Premium

Långt kvar till flygstart för svenskt biobränsle

Tekniken och kunskapen finns i Sverige – men inte en större tillverkning av bioflygbränsle med inhemsk råvara. Aktörerna är inte övertygade om att reduktionsplikten för flyg innebär att det kommer att ändras.

Publicerad

När Ny Teknik genom åren har skrivit om möjligheterna att producera ett svenskt bioflygbränsle har inte tekniken framstått som det största problemet. De verkliga hindren har snarare bedömts vara ekonomiska, politiska och regulatoriska.

Utan garantier från staten har ingen vågat ta steget fullt ut och bygga en kommersiell anläggning för tillverkning av ett inhemskt grönt flygbränsle. Kanske har dörren nu öppnats lite på glänt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här