Uppdaterad
Det finns många konverteringskit på marknaden för att göra om vanliga cyklar till en elcyklar. Externa moduler som driver fram eller bakhjul, navmotorer och vevhusmotorer är metoder som används av flera företag. Nedan följer sex exempel på hur du kan uppgradera din cykel.
Zipforce
Svenska Zipforce har en lösning där en motor monteras vid framhjulet eller bakhjulet på din vanliga cykel. Motorn driver ett hjul som ligger mothjulet och på det viset hjälper till att driva cykeln framåt.
Med ett konverteringskit från Zipforce får du motor, batteri, laddare, trampsensor och cykelfäste. Kitet är portabelt och avsett att kunnas ta av och på och flytta mellan olika cyklar.
Med fulladdat batteri kan man cykla runt 30 km, längre om motorn inte är på max. Enligt företaget är räckvidden 35-65 kilometer beroende på körstil. Batteriet tar cirka fyra timmar att ladda upp när det är helt urladdat.
Rubbee
Det brittiska företaget Rubbees motor monteras i stället vid bakhjulet. Och likt Zipforce är det en motor som driver ett mindre hjul som i sin tur driver bakhjulet.
Du kan välja mellan att ha en Rubbee med en, två eller tre batterimoduler. Med en kommer du 16 km. Med tre väger motorn mer, men du kan då köra 48 km. Uppladdningstiden är en timme per batterimodul.
Teebike
Franska Teebikes lösning består av ett nytt framhjul. Du byter ut framhjulet på din gamla cykel och sen är det klart, motorn är placerad i navet på hjulet.
För att välja hur mycket hjulet ska driva på cykeln laddar du ner en app på mobilen och ansluter till ditt hjul via Bluetooth. Motorn kan ge dig hjälp på färden i upp till 80 km och tar fyra timmar att ladda upp.
Copenhagen Wheel
Köpenhamnshjulet byter istället ut bakhjulet på den cykel som ska uppgraderas. Hjulet är skapat av italienska Ducati Energia och det amerikanska universitetet MIT.
Batteriet i Köpenhamnshjulet lagrar även energi vid inbromsning. Energi som återvinns och hjälper till att driva motorn. Batteriet har en räckvidd på runt 50 km och laddas upp på fyra timmar.
Bafang
Kinesiska Bafang erbjuder en stor variation av vevhusmotorer. Till skillnad från ovan nämnda motorer placeras motorn i anslutning till vevhuset och pedalerna.
Bafang erbjuder också många andra motorer för både fram och bakhjul.
Tongsheng
Precis som Bafang erbjuder kinesiska Tongsheng vevhusmotorer för montering på vanliga cyklar.
Både Bafang och Tongsheng erbjuder flera modeller med olika specifikationer för räckvidd, genererad effekt och uppladdningstid.
De här reglerna gäller
Enligt transportstyrelsen är en elcykel en cykel som har en elmotor som kopplas in när trycket på tramppedalerna ökar, till exempel när man cyklar upp för en backe. Motorn till en elcykel får enbart förstärka kraften från pedalerna vid hastigheter under 25 km/h.
Vidare får motorns kontinuerliga märkeffekt inte överstiga 250 watt. Överstiger cykeln dessa krav kan den modifierade cykeln istället komma att räknas som en moped, vilket ställer andra krav på föraren i trafiken.
Organisationen Cykelbranschen har efter att Ny Teknik publicerat artikeln hört av sig med denna kommentar:
”Som branschförening tar vi bestämt avstånd från denna procedur. En vanlig cykel har varken bromsar eller ramverk etc. för att klara denna omidentifiering. Vidare gäller varken garantier eller försäkringar så detta är något som man bör betänka.”
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.