Flygstartup: Ammoniak är ett bättre val än flytande väte i planet

2022-05-04 13:07  
En Falcon 50 kan flyga på två av sina tre turbofläktmotorer, vilket öppnar för att den använda den en av dem som som testmotor för ammoniaken.  Foto: Aviation H2

Aviation H2 i Australien har gjort ett vägval: En turbofläktmotor som förbränner ammoniak är en bättre lösning än att ha flytande väte ombord.

Flyget ska elektrifieras, och för stora flygplan som ska klara långa avstånd verkar branschen vara inställd på vätgas. Startupen Aviation H2 har dock frågat sig om det inte kan finnas bättre koldioxidfria alternativ än att ha flytande väte ombord.

Företaget bygger Australiens första vätedrivna flygplan, som ska vara i luften under det andra kvartalet nästa år. Aviation H2 har undersökt alternativa bränslen, med målet att konvertera en Dassault Falcon 50 till att flyga koldioxidfritt.

Efter en studie drar företaget slutsatsen att flytande ammoniak som förbränns i planets turbofläktmotorer är den mest effektiva och kommersiellt sett bästa lösningen, skriver Fuel Cell Works. 

Nu ska konverteringen inledas och den är tänkt att vara färdig inom 18 månader. För att klara det behöver Aviation H2 i möjligaste mån använda existerande teknik.

Enklare att få tillstånd

En stor fördel med att förbränna ammoniak är att certifieringsprocessen för de modifierade motorerna kommer att bli enklare än att introducera en helt ny drivlina.

Flygplanet i fråga har plats för 8–9 passagerare och en räckvidd på 5 695 km. Drivkällan är tre turbofläktmotorer. Genom att en Falcon 50 kan flyga på två motorer öppnar det för att använda den tredje som en testmotor för ammoniaken. 

Ett sätt att framställa grön ammoniak är genom att kombinera vätgas, framställd via elektrolys med förnybar el, med kväve som hämtas från luften. Medan flytande väte lagras vid -253 grader behöver ammoniaken bara kylas till 33 minusgrader, och den kräver långt mindre tryck i kärlet. Den har dessutom en högre energitäthet än flytande väte, och ammoniaken är samtidigt inte lika brandfarlig. 

Aviation H2:s tänkta kunder har redan egna plan – och med ammoniak i tanken kommer de inte att behöva rasera sin kringliggande infrastruktur. Allt som krävs är modifieringen av motorerna och att det gamla bränslet byts mot ett nytt.

Mer läsning om flygets nya bränslen och drivlinor:

Foto: Pic - MailOnline

Ammoniakdrivna jetmotorn kan ge grönt flyg

Brittiska forskare har genomfört ett första test med en lösning som låter vanliga jetmotorer flyga på ammoniak. Systemet kan eftermonteras på existerande flyg.

Läs mer: Ammoniakdrivna jetmotorn kan ge grönt flyg

Foto: FlyZero

Banbrytande vätgasplanet har en räckvidd på nästan 1 000 mil

En lösning för långdistansflyget? Ett brittiskt forskarlag har tagit fram ett koncept på ett vätgasplan som kan flyga från London till San Francisco på en tank. 

Läs mer: ”Banbrytande” vätgasplanet har en räckvidd på nästan 1000 mil

 

Räckvidden på mer än 900 km är mindre än halva sträckan jämfört med den konventionella drivlinan. Foto: Zeroavia

Vätgasplan för 76 passagerare – då kan det vara i luften

Zeroavia ska konvertera ett De Haviland Q400 till vätgasdrift. Flygplanet, som tar 76 resande, ska vara i luften 2023.

Läs mer: Vätgasplan för 76 passagerare – då kan det vara i luften

 

H2Fly:s demonstrator HY4 tar bara fyra personer, men inom några år ska H2Fly erbjuda elflygplan med plats för 40. Foto: H2Fly

Vätgasplanets framsteg – första flygningen mellan två flygplatser

Tyska H2Fly satsar på vätgas och bränsleceller. Nu har deras demonstrator genomfört den första flygningen mellan två kommersiella flygplatser. 

Läs mer: Vätgasplanets framsteg – första flygningen mellan två flygplatser

John Edgren

Mer om: Vätgas Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt