Miljonregn över Minut – så fungerar det unika hemlarmet

2019-08-19 06:00  

Den svenska startupen har lyckats bygga ett larm som upptäcker inbrott utan vare sig externa sensorer eller kameror. Nu har bolaget säkrat 77 miljoner i kapital och är redo att börja sälja globalt.

Tekniken för hemlarm är delad i två kategorier. Fasta installationer med sensorer i hemmet som är dyra både i inköp och i månadskostnader till ett larmbolag. Det andra alternativet är enkla webbkameror som du skruvar fast själv.

Det svenska startupföretaget Minut försöker ta det bästa av de två världarna. Deras hemlarm Point är inte större än ett brandlarm, busenkelt att installera men kräver inte integritetsingreppet som en kamera i vardagsrummet är.

Förra året gav tekniken bakom hemlarmet gav Minut en plats på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista över Sveriges hetaste unga teknikbolag. Vi är inte ensamma om att tro på idén. I slutet av juli stod det klart att bolaget lyckats fylla på kassan med 8 miljoner dollar, knappt 77 miljoner kronor, efter att de stängt en så kallad Serie A-runda ledd av det nederländska riskkapitalbolaget KPN Ventures.

Läs mer: Svenska hemlarmet ger övervakning utan kamera

Pengarna kommer i första hand att användas till att börja sälja Point på fler marknader och via fler kanaler. Hittills har Minut sålt sina larm via ett par Kickstarter-kampanjer och sedan via den egna hemsidan. Nu finns avtal på väg med både distributörer i flera länder och flera stora operatörer som är intresserade av att sälja larmet som en tilläggstjänst till sina internetabonnemang.

– Den andra delen av investeringen är så klart att vi fortfarande har många möjligheter att bygga ut produkten. Vi anställer fortfarande ingenjörer och tänker fortsätta förbättra de funktioner vi redan har, och vi har en portfölj med nyheter som kommer att släppas det närmaste året, säger Minuts vd och medgrundare Nils Mattisson.

Har du några exempel på nya funktioner som är på väg?

– Under sommaren har vi släppt stöd för Google Home och Amazon Alexa, nu jobbar vi med stöd för Apple Homekit och det kommer inom några månader.

Dessutom följer en strid ström av förbättringar i takt med att kunderna använder larmet. När en händelse inträffar och en användare får en notis i sin mobil finns det möjlighet att återkoppla till Minut och berätta om larmet stämde eller inte. Data som används för att stärka bolagets algoritmer. I framtiden kommer kunderna också själva hjälpa till med att kategorisera olika nya ljud.

Läs mer: ”Google Nest Hub – bra för nästan bara en sak”

– Ett konkret exempel är om hemlarmet inte känner igen hur ditt brandlarm låter när det piper. Då kan användaren spela in brandlarmets ljud i appen, skicka in till oss och så lägger vi till det i databasen som används för att träna algoritmerna, säger Nils Mattisson.

Många av bolagets tidiga användare har också varit duktiga på att engagera sig i att utveckla larmet. Speciellt de som stöttat Minuts Kickstarter-kampanjer.

2014 lanserades produkten på crowdfundingsajten. Då var målgruppen Airbnb-värdar som skulle kunna hålla koll på hemmet utan att gästerna skulle känna sig övervakade av kameror.

– Då fanns bolaget knappt. Vi var några ingenjörer med ett antal prototyper, det viktigaste för oss var att ta reda på om det fanns en marknad för produkten. Att så många trodde på idén innebar att vi kunde starta produktionen, säger Nils Mattisson.

Den gången fick de in drygt 300 000 dollar från över 2 000 personer.

Läs mer: Har du skaffat uppkopplade prylar? Här är 5 tips för ett säkert smart hem

Tre år efter den första kampanjen var en andra generation av larmet klart. Återigen blev Kickstarter plattformen för lansering. Fast den här gången handlade det inte om att testa vattnet – utan att hitta en grupp eldsjälar till användare som ville vara med och testa och utveckla systemet.

– Vi ville ha bra kontakt med en stor användargrupp som ville testa produkten och ge oss input. Tack vare det har vi kunnat leverera en mycket bättre produkt och testa den i 60 olika länder. Det har gjort produkten mycket mer robust, säger Nils Mattisson.

Så fungerar hemlarmet Point

Själva larmenheten är utrustad med en rad sensorer som kan upptäcka ljud och rörelser samtidigt som den mäter bland annat temperatur och fuktnivå. Men ingen kamera. Istället är det alltså framförallt ljud- och rörelsedata som används för att avgöra om något är galet.

Dessutom sker mycket av detektionen lokalt på Point-enheten.

– Därför kan vi försäkra användarna om att vi respekterar deras privatliv. Det är rätt stor skillnad mot Amazon Echo eller Google Home som spelar in ljudet och skickar till företagets server till analys, menar Nils Mattisson.

Läs mer: Här är mitt nya liv med Google Home

Minut kallar lösningen för ett distribuerat neuralt nät. Lokalt på larmenheten görs en första analys av ljudupptagningen. Algoritmerna plockar ut vad bolaget kallar ”features” ur ljudinspelningen. Saker som kan tyda på att något händer – som att glas krossas eller ett brandlarm ljuder.

Sedan kan larmenheten göra en grov analys. Är signalerna väldigt tydliga kan larmenheten själv inse att det är fara å färde och varna ägaren. Krävs en mer noggrann koll skickas dessa så kallade features över till Minuts servrar där det finns beräkningskraft nog att göra en mer grundlig analys. Men själva ljudfilen lämnar aldrig den lokala enheten.

Minut

Annotell

Gör: Det smarta hemlarmet Point.

Ort: Malmö, Stockholm och London.

Startår: 2014.

Anställda: Cirka 30 varav ungefär hälften är ingenjörer och utvecklare.

Omsättning: 14 miljoner kronor (2018).

Riskkapital: Drygt 100 miljoner kronor.

År på 33-listan: 2018

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt