Forskarnas upptäckt: Vår galax är skev och vriden

2019-08-05 15:30
Foto: OGLE/Warszawas universitet

Vintergatan har alltid skildrats som en platt disk, men det är fel. Nu har Warszawas universitet använt sig av jättestjärnor för att visa galaxens verkliga form.

Att kartlägga en galax är av förklarliga skäl inte en helt enkel uppgift. Vår tidigare syn på Vintergatans utseende har byggt på observationer av 2,5 miljoner stjärnor, att ställa mot de 2,5 miljarder som kan finnas i klustret.

Då blir uppskattningen av formen också lite grovt tillyxad – men nu står det klart att Vintergatan inte är den platta skiva som tidigare illustrationer har visat.

– Vi befinner oss fortfarande långt ifrån att förstå Vintergatans inre struktur och historia. Det beror delvis på att det är extremt svårt att mäta avståndet till stjärnor vid galaxens yttre regioner, säger Dorota Skowron vid Warszawas universitet till BBC.

Mäter avståndet till cepheider – jättestjärnor med varierat ljus

För att få fram en mer korrekt återgivning har hennes team mätt avståndet till cepheider. Det är unga jättestjärnorna som kan lysa tusentals gånger starkare än vår egen sol och är synliga även i galaxens utkant.

Samtidigt varierar deras ljusstyrka på ett bestämt sätt, vilket bland annat har använts för att fastställa avståndet till andra galaxer.

Nu har jättarnas regelbundna pulser gett en mer exakt bild av Vintergatans sammansättning, och vår galax visar sig vara tilltufsad – av någonting.

– Våra resultat visar att Vintergatan inte är platt, utan när man kommer långt ut från galaxens centrum så är den skev och vriden. Skevningen kan ha uppstått genom tidigare möten med satellitgalaxer, intergalaktisk gas eller mörk materia, säger Przemek Mroz som ingår i teamet.

Läs mer: Nyupptäckta planeterna – ”ett exceptionellt laboratorium”

De flesta stjärnorna identifierades vid Las Campanas Observatory (LCO) i Chile. Teleskopet utgör en del i det polska astronomiprojektet  Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE).

Deras resultat stödjer den analys kring cepheidstjärnor som tidigare publicerades i Nature Astronomy av astronomer från Macquaire University i Australien.