”Jag fixar misstagen som gjordes med Model S”

2020-04-25 06:00  

Peter Rawlinson var ingenjören som förverkligade Elon Musks dröm om Model S. Nu har han en ny modell på gång – och enligt egen utsago kommer den att övertrumfa Tesla på alla plan.

Elbilsuppstickaren Lucid (tidigare Atieva) befinner sig i startgroparna av produktion. De håller som bäst på att färdigställa sin fabrik i Arizona och tanken är att man ska få igång seriebygget av modellen Air mot slutet av året.

Och företagets chef Peter Rawlinson är övertygad om en sak – deras bil kommer att vara ledande på elbilsmarknaden. I en intervju med tidningen Motor Trend berättar han varför och vilka utmaningar han ser.

För de som vill avfärda Lucid som ytterligare en elbilsuppstickare, tänk om. Rawlinson var ingenjören som fick Model S att bli den tekniska succé som Elon Musk ville ha.

– För tio år sedan var Tesla underdogs och Fisker var det hetare märket. Model S var faktiskt designad innan jag började, så mitt uppdrag var att i efterhand få in alla bitar i bilen. Model S hade designats för att vara en cool bil, och vi missade fördelen av att designa den kring den elektriska drivlinan. När jag fick erbjudande om att börja på Atieva så var min önskan att få designa den bästa elbilen, att överträffa min senaste – Model S, säger han till tidningen.

”Ett bra försök”

Sedan 2013 har Rawlinson hållit på med just det.

– Model S var ett bra första försök. Nu fixar jag alla misstag jag gjorde med den, säger han till Motor Trend.

Enligt Rawlinson var det bolagets ingenjörer som gjorde Tesla framgångsrikt. Många av dem som tidigare har jobbat för Elon Musk finns nu hos Lucid.

Företaget har haft upp- och nedgångar där finansiering varit ett av de stora problemen. Enligt Peter Rawlinson har detta kommit dels av att det funnits så många oseriösa elbilsföretag samt att det i flera år har varit väldigt fokus på självkörande bilar. Därför var de tvungna att hitta på något som stack ut – och som visade på sund teknik.

– Vi behövde något som visade att vi var annorlunda. Och vad är då bättre än att levererar batterier till Formula E? Det var hård konkurrens men vi överraskade alla och lyckades vinna. Och fram till i dag har vi 100-procentig pålitlighet med alla de 24 bilarna i startfältet, säger han.

Läs mer: Porsche: Tesla är ingen konkurrent

Genom att bevisa sin teknik lyckades företaget attrahera investerare – och nu har man på fötterna för att komma hela vägen till produktion. Själva elbilen, Lucid Air, har visats upp i flera tappningar, och enligt Rawlinson har den blivit än mer spektakulär med tiden.

Drivlinan ska på bara fyra år hunnit genomgå två generationsskiften och i slutprodukten handlar det om två eller tre 900 volts elmaskiner med permanentmagneter samt i övrigt egenutvecklade invertersystem och batterier.

 Det innebär att Air kan erbjudas i versioner om 600, 1 200 eller 1 800 hästkrafter – eller rättare sagt talar Peter Rawlinson om brittiska horsepowers.

Omräknat till watt blir det 447 kW (600 hp), 895 kW (1 200 hp), 1 342 kW (1 800 hp).

– Jag kommer ihåg när jag åkte med Model S till bilsalongen i Detroit 2010 och det motstånd jag mötte där. Nu har jag en känsla av déjà vu och att historien upprepar sig. Lucid trycks ner av Tesla-fans. De gamla bensinfanatikerna är de nya Tesla-fanatikerna. Det är liknande retorik, säger Peter Rawlinson.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt