Jätteborren driver tunnel för ny högspänningsledning

2020-01-22 06:00  

För att stockholmarna ska få mer effekt dras en 400-kilovoltsledning i tunnel under huvudstaden. Den 240 meter långa tunnelborrmaskinen Elektra ska göra jobbet.

Det är en mäktig pjäs om cirka 1 000 ton som står uppradad vid transformatorstationen i Danderyd. Under tisdagen döptes tunnelborrmaskinen till Elektra från den grekiska mytologin samtidigt som den visades för journalister. Den 1 februari ska borrningen inledas.

I Sverige är det ovanligt att använda tunnelborrmaskiner. Det mest kända exemplet, som också kantades av problem, är tunnelbygget genom Hallandsåsen. Men även Citytunneln i Malmö och avloppstunneln Ormen i Stockholm byggdes med tunnelborrmaskin.

– Jag tror mycket handlar om att vi är ovana att använda metoden. För långa tunnlar är det optimalt, det är mer skonsamt och mer miljövänligt, säger Tobias Andersson, expert på tunnelborrmaskiner.

"Det tar ungefär ett år att bygga maskinen"

Kanske har de stora problemen i Hallandsåsen också avskräckt. Men stamnätsägaren Svenska kraftnät anser att det är rätt metod för sträckan mellan Danderyd och Hammarby Sjöstad, där tunneln ska dras raka vägen under Stockholms innerstad.

Läs mer: Trångt i elnäten – Ellevio och Vattenfall ber kunderna om hjälp

Fördelarna handlar framför allt om att metoden är skonsam mot omgivningen, eftersom den knappt ger upphov till några vibrationer. Men man slipper också bygga arbetstunnlar och framdrivningen går snabbare än traditionell borra- och sprängmetod.

Tobias Andersson, expert på tunnelborrmaskiner. Foto: Tobias Ohls

På en så lång sträcka som det handlar om här, drygt 13 kilometer, ska det enligt Svenska kraftnät inte heller bli dyrare att använda tunnelborrmaskin.

– Men det tar tid att starta upp. Det tar ungefär ett år att bygga maskinen, säger Rolf Axén, Svenska kraftnäts projektledare för den nya elförbindelsen.

Bergmassorna forslas på ett transportband i maskinen

Just den här maskinen har byggts i Tyskland och transporterats i delar till Stockholm. I Danderyd har delarna monterats. Men den sista delen, om cirka 40 meter, fick inte plats. Den står vid sidan om och väntar på att maskinen ska arbeta sig in i berget.

Läs mer: Så ska utbyggnaden av svenska elnätet skyndas på

Själva tunneldrivningen går till så att maskinen tar spjärn mot det omgivande berget med så kallade grippers och trycker det roterande borrhuvudet framåt.

Tunnelborrmaskinen Elektra. Foto: Tobias Ohls

Så kallade kuttrar, som ser ut som små svarta hjul, på borrhuvudet river loss små bitar av berget. Bergmassorna samlas upp av skopor i borrhuvudet och forslas bakåt via ett transportband som löper genom hela maskinen.

Egentligen är det bara de första 30 meterna som utgör själva borrmaskinen, de resterande dryga 200 meterna består av serviceutrustning som ventilationsutrustning, pumpar, kontrollrum och räddningskammare.

"Det tar en månad att reparera kabelfel"

Några risker för att köra fast likt tunnelborrmaskinen i Hallandsåsen ser inte Tobias Andersson.

– Det är inte alls samma typ av berg här. I Hallandsåsen var det horst med mängder av förskjutningar i berget, här är det näst intill urberg med bara några få förkastningar, säger han.

Elförbindelsen mellan Danderyd och Hammarby Sjöstad blir den första i Sverige med så hög spänning, 400 kV, som läggs i tunnel. Att valet föll på tunnel här beror på framkomlighetsproblemen i Stockholm.

Maskinen, här till höger i bild, mäter färdigmonterad 240 meter. Foto: Tobias Ohls

Men kablar har flera nackdelar jämfört med luftledningar, enligt Svenska kraftnäts divisionschef Per Eckemark. På grund av skarvar och kabelavslut drabbas kablar oftare av fel.

– Och reparationstiden är längre eftersom man behöver kalla in reparatörer från tillverkaren. Man brukar räkna med att det tar en månad att reparera kabelfel, säger han.

"Då nära fördubblas det möjliga effektuttaget för stockholmarna"

Det är också en betydligt dyrare lösning än luftledningar. Medan luftledningar kostar ungefär 10 miljoner kronor per kilometer landar kilometerkostnaden här på cirka 230 miljoner kronor.

– Men här var det värt det, för annars hade vi inte kunnat komma fram, säger Per Eckemark.

Tunnelborrmaskinen Elektra. Foto: Tobias Ohls

Sträckan är den andra etappen i den nya elförbindelsen City Link, som ska binda samman norra och södra Stockholmsområdet. Dessutom planerar Svenska kraftnät att bygga en ytterligare västlig förbindelse, Storstockholm Väst, som ska vara klar 2028.

– Då nära fördubblas det möjliga effektuttaget för stockholmarna från dagens 3 500-4 000 MW, säger Per Eckemark.

Tunnelborrmaskinen Elektra

Tillverkad av: Herrenknecht.

Diameter: 5,03 m.

Vikt: Cirka 1 000 ton.

Längd: Cirka 240 m.

Maximal tryckkraft: 14 250 kN (1 425 ton).

Drar: 4 MW.

Borrhuvudets rotation: 0-12 varv per minut.

Den nya elförbindelsen mellan Anneberg och Skanstull

Längd: 13,4 km från Danderyd till Hammarby Sjöstad.

Klar: 2027.

Teknik: Växelström, 400-kilovoltskablar i tunnel.

Kapacitet: 2 400 MW (åtta gånger mer än Västerås effektuttag från stamnätet).

Kostnad: Cirka 3 miljarder kronor.

Tunnelns diameter: 5 meter.

Tunnelns maxdjup: Cirka 100 meter.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt