Kö på Cybertrucks till ett värde av 722 miljarder – men pickupen dröjer

2021-12-02 13:09  

Samtidigt som konkurrenterna kör om så kan Elon Musk glädja sig åt att 1,2 miljoner köar för en Cybertruck. ”Tesla kan komma ikapp”.

Under Elon Musks presentation av Tesla Cybertruck 2019 lyckades designern Franz von Holzhausen spräcka de påstått skottsäkra rutorna, och händelsen tog uppmärksamhet från det mer uppenbara samtalsämnet – pickupens extremt udda design.

Cybertrucks designer Franz von Holzhausen demonstrerar pickupens skottsäkra rutor 2019. Foto: U Kruzat/ Wikipedia

Formgivningen har till stor del dikterats av att bilen är byggd i kallvalsat rostfritt stål, hämtat från Spacex. Konsumenterna har dock gett Musk rätt: 1,2 miljoner presumtiva köpare har lagt 100 dollar i handpenning för att få en plats i orderboken.

Cybertruck kommer att erbjudas i tre versioner, där den dyraste enligt tidigare prisuppgifter kostar över 600 000 kr på USA-marknaden. Det samlade värdet, om alla beställarna genomför köp, är hisnande 80 miljarder dollar – motsvarande mer än 722 miljarder kr. Det rapporterar Electrek.

Enligt tidigare prognoser så skulle tillverkningen redan ha varit igång, men under sommaren kom Tesla med beskedet att man skjuter fram produktionen av Cybertruck till 2022. Under hösten meddelade Elon Musk dessutom aktieägarna att en tillverkning av större volymer kommer att inledas först under 2023. Det rapporterar Autoexpress.

Rivian levererar redan el-pickups

Samtidigt har Rivian redan börjat leverera de första exemplaren av sin el-pickup R1T – och direkt efter sin börsintroduktion nådde den hajpade uppstarten en värdering som översteg både Ford och GM.

Ford ska börja sälja sin batteridrivna pickup F-150 Lightning till våren, och även GM lanserar en helelektrisk GMC Hummer nästa år. Till detta står fler i kulisserna som vill ta plats i det heta segmentet.

Elon Musk har tidigare sagt att det finns tekniska utmaningar kring produktionen av Cybertruck, beroende på att pickupens så kallade exoskelett av stål kräver nya tillverkningsmetoder.

I augusti tidigare i år sågs en Tesla Cybertruck rulla på gatorna i New York. Foto: TheImageDirect.com/TT

Fredrik von Corswant är föreståndare för forskningslabbet Revere på Chalmers, och han tror att Tesla har vad som krävs för att bryta ny mark.

– Man ska ju vara lite försiktig med ny teknik och nya grepp, för det kan kosta mer än man tror​. Samtidigt har ju Tesla redan tidigare visat att de kan bygga bilar med kvalitet och de är erkända i branschen. Så vad är det som säger att de inte kan komma in med lite nytänkande igen? Att man lätt går i gamla hjulspår, ofta av goda skäl, kan ju vara lite av en akilleshäl för de ”traditionella” fordonsföretagen​, säger Fredrik von Corswant​ till Ny Teknik​​.

Stor orderbok för Tesla – men borde tänka om?

Han konstaterar att det förvisso är roligt med en välfylld orderbok, men om batterier eller chip utgör en bristvara så är det kanske bättre för Tesla att istället prioritera de modeller som man har bäst vinstmarginal på. 

–​ ​Men att det kan ligga något sådant bakom är en gissning från min sida. Sedan får man ju också tänka sig att det tar lite tid för de andra konkurrenterna som är på gång här att få upp sina volymer. Tesla kan säkert komma ikapp andra helt nya aktörer i och med att de redan har ett återförsäljarnät igång, säger​ han. ​

Fredrik von Corswant​ tror att tillverkarna nu har förstått att en förändring är på gång i segmentet. Han tycker att han i​ ​exempelvis General Motors och Fords marknadsföring ser att ​bolagen​ lyfter fram helt andra saker än​ tidigare​, och att företagen vänder sig till en​ ​yngre målgrupp.​

​– Det jag har känt tidigare är att pickup-segmentet, framförallt i USA, har kunder som är ganska konservativa. Bränsleförbrukning har kanske inte varit första prioritering. Men där ser man nu en ganska snabb omsvängning som nästan går snabbare än för personbilar, sett till att de kommer mer från ett ytterläge. Jag tror att Teslas Cybertruck men även andra fordon är direkt drivande i det här​, säger Fredrik von Corswant​.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt