Premium

Flygstartup: Ammoniak är ett bättre val än flytande väte i planet

Aviation H2 i Australien har gjort ett vägval: En turbofläktmotor som förbränner ammoniak är en bättre lösning än att ha flytande väte ombord.

Publicerad

Flyget ska elektrifieras, och för stora flygplan som ska klara långa avstånd verkar branschen vara inställd på vätgas. Startupen Aviation H2 har dock frågat sig om det inte kan finnas bättre koldioxidfria alternativ än att ha flytande väte ombord.

Företaget bygger Australiens första vätedrivna flygplan, som ska vara i luften under det andra kvartalet nästa år. Aviation H2 har undersökt alternativa bränslen, med målet att konvertera en Dassault Falcon 50 till att flyga koldioxidfritt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här