikmeter, och med batteri på som mest 47 kilowattimmar anges räckvidden till 158 kilometer.

E-Sprinter är Mercedes-Benz största eldrivna transportbil. Den kan fås med elva kubikmeters skåpvolym. Foto: Tommy Harnesk

Men deras storsäljare heter E-Vito, som kan fås med skåp upp till 6,6 kubikmeter. Med 60 kilowattimmars batteri ska räckvidden hamna runt 260 kilometer.

– Köparna är framför allt hantverkare och fastighetsskötare, men även budfirmor i viss mån. Visst finns det fortfarande en viss räckviddsångest hos somliga, men det brukar ge med sig när de får provköra, säger Mats Larsson.

Läs mer: Batteridriven timmerbil på 80 ton: ”Varannan såld Scania är eldriven 2030”

Hans bild bekräftas av siffror från 2030-sekretariatet. Enligt deras sammanställning såldes 337 eldrivna lätta lastbilar i Sverige under mars, vilket är mer än en tredubbling jämfört med mars förra året (då det såldes 102 stycken).

Återförsäljaren RSA Sverige ska precis Sverigelansera kinesiska BYD T3, med 134 hästkrafter och 50 kilowattimmars batteri. Foto: Tommy Harnesk

Under hela första kvartalet 2022 såldes 872 elektriska lättlastare i Sverige, vilket är en ökning med över 250 procent mot första kvartalet i fjol, och ger en marknadsandel på 8,6 procent. Detta kan jämföras med personbilsflottan, där elbilarna utgör drygt 2 procent.

Bil Sweden prognosticerar dessutom att de eldrivna lättlastarna kommer att utgöra 17 procent av nybilsförsäljningen av transportbilar under 2022.

Nykomling från Kina: Maxus

En nykomling på den svenska marknaden är kinesiska Maxus, en renodlad elbilstillverkare. Deras bilar introducerades i Sverige så sent som 2020, men har redan 15 procent av marknaden för elektriska transportbilar, enligt Markus Lundevall från generalagenten RSA Sverige, som var med på mässan.

– Det märks att många företag antagit en policy om att minska sin klimatpåverkan, säger han.

Maxus E-Deliver 3 får lasta drygt 100 kilo mer än ”storasyskonet” E-Deliver 9 strax intill. Den mindre bilen är byggd från scratch för elektrisk drivlina, vilket sänkt fordonsvikten rejält. Foto: Tommy Harnesk

Även Markus Lundevall anger fastighetsskötare och hantverkare som de vanligaste köparna.

– Min bild är att elektrikerfirmorna ligger först när det gäller eldrivet, av förståeliga skäl. Men även transportföretag börjar visa intresse, och där tror vi att E-Deliver 9 kan fylla en viktig roll, säger han med syftning på Maxus största bil.

Den kan fås i en rad konfigurationer, men under en provkörning runt mässområdet testar vi den med elva kubikmeters plåtskåp och 785 kilos lastkapacitet, 204-hästarsmotor och 88 kilowattimmars batteri vilket ska ge nästan 300 kilometers räckvidd.

Kinesiska Maxus lanserades i Sverige 2020, men har redan 15 procent av marknaden för elektriska transportbilar. Foto: Tommy Harnesk

Totallängden är 5,94 meter och hjulbasen 3,76, men som alla elbilar rullar den fram nästan spöklikt tyst, och med fullt vridmoment från start reagerar den väldigt snabbt på gaspedalen.

Detta trots att vi kör den i ”Normal-läge”. I ”Power-läge” ska den reagera ännu snabbare, och med bromsregenereringen på högsta styrkan är även motorbromsningen väldigt direkt. Helhetsintrycket blir nästan stötigt för en som är ovan.

På Ecomexpo visade RSA även upp Maxus mindre modell E-Deliver 3, med 122 hästkrafter och 50 kilowattimmars batteri. Trots att dess lastvolym som mest ligger på 6,3 kubik, får den lasta 900 kilo – alltså drygt 100 kilo mer än storasyskonet E-Deliver 9.

– Den har ett rent elbilschassi, byggt från scratch för elektrisk drivlina, så den väger 200 till 500 kilo mindre än andra eltransportbilar i samma storleksklass, säger Markus Lundevall.

Finska företaget: Vi gör likströmsladdning mer tillgänglig

Men yrkesfordon, kanske särskilt transportbilar, har ofta inte tid att stå och ladda batterierna några längre stunder. Likströmsladdning går förstås snabbare än växelström, men finns inte tillgänglig överallt.

En utställare som vill råda bot på det är finska Kempower, vars laddsystem som kan ge upp till 40 kilowatts likströmsladdning, eller ladda två fordon med vardera 20 kilowatt. Allt som krävs är en 32- eller 63-ampere trefaskontakt.

– I dag har vi två system: en portabel verkstadsladdare som är lite mer av en instegsmodell. Och en fast installation med moduler i ”skåp” på upp till 600 kilowatt. Varje skåp kan försörja åtta laddstolpar, säger Daniel Öster, serviceingenjör på Kempower.

Finska Kempower erbjuder snabb likströmsladdning varhelst det finns 32- eller 63-Ampere trefaskontakt. Foto: Tommy Harnesk

Systemet är dessutom ”intelligent” och allokerar kraften till de stolpar där den behövs bäst vid varje givet tillfälle. En molntjänst ska göra det enkelt att uppdatera mjukvaran när det behövs.

– Idén är att göra likströmsladdning mer tillgänglig. Men tekniken har sitt ursprung hos svetsutvecklaren Kemppi – det är egentligen inte så stor skillnad på en svets och en snabbladdare. Båda vill omvandla växelström till likström, säger Daniel Öster.

Last mile-fordonet på el byggs i Partille

En annan utställare på Ecomexpo är svenska Justgreen Cargo, som tillverkar eldrivna ”last mile”-fordon på tre hjul. Rent praktiskt klassas de som lätt motorcykel, som moped klass 1 (max 45 kilometer i timmen), och som moped klass 2 (max 25 kilometer i timmen).

– Med två hjul framtill behöver man inte vara en van mopedist för att köra dem, och med tre bromspunkter får du kort stoppsträcka. Med en klass 2 får du dessutom köra på cykelbanor och parkera var som helst, säger Shiva Ardali, som driver Justgreen Cargo tillsammans med sin make Mehran Ardali.

Justgreen Cargos trehjuliga eldrivna mopeder och motorcyklar används bland annat av distributionsfirmor, hantverkare, fastighetsskötare och sjuksköterskor i hemtjänsten, uppger delägare Shiva Ardali. Foto: Tommy Harnesk

Motorerna kommer från Bosch, och batterierna från franska Forsee Power ska ge upp till 120 kilometers räckvidd. Chassidelarna tillverkas av GM-Verken i Skillingaryd, och slutmontaget görs hos Justgreen Cargo i Partille.

Justgreen Cargos trehjuliga leveransfordon har elmotorn placerad i bakhjulet. Foto: Tommy Harnesk

Hittills har man sålt omkring 550 fordon, enligt Shiva Ardali.

– När vi gick ut med detta till distributionsföretagen för fem år sedan, då var de inte redo. Nu finns en helt annan efterfrågan på eldriven last mile-transport, och det beror inte bara på miljöfrågan och den allmänna elektrifieringen. Internethandeln har också medfört en boom för paketleveranserna, säger hon.

Tommy Harnesk

Mer om: Elfordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt