Enorma teknikskiften för fordon – men bilägare tvekar

2019-08-02 06:00  

En majoritet av amerikanska bilköpare som inte tidigare har ägt en elbil är ointresserade av att köpa en. Många bilkonsumenter har också ett lågt förtroende för autonom teknik.

De stora biltillverkarna har satsat enorma summor och kommer investera ännu större belopp i de stora teknikskiften som pågår i fordonsindustrin. Det handlar om utvecklingen av självkörande fordon och om övergången till batteridrivna bilar.

Elektrifieringen drivs på av politiker som sätter mål för när förbränningsmotorerna ska fasas ut. Men vad tycker konsumenterna egentligen om den här utvecklingen?

Kvartalsvis genomför det amerikanska marknadsanalysföretaget J.D. Power undersökningen Mobility Confidence Index Study .

Läs mer: Volvo-visionären: Köra bil kommer att vara förbjudet

I den senaste upplagan, som presenterades i veckan, ställdes frågor om självkörande fordon till 5 749 personer och om batterielektriska fordon till 5 270 personer i USA. Omdömena kring förtroendet delas in i tre kategorier: 0-40 poäng är lågt, 41-60 är neutral, och 61-100 poäng är positiv.

Självkörande bilar: Oro för teknikhaverier och hackare

Betyget för självkörande fordon blev i snitt 36 poäng, vilket är i den låga kategorin.

  • 39 procent av de tillfrågade har ett lågt intresse för den autonoma tekniken.
  • 71 procent är mest oroliga för tekniska fel och haverier.
  • 57 procent känner störst skräck över att bilen skulle hackas.
  • 55 procent oroar sig för att bli vållande vid en autonom kollision.

Elbilar: Oro för laddinfrastruktur och räckvidd

Förtroendet för batteridrivna fordon var lite högre. Snittet hamnade på 55 poäng, vilket motsvarar omdömet neutral.

  • 40 procent att dem som tidigare inte ägt en elbil kan tänka sig att köpa en – 60 procent inte.
  • 64 procent uppgav att de oroar sig för tillgången på laddstationer.
  • 59 procent bekymrades av räckvidden.
  • 77 procent förväntar sig att elbilar ska rulla minst 48 mil.
  • 71 procent kan inte tänka sig att vänta längre vid laddning än 30 minuter om bilen ska åka drygt 30 mil.

”Tillverkarna behöver lära sig vad konsumenterna befinner sig”

– Vid en första anblick är de här betygen inte uppmuntrande. När biltillverkarna rör sig på en vägen mot att utveckla självkörande fordon och mot en allt högre grad av elektrifiering är det viktigt att veta om konsumenterna finns på samma väg – och rör sig i samma riktning. Så verkar inte vara fallet just nu. Tillverkarna behöver lära sig var konsumenterna befinner sig när det gäller att förståelse och acceptans av ny mobilitetsteknik – och vad som behöver göras, säger Kristin Kolodge som leder J.D. Powers sektion Driver Interaction & Human Machine Interface, i rapporten.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt