Experterna: Ar och vr ger nya affärer

2018-04-30 16:44  
Elin Sjöström, vr/ar-evangelist By Brick, Mårten Gustafsson, landschef Scandinavia at Dassault Systèmes och Björn Löfvendahl, forskningsingenjör, Rise Sics Västerås.

AUTOMATIONSNÄSTET. Augmented reality och virtual reality – digitala tekniker som industriföretag har fått lära sig. Men var gör ar och vr den största nyttan? Experterna vet.

Automationsnästets experter anser att nya sätt att visualisera produkter och processer kan skapa delaktighet.

Denna veckas expertpanel består av:

  • Elin Sjöström, vr/ar-evangelist By Brick
  • Mårten Gustafsson, landschef Scandinavia at Dassault Systèmes
  • Björn Löfvendahl, forskningsingenjör, Rise Sics Västerås

1. Hur har intresset för industriell tillämpning av ar/vr inom säljprocesserna ökat det senaste året?

Elin Sjöström:

– Tidigare handlade mycket om att bara göra något med vr eller ar för att visa att man är i teknisk framkant, precis som när det först blev populärt med mobilappar. Nu upplever jag att vi är förbi den fasen och många företag har upptäckt värdet med att etablera en genomgående 3d-strategi hela vägen från ritbordet till säljmötet. I takt med att tekniken utvecklas blir lösningarna både snyggare och enklare att använda, och fler vill och vågar prova på möjligheterna.

Mårten Gustafsson:

– Under de senaste åren har vi sett ett stort intresse från flera branscher för vr och ar, vad vi kallar ”mixed reality” eller ”new reality”. Från idé och koncept till virtuell validering av den senaste tekniken, simulering av nya produktionslinjer, utbildning av operatörer, tillgång till platser omöjliga i verkliga världen, eller tillgång till nya konfigurationer och anpassade erfarenheter i detaljhandel, och fler företag som fokuserar på ”new reality”. På senare tiden ses även ar/vr som en konkurrensfördel i säljprocessen.

Mårten Gustafsson:

– Det vi märker när vi pratar med våra forskningspartner är att fler och fler företag använder ar och vr som ett försäljningsargument under själva säljprocessen. Genom att kunna erbjuda sina kunder exempelvis distanssupport med hjälp av ar eller utbildning i en vr-miljö ser företagen att de kan öka sina chanser att sälja sin produkt. Vi ser även hur kunskapen om tekniken har förändrats på bara ett par år. Nuförtiden har de flesta ett hum om vad ar och vr är (även om alla inte vet skillnaden!).

 

2. Vilka konkurrensfördelar kan man uppnå genom att använda sig av ar/vr i sin marknads- och försäljnings­process?

Elin Sjöström:

– En av utmaningarna med att sälja komplexa produkter har alltid varit visualisering och att kunna demonstrera sina lösningar på ett effektivt sätt. Här passar ar och vr perfekt, och genom att bygga in interaktivitet i applikationerna blir de ett svårslaget diskussionsstöd. Ett exempel är att visa flöden, processer eller dolda delar på ett pedagogiskt sätt. Att använda ny teknik kan vara en konkurrensfördel i sig, och upplevelsen hjälper till att låsa upp nya tankemönster.

Mårten Gustafsson:

– Konkurrensfördelen är stor och kan jämföras med när företag gick från att presentera lösningar i 2d till 3d. Vr/ar erbjuder en inblick i flera varianter och konfigurationer, även när produkten inte finns i lager eller inte ens finns. Realtidssamarbete mellan marknadsföring, försäljning, teknik, tillverknings under nyutveckling förkortar dramatiskt tid till leverans. Bättre utbildning av försäljnings- och marknadsföringsgrupper före produktlansering gör att de kan vara mer relevanta och övertygande när produkten finns.

Mårten Gustafsson:

– Eftersom tekniken ännu inte har fått sitt riktigt stora genombrott handlar det till viss del om att visa att man ligger i framkant och kan erbjuda sina kunder det lilla extra. Sedan är tekniken kraftfull på så sätt att den lätt kan skapa aha-upplevelser. Ett annat sätt tekniken kan ge fördelar är via en bra simulering av exempelvis en fabriksinstallation eller ett nytt fordon. Detta kan ge en blivande kund en känsla av ägandeskap genom att få denna att känna att hen redan äger produkten.

 

3. Vad är störst kundnytta/värde med att använda ar/vr  i dag och hur kommer fortsatt utveckling av tekniken att påverka företag och  organisationer i framtiden?

Elin Sjöström:

– Störst nytta ser jag inom simulering av produkter och situationer, där upplevelsens kvalitet kommer bli avgörande för nyttoeffekten. Inom ar har lösningar för telefoner och läsplattor fått sig ett uppsving sedan Ar-Kit och Ar-Core kom i somras. För att inte riskera att halka efter så är det viktigt att börja testa tidigt och utvärdera vad som funkar inom olika branscher och områden. Teknikutvecklingen går så otroligt fort framåt just nu och alla kommer att påverkas vare sig de vill eller inte.

Mårten Gustafsson:

– Ett minskat avstånd mellan ”virtual” och ”real” öppnar nya möjligheter tillsammans med iot. Kunder, leverantörer och distributörer kan involveras tidigt under utformningen av en ny produkt, lösning och slutgiltig kundupplevelse. 3d är ett universellt språk, alla ”ser vad du menar” och kan interagera vart de än är på jorden. Vr/ar gör det möjligt att även ta med intelligensen, som i dag sitter i datorer och 2d-skärmar, till en bredare uppsättning människor, inte bara ingenjörer, utan alla kan kommunicera med varandra. Vi pratar inte nya verktyg utan ett nytt språk, ett nytt sätt att tänka och designa virtuellt.

Mårten Gustafsson:

– En stor fördel är att det i många fall går att förenkla kommunikationen mellan säljare och kund och undvika missförstånd. I stället för att diskutera ritningar fram och tillbaka kan man i stället simulera produkten. Detta kommer troligtvis leda till en effektivare besluts- och beställningstid samt minska tiden för sena ändringar. Sedan är det som med all annan banbrytande teknik – om man inte hoppar på tåget tidigt så är risken stor att man hamnar efter.

 

Automationsnästet är ett samarbete mellan Ny Teknik och Automation Region, en organisation som knyter samman företag, myndigheter, forskning och utbildning i ett branschoberoende kluster med fokus på automation.

Automationsnästet

Automationsnästet görs i samarbete med Automation Region, en organisation som knyter samman företag, myndigheter, forskning och utbildning i ett branschoberoende kluster med fokus på automation.

Vill du delta i Automationsnästet med ditt företag? Hör av dig till automation@nyteknik.se

Ny Teknik redaktion

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt