Lotsen om Slussenbron: ”Fartyget kan ta nästan dubbla bredden i anspråk”

2020-03-09 16:29  

Fartyget med Slussenbron blir det bredaste ekipaget hittills att ta sig in till Stockholm via Furusundsleden. Utmaningen blir att komma igenom flera trånga passager även om det blåser.

Ny Tekniks liverapport om resan genom Stockholms skärgård till Slussen.

Det kinesiska fartyget Zhen Hua 33, som transporterar Slussenbron, har försenats drygt en månad på grund av hög sjö vid Biscayabukten. Men den här veckan väntas ekipaget nå Kapellskär.

Om allt går som planerat den sista biten blir Johnnie Wiklund en av två lotsar som ska hjälpa transporten in genom skärgården. Lotsarna ska kliva ombord vid Tjärven, strax utanför Kapellskär, tidigt på morgonen.

– De största utmaningarna är de trånga passagerna. Och om det blir vind så kan fartyget börja driva, och då tar hon större utrymme i anspråk. Hon är ganska bred redan nu och med några graders drift kan hon ta nästan dubbla bredden i anspråk, säger Johnnie Wiklund.

Fartyget ska lotsas in längs Furusundsleden, där flera passager endast har omkring 110 meters bredd med farbart djup. Det gäller till exempel vid Furusund, Stabbo, Nykvarn och Oxdjupet.

"Fartyget har inte jättemycket sida exponerad för vind"

Slussenbron mäter 45 meter på bredden. Dessutom transporteras den ovanpå pontoner, eftersom fartyget ska sänkas ned en bit i vattnet när bron ska lossas. Och pontonerna sticker ut ungefär fem meter på vardera sida om båten.

Enligt Sjöfartsverket är broekipaget den bredaste transport som har gått in till Stockholm via Fursundsleden.

– Det är en unik transport. Vi har ingen erfarenhet av att köra en sån här typ av fartyg. Det är ett heavy lift-fartyg, de är inte så vanliga i Stockholm. Dessutom har hon en unik last, säger Johnnie Wiklund.

Några åskådare följde färden från Helsingborgs hamn. Foto: Johan Nilsson/TT

För att undersöka hur transporten ska klara färden genom skärgården har Sjöfartsverket låtit bygga en datormodell av ekipaget och kört den i sin simulator. I den första trånga passagen, vid Furusund, testades hård vind från olika riktningar.

– Efter simuleringen blev vi mer positivt inställda och fick en känsla av att det ska gå säkert och bra. Först tänker man vilket konstigt fartyg och märklig last, men sedan när man väl får simulera var det inte så konstigt. Fartyget har inte jättemycket sida som är exponerad för vind och kommer inte att driva exceptionellt mycket, säger Johnnie Wiklund.

Vindprognosen ser lovande ut

Resultatet av simuleringen blev en gräns för hur hård vind som får blåsa för att transporten ska inleda färden genom skärgården. Upp till 10 meter per sekund i medelvind är okej, men blåser det mer än 12 meter per sekund får fartyget stanna och invänta bättre väder.

Om det skulle blåsa mellan 10 och 12 meter per sekund blir det en bedömningsfråga.

– Då får vi titta på hur prognosen ser ut och granska vindriktningen, säger Johnnie Wiklund.

Fartyget beräknas köra genom skärgården under onsdagen eller torsdagen. Vindförhållanden ser än så länge lovande ut för de två dagarna. Prognosen är lite regn och måttliga sydliga vindar.

För den som vill se fartyget passera har Stockholm stad tipsat om bra utsiktspunkter här. Själv tycker Johnnie Wiklund att färjeläget i Furusund eller på Rindö vid Oxdjupet är bra platser.

Johnnie Wiklund har jobbat som lots sedan 1998. På bilden lotsar han yachten Skat. Foto: Camilla Holmberg

Johnnie Wiklund har arbetat som lots sedan 1998, främst i Stockholms skärgård. Vilken typ av båt han lotsar in spelar inte så stor roll för honom, det viktigaste är att det råder en god stämning inom besättningen.

– Är det ett trevligt befäl på bryggan blir det en trevlig lotsning, säger han.

"Ger oss inte in om det känns tvivelaktigt med styrningen"

När det gäller just Slussenbron, som har tillverkats i Kina, har han funderat lite över risken för smitta av det nya coronaviruset.

– Jag hoppas att det är samma gäng som startade i Kina så att det inte finns någon smitta ombord. Hade de bytt besättning längs vägen hade jag nog varit fundersam, säger han.

Någon språkförbistring oroar han sig inte över. Även om inte kaptenen kan engelska brukar alltid någon i besättningen kunna fungera som tolk.

Det första lotsarna gör när de kommer ombord är att sätta sig in i utrustningen.

Vi tittar och frågar. Det är ganska mycket öppet vatten direkt när vi har hoppat på, så vi har en bit på oss för att se att allt är okej. Vi vill se att det känns säkert med styrningen. Vi ger oss inte in i skärgården om det känns tvivelaktigt med styrningen, säger Johnnie Wiklund.

Slussenbron

Den nya Slussenbron är 140 meter lång och 45 meter bred.

Den byggs i stål och transporteras i ett stycke från Kina.

Dess guldaktiga ton har gett den smeknamnet ”guldbron”.

Skanska är huvudentreprenör och ska montera bron.

Tillverkare är kinesiska China Railway Shanhaiguan Bridge Group.

Linda Nohrstedt

Mer om: Slussen Bro

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt