Nios stora hybridbatteri ska ge 100 mils räckvidd

2022-08-02 10:34  
Nios ET5. Foto: Nio

Bilmärket drar igång sin verksamhet i Sverige under året, och nu meddelar Nio att de släpper ett batteripack på 150 kWh. Det beskrivs som ”semi solid-state”.

Kinesiska Nio har profilerat sig med elbilar vars batterier kan ersättas vid bolagets batteribytarstationer, som alternativ till mer tidskrävande konventionell laddning.

Verksamheten hölls lokal tills förra året då märket etablerade sig i Norge och det har sagts att Sverige står på tur.

Nyligen bekräftades etableringen av Nios svenska chef Mattias Lundgren samt bolagets kinesiske grundare William Li  i ett brev på Nios svenska hemsida. Där skrev de att man kommer att erbjuda sina tjänster till svenska kunder i år.

Nytt batteri ”semi solid-state”

Nio har flaggat för att deras nya modell ET5 ska kunna leverera upp till 100 mils räckvidd och att den skulle få ett batteri med fast elektrolyt. Nu har Nio meddelat att de kommer att släppa ett batteripack på 150 kWh – battericellerna beskrivs dock som ”semi-solid-state”, skriver Electrive. Nättidningen kallar cellen för ett hybridbatteri eftersom elektrolyten är både i fast form och i vätskeform. I övrigt består anoden av en kisel- och grafitkomposit och katoden har ett högt nickelinnehåll.

Den tilltänkta kinesiska tillverkaren Welion är nu i färd med att bygga en fabrik för det nya batteriet. Företaget hävdar att energitätheten kommer att ligga på 360 Wh/kg.

Det är ännu oklart hur mycket Nio kommer att ta för uppgraderingen till 150 kWh, från dagens största batteristorlek på 100 kWh. Storleksmässigt är sedanen ET5 tio cm längre än en Tesla Model 3.

John Edgren

Mer om: Nio

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt