För 70 kronor per timma kör bilen själv

2021-06-14 17:18  

Nu vill fordonsjätten ta betalt för varje timma som föraren använder bilens självkörande teknik.

Hur mycket är du villig att betala för att din bil ska köra själv? Medan Tesla tar betalt för att aktivera autonom körning som en permanent funktion vill Volkswagen ta betalt per timme. Sju euro för 60 minuter är förslaget, som ligger i linje med företagets planer att erbjuda allt fler tjänster med prenumerationsmodell.

Den första prenumerationstjänsten lanseras under det andra kvartalet 2022 i bilar som baseras på bolagets MEB-plattform, såsom ID.3 och ID.4. Det säger Thomas Ulbrich, som ingår i Volkswagens styrelse, till tidningen Die Welt. Just funktionen självkörning är något som bolaget hoppas ska bli en populär tjänst.

Läs mer: Tidigare VW-chefen Martin Winterkorn krävs på mångmiljonbelopp

– Vid autonom körning tänker vi oss att funktionen aktiveras per timma, med ett pris på ungefär sju euro per timma. Om du inte vill köra själv i tre timmar så kostar det dig alltså 21 euro, säger Klaus Zellmer, försäljningschef på Volkswagen, till Die Welt.

Naturligt att experimentera med affärsmodeller

Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Bil Sweden, påpekar att elektrifieringen sänker driftskostnader, vilket gynnar både privatbilister och taxiägare. Att bolag som Volkswagen därför experimenterar med nya affärs- och betalmodeller ser han som naturligt.

– När flera tekniker nu mognar parallellt så öppnas möjligheter för nya affärsmodeller. Betalningsmodellerna kommer att variera från att ta betalt per kilometer eller per minut till kombinationer av dessa och ett abonnemang. Sedan kan man addera tjänster när man väl sitter i fordonen, säger Mattias Bergman till Ny Teknik.

Förarlösa fordon sänker driftskostnader

Robottaxi ser han som den huvudsakliga tillämpningen för autonoma fordon, snarare än användning för privat bruk. Genom att eliminera kostnader för föraren minskar robottaxi driftskostnaden med ytterligare 30 procent jämfört med vanliga taxibilar. Däremot kommer kostnaden initialt att vara högre, vilket kräver en högre nyttjandegrad - något som dock delningstjänster hjälper till att åstadkomma. 

Läs mer: Därför satsar Huawei på självkörande bilar

– Det är viktigt att komma ihåg varför autonoma fordon har en framtid. Ungefär 95 procent av olyckorna beror på misstag som föraren gör, och färre olyckor sparar stora pengar för samhället. Samtidigt ger det kreativ tid tillbaka till den som nyttjar tjänsten som annars haft ansvaret för att köra. Alla vinner, säger Mattias Bergman.

Gynnar både producenter och konsumenter

Limor Janssen, som har titeln Insight & Foresight Director på konsultföretaget PwC har länge arbetat med delningsekonomi och prenumerationsmodeller. Hon håller med Mattias Bergman om att det är naturligt att experimentera med affärsmodeller och säger till Ny Teknik att detta kan gynna såväl bilproducent som konsument.

– Jag tycker att det är väldigt smart av Volkswagen att integrera en prenumerationsanvändning i sin bilflotta. Det gör det möjligt för dem att ha de säkra intäkterna från bilförsäljningen, samtidigt som de kan vända sig till en specifik grupp användare som kanske vill testa autonoma funktioner, säger Limor Janssen.

Läs mer: Biljättarna som utvecklar autonoma fordon tillsammans

Hon tror dock inte lika mycket på att detta kan bli en kassako för biltillverkaren, men att det däremot ger möjligheter att samla in stora mängder data om sina användare.

– Dessutom gillar jag hur Volkswagen tillgodoser olika behov som en förare kan ha. I flera år har det diskuterats om en bil bara är ett transportmedel eller kan det ha flera syften. Att erbjuda självkörande funktioner kan vara ett första steg mot att öppna upp för multifunktionell användning, till exempel genom att göra bilen till ett hotell där du reser medan du sover eller till ett mobilt kontor som möjliggör arbetsmöten när du är på resande fot, säger hon.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt