Genusperspektiv på dragkroken gav automatisk koppling

2018-11-23 11:45  

Dragkroken har sett likadan ut i snart 100 år. Semcon satte därför ett kvinnligt ingenjörsteam på att utveckla en smartare lösning. Nu är konceptet klart.

Fordonsbranschen är och har alltid varit tungt dominerad av män. Kanske kan det vara en av orsakerna till att vissa tekniska lösningar fortfarande ser likadana ut. Det menar i alla fall Semcon som i våras satte ihop ett team bestående av kvinnliga ingenjörer. Samtidigt efterlyste företaget exempel på vardagsproblem att lösa.

Över 500 förslag kom in. Flera av dem handlade om att det är besvärligt att koppla ett släp till bilen. I september bestämde sig därför teamet att försöka hitta en bättre lösning på kopplingen, som enligt Semcon har sett likadan ut sedan 1932.

– Vårt viktigaste fokus har legat på användarupplevelsen. Och att belysa avsaknaden av kvinnor inom den tekniska industrin, säger Sofie Askenbom, projektledare.

Vill vända på perspektivet

Poängen med ett kvinnligt team är att försöka vända på perspektivet, berättar hon. Semcon beställde en enkätundersökning av Inizio. Hälften av de tillfrågade drar sig för att köra med släp, visade den. Av dessa var 70 procent kvinnor och 30 procent män.

Frågeställningen säger visserligen inte att de som svarade tycker att själva kopplingen av släpet är problemet. Det kan lika gärna handla om problem med att backa med släpet eller något annan. Men resultatet, i kombination med användarstudier, fick teamet att besluta sig för att det var dags för ett omtag av dragkroken. Men denna gång med ett kvinnligt perspektiv.

Arbetet drog igång i september och konceptet är nu färdigt. I stället för en handske som sänks ner över en kula med hjälp av ett höj- och sänkbart stödhjul utvecklade teamet en helt ny lösning, kallad ATC (Automatic Trailer Connection). Släpkopplingen förs in i ett utrymme i bilens stötfångare där två byglar låser fast släpet mekaniskt. Elförsörjningen ordnas genom att kontaktstiften placeras i själva mötet mellan släp och bil.

Eftersom fokus ligger på användarvänlighet har teamet även försökt få till en koppling som gör att föraren inte behöver lämna bilen. Därför har stödhjulet försetts med en elmotor.

Bilen kopplar automatiskt

Dagens bilar utrustas i allt högre utsträckning med avancerade förarstödsfunktioner och förbereds för automatiserad körning. Teamet designade därför en funktion som gör att föraren bara behöver backa i närheten av släpet och trycka på en knapp på instrumentpanelen – sen sköter bilen resten, bland annat med hjälp av en kamera monterad på den bakre stötfångaren. Principen är densamma som när vissa av dagens bilar fickparkerar själva men med en viktig skillnad: Släpet behöver också justeras för att kopplingen ska fungera.

– Att få släpet i rätt höjd var den svåraste utmaningen rent tekniskt. Lösningen blev att lägga till intelligens i släpet, säger hon.

Intelligensen består av elektronik som gör att släpet och bilen kan kommunicera trådlöst via en moltjänst, alternativt via blåtand.

Öppnar för fler funktioner

Dessutom öppnar uppkopplingen för en massa andra funktioner, säger Sofie Askenbom och nämner en släpdelningstjänst som exempel.

– När allt är uppkopplat är det mycket enklare att dela. I dag är de bara kärror, inget annat, fortsätter hon.

Intelligensen innebär också att viktig information kan presenteras för föraren, exempelvis hur mycket släpet väger, tillåten hastighet och vilket körkort som behövs. Användarstudier har visat att förare ofta saknar denna information, enligt Sofie Askenbom.

Ni har arbetat i ett helt kvinnligt team. I dag brukar ofta blandade grupper förespråkas. Vad tänker du om det?

– Vi menar inte att det optimala projektteamet består av kvinnor. Men det är inte bara en könsfråga utan vi vill ha många olika perspektiv. Det här är ett sätt att belysa frågan på eftersom det är ett faktum att teknikindustrin är mansdominerad, säger hon men poängterar att hon själv föredrar blandade team.

Ida Borenstein, kommunikatör och del i teamet, bryter in och konstaterar att tilltaget handlar om att vända på perspektiven.

– Detta är en tillspetsning. Vi kommer inte att ha könssegregerade team framöver utan vill ha en mix, säger hon.

Ännu ingen prototyp

Teamet har hittills tagit fram ett koncept och ännu ingen prototyp. Om det blir en fortsättning krävs fortsatt arbete.

– Nästa steg kräver mer utveckling. Vi har tagit fram lösningen utan att ha en färdig kund men hoppas att konceptet tas vidare, säger Sofie Askenbom.

Fakta: Draganordning

Draganordningen på en personbil kallas ofta för dragkrok. På bilen sitter en kula med diametern 50 mm och på släpets dragstång en handske med spärr som gör att släpet inte kan lyftas av.

För att ansluta el till släpet används en 7- eller 13-polig kontakt.

På lastbilar och bussar används i stället bygelkopplingar och till semitrailers en vändskiva. En dragbil med bygelkoppling kan också koppla på en dolly, det vill säga en liten vagn med vändskiva för trailern.

Johan Kristensson

Mer om: Släpvagn

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt