Fords förbränningsmotor för vätgas markerar en trend

2022-03-28 07:30  

Lexus koncept följs av Fords patentansökan på en förbränningsmotor som drivs med vätgas. Enligt Vätgas Sverige tittar nu en bredd av tillverkare på tekniken.

När Toyotas prestigemärke Lexus presenterade sitt offroad-koncept ROV i slutet av förra året utgjorde själva drivlinan huvudnumret: en förbränningsmotor som drivs med vätgas.

Nu har Ford skickat in en patentansökan som visar just en förbränningsmotor där drivmedlet är vätgas i stället för bensin eller diesel. Beskrivningen hos United States Patent and Trademark Office inkluderar turboladdning och återcirkulation av avgaserna (EGR).

Enligt Muscle Cars and Trucks visar Fords ansökan att motorn kan köras på en extremt mager blandning. Ett stökiometriskt förbränningsförhållande avser när syretillgången exakt motsvarar den mängd som teoretiskt går åt för en fullständig förbränning av bränslet. Jämfört med en stökiometriskt blandning för bensin så kan Fords motor ta in mer än dubbelt så mycket luft kontra bränsle.

Många kikar på vätgas

Utgör Ford och Toyotas satsningar en del i ett bredare intresse för tekniken bland stora tillverkare i allmänhet? Enligt Vätgas Sverige är svaret ja.

– De flesta som håller på med förbränningsmotorer just nu kikar faktiskt på vätgas, vilket ju är jätteintressant. Så var det inte för några år sedan, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare för Vätgas Sverige, till Ny Teknik.

Läs mer: Här är världens första fordon av fossilfritt stål

Då fanns det egentligen bara ett tyskt initiativ som hette Keyou, men nu ser Björn Aronsson ett brett intresse. En fördel för de stora tillverkarna är givetvis att mycket i värdekedjan ser likadant ut som för konventionella bilar. Samtidigt måste man utöver motorn konvertera saker som bränsletankar. Och flera frågor om tekniken återstår att besvara.

– Verkningsgraden är ju såklart betydligt sämre på en förbränningsmotor jämfört med en eldrivlina, så det är utmaningen. Och det blir ju lite kväveoxider även när man förbränner vätgas – men det bör inte vara i en så stor omfattning att det ska utgöra ett problem, säger han.

Tillfällig nisch för förbränningsmotorerna?

Det kan finnas skalfördelar genom att det går att dela infrastruktur för tankning med de vätgasdrivna bränslecellsfordonen, och Aronsson tror att det kan finnas en tillfällig nisch för förbränningsmotorerna.

– De kan ha en funktion som en övergångslösning i och med att det blir svårt att elektrifiera med det tempo som man pratar om. Och då är det betydligt bättre att köra med vätgas i en förbränningsmotor än någonting med en kolatom i, säger han.

Men enligt verksamhetsledaren kommer förbränningsmotorer i slutändan obevekligen att bli omkörda ekonomiskt. 

– När man skalar upp eldrivlinelösningen så blir den ju billigare över tid. Det råder det ingen tvekan om, med så mycket färre komponenter och servicebehov, säger Björn Aronsson.

John Edgren

Mer om: Ford Vätgas

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt