Miljonregn över Volta Trucks – dieselförbud pressar ellastbilstillverkaren

2021-09-20 13:04  

Med 2 500 ordrar har den svenska startupen Volta Trucks tagit in ytterligare investeringar på 377 miljoner kr. De flesta av ellastbilarna tros hamna i Paris, där ett nära förestående dieselförbud nu sätter press på tillverkaren.

Volta Trucks avtäckte prototypen till sin första modell Zero för ganska exakt ett år sedan – och nyligen gick det svenska bolaget ut med att deras första ellastbil kommer att tillverkas i Steyr i Österrike. Nu har bolaget tagit in 377 miljoner kronor i en serie B-finansieringsrunda.   

– Det här gör det möjligt för oss att skala upp organisationen, fortsätta växa och hålla tempot uppe när vi rör oss mot tillverkningen av prototyper för vägen, som vi kommer att se i början av nästa år. Den ska rulla med våra kunder under mitten av nästa år, och sedan går vi mot att starta serietillverkningen av vårt helelektriska fordon på 16 ton mot slutet av nästa år, säger Volta Trucks kommunikationschef Duncan Forrester till Ny Teknik. 

Bland finansiärerna finns tidigare investerare från A-rundan som New York-baserade Luxor Capital Group såväl som Byggmästare Anders J Ahlström i Stockholm. Och manegen verkar onekligen vara krattad. Volta Trucks har i dagsläget 2 500 ordrar på Zero, till ett värde motsvarande mer än sex miljarder kronor.   

”Avgörande för vår framtid”

Duncan Forrester berättar att den stora majoriteten av fordonen realistiskt hamnar i Frankrike och specifikt Paris. Efter 2023 införs ett förbud mot diesellastbilar centralt i landets större städer – så nu råder en verklig brist på produkter i marknadssegmentet. Kommer då alla att hinna få sina Zero-lastbilar innan lagen träder i kraft?  

– Vi säkerställer att vi klarar det, och det är avgörande för vår framtida framgång – för det är verkligen inte mycket aktivitet i marknadssegmentet i dag inom den här storleken och kategorin av fordon. Det finns några få koncept och demo-fordon som byggs men ingen servar marknadssegmentet med de volymer som kommer att krävas sett till situationen i Paris. Så vi jobbar i ett högt tempo för att lansera fordonen och få ut dem till kunderna, säger han.

Läs mer: Sveriges får sin första permanenta elväg

Duncan noterar samtidigt att den tidspress som Volta Trucks ligger under aldrig tidigare har noterats inom fordonsbranschen – men bolaget kommer att ha ett helt år av produktion under 2023 från anläggningen i Steyr, vilket ska täcka de franska ordrarna i tid. 

Samtidigt har kunderna efterfrågat ett större utbud av storlekar, och nyligen inleddes processen med att översätta egenskaperna från den 16 ton tunga Zero till större såväl som mindre lastbilar.  

– Det utgör en stor ingenjörsmässig utmaning, för det går inte att bara ta ett fordon och krympa ner det eller göra det större. Varje lastbil måste designas från grunden. Men vi rör oss mot stora likheter mellan modellen på 16 ton och den på 19 ton – samt stora likheter mellan fordonet på 7,5 ton samt fordonet på 12 ton. Så man kan säga att det är två olika fordonsprogram med totalt fyra fordon som utgångspunkt, säger han.

Det är väggående prototyper som ser ut som den färdiga produkten, och den första kommer att vara byggd till jul.

Under pandemin har den första demonstratorn turnerat runt i Europa och setts av mängder av kunder. I början av året inleddes programmet för att bygga verkliga väggående prototyper, och Duncan Forrester tror att de sex månader som det tog att bygga det första chassit är en rekordtid för industrin.

Förra månaden påbörjade det fordonet tester för utveckling och utvärdering på Myra Proving Ground i Storbritannien. Planen är att bygga två exemplar, men de kommer inte alls att se ut som den färdiga produkten. Det är chassin med en nödtorftig hytt som endast är till för att hålla föraren säker.

– De är designade för att testa drivlinan, de elektromekaniska egenskaperna, värmeutveckling och sådant. Men en process som inleds väldigt snart är att bygga en dv-prototyp (design verification). Det är väggående prototyper som ser ut som den färdiga produkten, och den första kommer att vara byggd till jul, säger Duncan.

Serietillverkningen i Steyr i Österrike ska inledas mot slutet av 2022, och innan 2023 är över så måste de franska kunderna ha fått sina ellastbilar levererade. Foto: Volta

Totalt tror han att det blir en flotta på drygt 20 prototypfordon som dels kommer att genomgå tester i hetta, kyla, och så vidare. Därefter ska de testas och utvärderas tillsammans med kunder på normala vägrutter för att Volta verkligen ska förstå kundens behov och se om det behövs vidare utvecklingsarbete. Nästa prototypfas kallas för pv (product verification).

– De fordonen ska åter användas av oss själva, men de kommer även att lånas ut till kunder. Vi räknar med att det här ska hända runt mitten på 2022. Pv-fordonen kommer att lånas ut till dem under cirka en månad så att kunderna verkligen kan förstå hur helelektriska kommersiella fordon faktiskt integreras in i deras flotta, för det här existerar ju inte för närvarande, säger han.

En serietillverkning av fordon i Steyr mot slutet av 2022 innebär att kunder som senast börjar få lastbilar tidigt under 2023. Även om den stora majoriteten av Zero-lastbilarna hamnar i Paris så har Volta Trucks också London som lanseringsmarknad. Bolaget förväntar sig dock att bara sälja ett fåtal fordon där.

– Sedan har vi en utrullning stad för stad i Europa och efter det börjar vi titta på USA och Asien. 2024, 2025, säger Duncan Forrester. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt