Första intrycket av elbilen Kia EV6: ”Väldigt lovande”

2021-05-10 15:58  

En hett efterlängtad elbil och en modell som ska göra att Kia kliver ett steg upp i rangordningen. Elbilen EV6 var på blixtvisit i Sverige – och Ny Tekniks Felix Björklund passade på att ta sig en närmare titt.

Det går inte att säga annat än att sedan Kia presenterade EV6 så har intresset varit enormt. Elbilen som är märkets första på den dedikerade plattformen E-GMP framstår som väldigt lovande. Varför? Jo, här blandas teknik som ligger på par med Porsche – till ett pris som kan konkurrera med VW och Skoda.

För er som har missat EV6 kommer här en kort sammanfattning av specifikationerna. I EV6 får du mellan 229 och 585 hästkrafter, ett batteripack om 77 kWh vilket räcker till runt 50 mils körning. Snabbladdning går att göra i upp till 239 kW tack vare att plattformen har 800-voltsteknik.

På det praktiska kontot kommer bagageutrymme på 520 liter plus främre förvaringsutrymme för kablage, samt att man ska kunna dra 1 600 kg (med fyrhjulsdrivna bilar). 

Men att imponera på pappret är en sak – hur är det i verkligheten? Det är alltid svårt att uppskatta en ny modell när man bara får glassiga hård-retuscherade pr-bilder att förhålla sig till.

Kia EV6 från sidan. Foto: Simon Hamelius /Kia Sverige

Men under en dag visade Kia upp sin nya galjonsfigur för pressen. Initialt så slår det en att det är väldigt lite suv som bilen utstrålar. Förvisso är den stor, men inte alls klumpig. 

Designen med den nya loggan i fronten är fräsch och andas självförtroende som aldrig förr.

Det här avspeglas även i Kias Sverigechef Peter Himmer, som står och skiner i kapp med bilen.

Och som sagt, han har anledning att vara belåten. På papperet övertrumfar eller tangerar EV6 konkurrenterna på samtliga punkter. Snabbladdning – snudd på det dubbla jämfört med Audi Q4 E-tron, VW ID4, Skoda Enyaq. Prestanda – även det nästan det dubbla mot ovan nämnda trio. På räckviddsfronten blir det ungefär lika med VW-koncernens MEB-alternativ.

Kia EV6 – teknik

Inne i bilen har Kia satsat på en mer högteknologisk framtoning än i VW/Skoda. Det är två rejäla skärmar där den ena står för förarinstrumentering – och den andra får resten. Bilen framstår, speciellt i jämförelse med ID4, som mer ombonad.

Utöver skärmarna har bilen en touchrad för snabbknappar samt en rad med knappar för sätes- och rattvärme – samt sätesventilering… Ytterligare en sak som MEB-bilarna inte kan konkurrera med.

Gott om skärmar i en Kia EV6. Foto: Simon Hamelius /Kia Sverige

Utrymmet är luxuöst fram – och när det är dags att ladda kan man ju även fälla sätena till en sorts dagbädd. Om man vill passa på att ta sig en lur.

Baktill sitter man ganska djupt och lågt, ett resultat av den slanka taklinjen. Det är dock fortfarande gott om plats ”bakom mig själv”. Och att det inte finns någon kardantunnel innebär att man även får mer utrymme i mitten.

Generellt så är det bra finish på allt. Absolut i paritet med vad VW erbjuder, men kanske inte på den nivå som de märken som traditionellt huserar i klasserna ovanför. Som van premiumköpare kan det här vara något som irriterar – men å andra sidan har Tesla visat att teknisk innovation – inte främst kvalitet – kan frälsa många.

Och tydligt är att det finns stort intresse för koreansk frälsning – Kia räknar med att utan större problem sälja allt de får in. Lägg till att man i andra och tredje vågen även får in andra modellalternativ på E-GMP och det bådar gott för märket.

Fakta Kia EV6

Pris: från 569 900 kr

Drivlina: 1 motor, bakhjulsdriven

Maxeffekt: 168 kW / 229 hästkrafter

Max vridmoment: 350 Nm

Batterikapacitet: 77,4 kWh

Räckvidd: 510 km

Snabbladdningskapacitet: 239 kW

Bagageutrymme: 520 liter / 1 300 liter med fällda säten

Frunk: 52 liter

Max dragvikt: Inte officiellt

Fakta Kia EV6 GT-Line

Pris: från 674 700 kr

Drivlina: 2 motorer, fyrhjulsdriven

Maxeffekt: 239 kW / 325 hästkrafter

Max vridmoment: 650 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder

Batterikapacitet: 77,4 kWh

Räckvidd: 490 km

Snabbladdningskapacitet: 239 kW

Bagageutrymme: 520 liter / 1 300 liter med fällda säten

Frunk: 20 liter

Max dragvikt: 1 600 kg

Fakta Kia EV6 GT

Pris: 749 600 kr

Drivlina: 2 motorer, fyrhjulsdriven

Maxeffekt: 430 kW / 584 hästkrafter

Max vridmoment: 740 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 3,5 sekunder

Topphastighet: 260 km/h

Batterikapacitet: 77,4 kW

Räckvidd: 400 km

Snabbladdningskapacitet: 239 kW

Bagageutrymme: 520 liter / 1 300 liter med fällda säten

Frunk: 20 liter

Max dragvikt: 1 600 kg

Felix Björklund

Mer om: Kia Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt